Tvrtka Strabag zaprijetila je raskidom ugovora na projektu rekonstrukcije postojećeg i izgradnje drugog kolosijeka na dionici Hrvatski Leskovac - Karlovac. Jutarnji list u posjedu je dopisa koji je Strabag uputio Upravi HŽ Infrastrukture 27. lipnja koji su potpisali Gerhard Streimel i Veljko Nižetić. U njemu Strabag HŽ Infrastrukturi ostavlja rok od 14 dana da u "cijelosti ispuni ugovorom preuzete obveze, u protivnom istekom roka od 14 dana ugovor će se smatrati raskinutim".
Postavljeni rok istječe u utorak 11. srpnja. U HŽ Infrastrukturi tvrde da ne postoje valjani razlozi za raskid ugovora i pozivaju na mirno rješenje spora.
Riječ je trenutno o jednom od najvećih infrastrukturnih projekata u Hrvatskoj, vrijednom ukupno oko 360 milijuna eura, koji sa 85 posto sredstava sufinancira Europska unija. Ova dionica dio je nizinske pruge od Zagreba do Rijeke. Tvrtka Strabag u posao je uvedena u rujnu prošle godine, a u ovom trenutku obavljaju radove na nekoliko lokacija na trasi.
U dopisu se detaljno elaboriraju sve odredbe ugovora koje, prema mišljenju Strabaga, HŽ Infrastruktura nije ispoštovala. U dokumentu se navodi da je Strabag kao izvođač prije uvođenja u posao trebao dobiti sve glavne projekte i pravomoćne građevinske dozvole, njih 11. No, kako tvrde, do uvođenja u posao nisu dobili građevinske dozvole za četiri etape niti ovjerene glavne projekte. Na dan slanja ovog dopisa nisu dobili tri građevinske dozvole ni pravomoćnu građevinsku dozvolu. U Strabagu tvrde da naručitelj radova kasni 300 dana s predajom ovjerenih glavnih projekata. U dopisu se također navodi kako su u dijelu dobivene projektne dokumentacije uočene značajne pogreške i nedostaci te je potrebna velika izmjena, što je po njihovu mišljenju u nadležnosti naručitelja. Zbog svega toga u Strabagu tvrde da je početak radova u punom opsegu odgođen za više od devet mjeseci. U Strabagu su izračunali kako su zbog ovih kašnjenja do sada pretrpjeli troškove u iznosu većem od 5,5 milijuna eura.
Kao drugi veliki problem iz Strabaga u dopisu navode da su od 19. travnja 2021., kada je predana ponuda za ovaj ugovor, do danas troškovi materijala i radne snage znatno porasli, pa početna ponuda ne odgovara stvarnim troškovima. Strabag je ponudio ovaj projekt realizirati za oko 225 milijuna eura. No, ta je ponuda predana prije rata u Ukrajini i enormnog porasta cijena materijala. U dopisu se navodi kako je s naručiteljem više puta razgovarano o korekciji cijena i naknadi gubitaka, ali konsenzus nije postignut. U Strabagu procjenjuju kako je cijena projekta do sada povećana za 50 milijuna eura.
Na naš upit hoće li u utorak ugovor s HŽ Infrastrukturom biti raskinut, iz Strabaga su nam odgovorili pomirbenim tonom.
"Trenutno s našim klijentom razgovaramo o određenim tehničkim pitanjima, kao i ugovornim odredbama, razjašnjenje kojih bi trebalo pomoći da se radovi na ovom projektu mogu izvesti u očekivanoj visokoj kvaliteti. Temeljem vrlo konstruktivnih razmjena gledišta, optimistični smo da ćemo pronaći rješenje u najboljem interesu obiju strana."
U HŽ Infrastrukturi potvrdili su nam da su od Strabaga pisanim putem obaviješteni o mogućem raskidu ugovora o građenju projekta modernizacije dionice Hrvatski Leskovac - Karlovac te da će Strabag pozvati na mirno rješavanje spora.
"HŽ Infrastruktura osporava osnovanost primljene obavijesti zato što ne postoje valjani razlozi za raskid ugovora od strane tvrtke Strabag, odnosno iz razloga što nisu ispunjene pretpostavke potrebne za raskid koje su jasno definirane ugovorom.
Naime, ugovornom dokumentacijom određeno je da će se izvođaču radova isporučiti cjelokupna projektna dokumentacija, uključujući elaborat iskolčenja te dio građevinskih dozvola glavnih projekata, a što je HŽ Infrastruktura i učinila. Predana je sva projektna dokumentacija, elaborat iskolčenja i 9 od ukupno 11 građevinskih dozvola. HŽ Infrastruktura će sukladno odredbama ugovora podmiriti sve opravdane troškove koji će tvrtki Strabag nastati zbog kašnjenja s isporukom građevinskih dozvola, kao i produljiti rokove za dovršetak radova, sve u skladu s preuzetim ugovornim obvezama i utvrđenim ugovornim postupcima. Financijska sredstva za plaćanje troškova po toj osnovi predviđena su ugovorom i prihvatljiva za sufinanciranje EU. Obavijest o potraživanju je sukladno ugovornim odredbama dostavljena nadzornom inženjeru te je u obradi", stoji u pisanom odgovoru HŽ Infrastrukture.
Što se tiče povećanja troškova koje Strabag ima zbog eskalacije cijena materijala, u HŽ Infrastrukturi ne osporavaju da ta tvrtka sukladno ugovoru, važećim propisima i zakonima potražuje trošak nastao zbog toga, ali isti mora dokazati i opravdati u skladu s ugovornim procedurama.
Kako neslužbeno saznajemo, iz HŽ Infrastrukture u petak su pisanim putem odgovorili Strabagu na njihov dopis te su zatražili da se rok za pronalazak mirnog rješenja produlji za dodatnih 60 dana.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....