POSRNULI DIV

Splitski Konstruktor Željka Žderića pred slomom: Dobili su od države dio kolača od 40 milijardi kuna, a sad nemaju ni za plaće

 Klarić/CROPIX

Ovo je odličan projekt! Spremni smo ga realizirati ako nam država osigura novac”, govorio mi je 2000. godine Željko Žderić, direktor Konstruktor-inženjeringa komentirajući netom objavljeni model izgradnje autocesta u Hrvatskoj. Sjedili smo u uredu tadašnjeg direktora IGH zajedno s još nekoliko direktora velikih hrvatskih građevinskih tvrtki.

Slamka spasa

Plan Radimira Čačića o izgradnji stotina kilometara autocesta činio im se posljednjom slamkom spasa za njihove tvrtke. Posla nije bilo, strojevi su bili rasprodani a dugovi enormni. Dvanaest godina kasnije situacija je gotovo istovjetna. Većina hrvatskih građevinara je na koljenima i pred financijskim slomom. No, u tom vremenskom razdoblju projekt koji je Žderić toliko hvalio je uspio. Domaće građevinske tvrtke na poslovima gradnje autocesta i državnih cesta ostvarile su prihod od oko 40 milijardi kuna! Usprkos silnom novcu koji se slio u građevinske tvrtke, one danas jedva preživljavaju.

Splitski Konstruktor-inženjering u priči o hrvatskim građevinarima ima posebnu poziciju. Teško je otkriti koliko je od tih 40 milijardi kuna prihoda pripalo toj tvrtki. No, njoj je danas blokirano svih 17 bankovnih računa, a Žderiću i još trojici čelnika tvrtke na splitskom sudu se sudi zbog optužbe da su privatizacijom građevne tvrtke Konstruktor, Hrvatski fond za privatizaciju oštetili za više od 2 milijuna kuna.

Ni danas nije potpuno jasno tko je vlasnik Konstruktor-inženjeringa. Žderić odbacuje tvrdnje da je on većinski vlasnik.

Traže krivca

Žderić danas svojim radnicima objašnjava kako su za tešku poziciju tvrtke krive Hrvatske autoceste i Hrvatske ceste koje im osporavaju naplatu naknadnih i nepredviđenih radova u vrijednosti 250 milijuna kuna. Danas napada tvrtke koje su mu proteklih godina isplatile nekoliko milijardi kuna troškova, a danas putem suda ili arbitraže preispituju troškovnike koje im je na ime aneksa Ugovora ispostavio Konstruktor. Istodobno, Konstruktor putem suda od Hrvatskih cesta traži oko 50 milijuna kuna jer mu HC nije osigurao sredstva za gradnju. S druge strane, Konstruktor ne može ishoditi bankovnu garanciju za nastavak radova jer je u blokadi, a nije ni osigurana građevinska dozvola za organizaciju gradilišta.

No, zato Žderić niti jednom riječju ne spominje u što su utrošene milijarde koje je tvrtka uprihodila proteklih godina na istoj toj cestogradnji.

Prema svemu sudeći problem su projekti u koje je Žderić ulagao, a kasnije su se pokazali kao loša poslovna odluka. Špekulira se i da je Žderić dio novca morao uplatiti i određenim političkim i interesnim skupinama koje su mu i omogućile velike poslove u cestogradnji. No, to nikad nije dokazano.

Hrvatski san

Tako je Konstruktor utrošio milijune kuna za otkup poljoprivrednog zemljište po Pelješcu u sklopu tvrtke Hrvatski san. Na zemljištu je trebao biti turistički resort koji bi se nalazio u blizini budućeg mosta Pelješac kojeg gradi upravo Konstruktor. No, iz tog posla je Konstruktor izašao. Bez obzira na izvrsne reference koje su stekli u Hrvatskoj, izlazak na inozemna tržišta u pravilu se završavao poslovnom katastrofom. Barem u slučaju Konstruktora.

Članak u cijelosti pročitajte u tiskanom izdanju Jutarnjeg lista

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 09:58