SPAŠAVANJE TVRTKI

Tajni pregovori Čačića i propalih građevinskih moćnika: Država ulazi u Ingru, IGH, Konstruktor i Dalekovod?

Zagreb, 100512.Vlada.Redovita sjednica Vlade.Na slici: Radimir Cacic.Foto: Davor Pongracic / CROPIX
 Davor Pongračić / CROPIX

ZAGREB - Moramo se udružiti ili ćemo nestati kao što su nestale sve slovenske građevinske kompanije - izjavio je za Jutarnji list neimenovani visoki izvor iz Ingre nakon sastanka čelnih ljudi vodećih građevinskih kompanija s potpredsjednikom Vlade Radimirom Čačićem na kojemu je načelno dogovoreno spašavanje tvrtki koje su se našle na rubu nestajanja. (Iako je prvi potpredsjednik prije samo mjesec dana u slučaju Diokija bio odrješt - država neće spašavati propale privatne kompanije).

Na tom je sastanku predloženo da država na temelju vlastitih potraživanja uđe u suvlasništvo nekoliko građevinskih kompanija kao što su Ingra, IGH, Konstruktor i Dalekovod, čime ne samo da bi ih spasila od stečaja, nego bi dogovorila njihove zajedničke nastupe na inozemnom tržištu.

- Na domaćem tržištu više nemamo posla, a pojedinačno nemamo mnogo snage da se natječemo u inozemstvu pa je ova ideja više nego dobrodošla - kaže izvor iz Ingre koja bi trebala biti predvodnica te grupe budući da je većinski stav kako ta kompanija ima najizgrađeniju infrastrukturu za nastup u inozemstvu.

Predsjednik Uprave Ingre, Igor Oppenheim, više je puta u svojim medijskim nastupima ponovio da Ingra može bez problema dogovoriti velike poslove u inozemstvu, ali joj za takav iskorak nedostaju kvalitetna bankovna jamstva budući da domaće banke ne mogu osigurati toliko mnogo novca.

Institut IGH, koji se niz godina predstavljao kao prirodni predvodnik udruženih domaćih građevinara, također se trenutačno nalazi u teškoj situaciji i čini se da je pristao na ulogu jednakog među jednakima. Ova inicijativa stara je već više od deset godina, a prvi koji je tada javno spomenuo stvaranje građevinskog klastera bio je upravo nekadašnji čelni čovjek IGH Petar Đukan.

Njegova ideja tada se smatrala preuranjenom jer je u to vrijeme domaća operativa sasvim dobro živjela na temelju izdašnih investicija u hrvatske autoceste. Svima je bilo dovoljno dobro pa se takvoj koaliciji i zajedničkom nastupu na trećim tržištima ispriječila taština i zarada.

Jačina tada nadolazeće krize iznenadila je i same građevinare koji su u kratko vrijeme od uspješnih i brzorastućih kompanija pali na toliko niske grane da su čelni ljudi domaće operative prije dvije godine počeli javno govoriti ono što je dotad bilo nezamislivo - građevinske tvrtke su na rubu propasti. O tome najbolje svjedoči Jure Radić, predsjednik Uprave IGH, koji je u euforičnom ozračju najavljivao zapošljavanje velikog broja mladih nezaposlenih inženjera, da bi samo nekoliko mjeseci nakon tih najava počeo s otpuštanjem svojeg inženjerskog kadra.

Nestanak građevinskih kompanija u Sloveniji bio je dovoljno zastrašujuće upozorenje što bi i hrvatske građevinare moglo uskoro dočekati pa se čini da ih je taj bliski primjer natjerao da zatome taštine i pod ravnanjem Čačića, koji je očito prilično zainteresiran za građevinski sektor u Hrvatskoj, sjednu za zajednički stol te počnu sa sastancima koji bi trebali uroditi spasom najvećih građevinskih kompanija.

U građevinskim krugovima nisu zadovoljni time što je ta vijest procurila u medije jer smatraju da je njezina objava preuranjena i može naštetiti konačnom dogovoru. Preostaje im još nekoliko sastanaka, a dotad se neće doznati po kojim su točno kriterijima tvrtke birane u ovaj klaster.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. studeni 2024 14:32