Jesu li Hrvatske željeznice još jedan poligon za nelegalno trošenje sredstava koja se povlače iz europskih fondova? Upozorenje Sindikata hrvatskih željezničara na brojne nedostatke u sigurnosnoj opremi na netom obnovljenim dionicama, za što su povučena europska sredstva, u otvorenom pismu upućenom premijeru Andreju Plenkoviću i resornom ministru prometa Olegu Butkoviću sugerira na takav zaključak.
Povod za otvoreno pismo je teška željeznička nesreće s troje poginulih i uvođenje još jedne lagane vožnje između kolodvora Sibinj i Okučani, a vezano za loše održavanje željezničke infrastrukture.
- Ne ulazimo u utvrđivanje krivnje za željezničku nesreću kod Raića, međutim činjenica je da je nekoliko dana prije nesreće uslijed iskrenja kočnica jednog vagona, nagorjela instalacija signalno sigurnosne opreme na toj dionici, radi čega je došlo do kvara. Pitamo se kako je to moguće, budući da se instalacija nalazi u betonskoj kanalici? Je li moguće da nisu namireni nedostajući poklopci šahtova za pristup instalaciji? Čak i u tom slučaju instalacije ne smiju izgorjeti. Ožičenje za takve namjene mora se izraditi od žice s negorivom izolacijom. Radi se o dionici pruge koja je obnovljena i modernizirana sredstvima Europske unije, a za izradu tendera, nadzor i preuzimanje radova zadužena je bila HŽ Infrastruktura - ukazuje se u uvodu otvorenog pisma na problematičnu situaciju koja nije razjašnjena.
- Kako je moguće da na obnovljenoj dionici pruge Vinkovci-Tovarnik također sredstvima EU, opremljenoj modernim signalno-sigurnosnim uređajima, veći dio prošle godine ta oprema bude u kvaru i da nitko za to ne odgovara? Kakav je HŽ Infrastruktura izradila tender, ako nije osigurala dostupnost rezervnih dijelova? - pita se dalje u pismu koje je potpisao predsjednik Sindikata Ivan Forgač.
Kaže kako je time samo potvrđena potkapacitiranost HŽ Infrastrukture kao korisnika EU fondova, što sindikat tvrdi godinama i radi čega je predlagao da se na razini države osnuje posebna tvrtka, ili agencija za EU projekte, po uzoru na Sloveniju.
- Uprava HŽ Infrastrukture se tome naravno protivi, možda zato što razgovori s ponuditeljima za izvođenje tako velikih projekata, mogu biti slatki razgovori? A sekundarno, osigurava si i političku važnost, jer je povlačenje EU sredstava državni prioritet - smatra sindikat.
Fokusiranjem na EU projekte, došlo je do zanemarivanja zakonskih obveza HŽ Infrastrukture, a to je kvalitetno održavanje željezničke infrastrukture i regulacija željezničkog prometa na siguran način. U pismu stoji da su svakodnevno radi kvarova izvan funkcije mnogobrojni signalno sigurnosni uređaji na raznim dionicama pruga, od željezničko-cestovnih prijelaza do prometnih signala. Time se narušava vozni red, produžava vrijeme vožnje, ugrožava siguran tijek prometa.
- Naime, iako je propisano postupanje u slučaju kvara signalizacije, stalnim izmjenama prometnih rutina na mnogo mjesta, nedvojbeno se povećava rizik od pogreške, kako strojovođe, tako i prometnika vlakova, skretničara, ili dispečera - upozorava sindikat ministra i premijera.
Kaže da je na magistralnoj, koridorskoj pruzi od Zagreba do Vinkovaca dosad bilo 18 laganih vožnji radi lošeg stanja pruge. Nedavno je uvedena i 19. lagana vožnja i to između kolodvora Sibinj i Okučani u duljini većoj od 50 km, s maksimalnom brzinom 50 km/h. Tom zadnjom laganom vožnjom vozno vrijeme putničkih vlakova dodatno se produžava za 33 minute.
- Prije 1991. od Zagreba do Beograda na udaljenosti 400 km putovali smo 4 sata, na hrvatskom dijelu pruge brzinom 160 km/h. Sada nam od Zagreba do Vinkovaca, na udaljenosti 256 km, treba više od 5 sati. Tako HŽ Putnički prijevoz ne može konkurirati autobusnim prijevoznicima i gubi putnike. Pored toga, produljenjem voznih vremena, HŽ PP mora angažirati više prijevoznih sredstava i više osoblja za isti prijevozni učinak - ističe se u pismu apsurdna situacija.
Problematizira se i to što se privatnim teretnim prijevoznicima dopušta sastavljanje vlakova prevelike duljine, tako da se ti vlakovi nigdje na jednokolosiječnoj pruzi ne mogu maknuti i mimoići s putničkim vlakom. Pa se putnički vlakovi, koji po propisima imaju prioritet, moraju sklanjati i dodatno čekati prolazak teretnih.
- Koliko se Uprava HŽ Infrastrukture osjeća nedodirljivo, svjedoči i slučaj smjene Stjepana Trepšića, voditelja područja regulacije prometa Osijek. Radi se o iznimno savjesnom radniku, koji je inzistiranjem na poštivanju propisa o sigurnom tijeku željezničkog prometa štitio i Upravu HŽ Infrastrukture, ali i Vladu RH. Time se zamjerio neradnicima. No HŽ Infrastruktura na njegovo mjesto imenuje radnika s 2 pisana upozorenja radi skrivljenog ponašanja kršenjem propisa o sigurnosti željezničkog prometa, dok pak na mjesto unaprijeđenog, unapređuje također radnika s pisanim upozorenjem zbog skrivljenog ponašanja i to radi falsificiranja istražnog izvješća - upozorava sindikat i navodi kako je Trepšić o smjeni obaviješten u kasnim popodnevnim satima istog dana kad je interesna skupina koja ga godinama pokušava smijeniti organizirala party na kojem su bili i pojedini članovi Uprave i rukovoditelji HŽ Infrastrukture. Tvrde i kako je HŽ Infrastruktura već kažnjavana radi alkohola u službenim prostorijama Uprave.
- Da Ivan Kršić, predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture, živi u svom svijetu svjedoči i namjera gradnje nove upravne zgrade u Zagrebu. Dakle, u vrijeme kad ljudi ginu na slabo zaštićenim željezničko cestovnim prijelazima, kad je velik dio postojećih zaštićenih ŽCP i signala dnevno u kvaru, kad su radi neodržavanja pruga srozali brzine prometovanja vlakova do apsurda, oni bi si gradili ultra moderne kancelarije, jer navodno nemaju dovoljno uredskog prostora. Naravno, nove kancelarije nisu im potrebne. Potrebno je samo da potjeraju vojsku uhljeba na velikim plaćama - zaključuje se u pismu premijeru i ministru Butkoviću.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....