Tomislav Šuta, predsjednik Gradskog ogranka HDZ-a u Splitu treći je na kandidacijskoj listi HDZ-a i partnera u 10. izbornoj jedinici. Ovaj sudski vještak za poreze i financije, vlasnik konzultantske tvrtke te nekadašnji direktor Vodovoda i kanalizacije Split, procjenjuje da će HDZ u 10. izbornoj jedinici osvojiti najmanje sedam mandata i dodaje da ne bi bilo iznenađenje da osvoji i osam mandata. Jamstvo uspjeha je, kako smatra Šuta, to što su na listi kvalitetni ljudi od nositelja Branka Bačića koji je, kako kaže naš sugovornik, kvalitete potvrdio na obnovi potresom postradalih područja do zadnjeg na listi legendarnog zapovjednika Četvrte gardijske brigade Damira Krstičevića. S Tomislavom Šutom smo razgovarali o neredima navijača, porastu nasilja i radu gradonačelnika Splita Ivice Puljka. Šuta je iznio i svoja razmišljanja o prioritetnim projektima za Grad Split.
Svjedoci smo nereda u Splitu nakon utakmice Hajduk-Dinamo. Ima li opravdanja za takve stvari?
Nasilje, a radi se o nasilju, treba jasno osuditi i protiv njega se treba boriti. Ovo što se dogodilo nakon utakmice je jedna loša poruka za društvo u cjelini. Treba sve napraviti da se takvo nešto više ne ponovi. A što se tiče Hajduka, uz njega sam uvijek, i kada pobjeđuje i kada gubi.
Ovih dana smo svjedoci raznih oblika nasilja na splitskom području. Što se događa? Je li nasilje u porastu?
Nažalost, porast nasilja ne treba nikoga čuditi jer se u posljednje vrijeme stvara loša klima i loš primjer mladima koji svakodnevno slušaju rijeke govora mržnje od onoga tko bi trebao biti najodgovorniji u državi - Kršitelja Ustava Milanovića. S druge strane, u Splitu imamo i dogradonačelnika pravomoćno optuženog za prijetnju novinarki, stoga smatram da se društvo nalazi u shizofrenoj situaciji gdje se huligani nalaze na pozicijama koje bi trebale biti najodgovornije. Ne znam je li nasilje u porastu ili nije. To bi trebalo provjeriti. Činjenica je da smo ovih dana svjedočili raznim oblicima nasilja na splitskom području te da je nasilje prisutno i da o tome treba voditi računa a pogotovo kod mlađe populacije prilikom odgoja. Kao otac troje djece uvjerio sam se da nastavnicima u školi nije niti malo lako. Treba ih pustiti da rade i osigurati ima da obavljaju svoj posao bez uplitanja roditelja.
Je li splitski HDZ dužan Gradu Splitu najam za prostor 30 000 eura?
Nije. To nam je zaračunato za mjesec dana kada smo izlazili iz prostora. Nama je mjesečni najam bio tisuću eura. Nitko nam nije odgovorio na prigovor koji smo podnijeli.
Čelnici Grada Splita nisu bili zadovoljni vašim radom u Vodovodu i kanalizaciji Split. Što bi izdvojili kao vaš uspjeh u toj tvrtki?
Dok nisam bio predsjednik Hrvatske demokratske zajednice bio sam im odličan, a nakon toga su započeli politički obračuni. Za vrijeme dok sam obnašao tu funkciju direktora, ViK Split je ostvario ogroman iskorak. Povukli smo 3,5 milijardi kuna bespovratnih sredstava iz EU fondova. Radi se o projektu vrijednom kao Pelješki most. Projektom se osigurava opskrba pitkom vodom u dijelovima Splita gdje je nije bilo. Pored toga osigurana je priključenost na kanalizaciju za 99 posto objekata od naselja Marina do Podstrane. S druge strane, racionalizirano je poslovanje, smanjen broj zaposlenih a građani Splita i splitsko područje imali su najnižu cijenu vode u državi.
Kad ste preuzeli vođenje splitskog HDZ-a i što ste postigli?
Izabran sam krajem 2022. godine. Pokazali smo stabilnost i kvalitetu te to da nudimo kvalitetna rješenja za grad i građane uz jasnu kritiku loših poteza. Iz Gradskog odbora Split na listi se nalazimo nas četvero.
Što sada nedostaje u Splitu?
Gradu Splitu nedostaju novi projekti. Realiziraju su projekti prethodne vlasti. Ostali projekti koji se realiziraju na splitskom području su projekti Vlade RH.
Koji bi to novi projekti trebali biti ?
Prioritet Grada Splita je kvalitetna stambena politika za mlade obitelji. To bi trebala biti jedna od najvažnijih demografskih mjera i tu mjeru treba implementirati u sve gradske planove, kako bi se stvorili svi preduvjeti za izgradnju objekata za priuštivo stanovanje. Prvenstveno za mlade obitelji. Mi smo razradili model kako i gdje izgraditi takve stambene objekte. U Splitu postoji niz lokacija gdje je to moguće realizirati. Prije svega to su Kopilica i Korešnica, ali manje je poznato da postoji niz zemljišnih kompleksa koje, nažalost, Grad Split prodaje umjesto da gradi objekte za priuštivo stanovanje. Primjer je to kompleks na Pazdigradu koji je u vlasništvu gradskih tvrtki i gdje se može izgraditi dosta stanova. Zatim je tu kompleks Prometovih garaža, te niz zemljišta u vlasništvu grada na Žnjanu,... Država je omogućila i to da gradovi mogu upravljati državnim zemljištima na svom području, čime se otvara niz novih mogućnosti
Kolika bi cijena kvadratnog metra stana bila u to slučaju?
Nabavna cijena preko Grada Splita bila bi oko 1600 eura po metru četvornom. A kada bi dio stanova stavili na prodaju mladim obiteljima otvorila bi se mogućnost sufinanciranja gradnje novih. Grad Split treba izgraditi prostorno plansku dokumentaciju i krenuti u realizaciju projekata koji će omogućiti mladima priuštivo stanovanje. Zadnji GUP je donesen 2005. godine. Osim prodaje dijela stanova, većina izgrađenih bi trebala služiti priuštivom dugoročnom najmu s mogućnošću otkupa tih stanova. Time bi se reguliralo tržište. Cijene najma stanova u Splitu općenito bi se smanjile, a to bi vjerojatno rezultiralo zaustavljanjem rasta cijena stambenog prostora. Došlo bi do korekcija cijena. Model koji smo mi razradili je provjeren i pokazao se uspješnim u Austriji, Njemačkoj... U razradi modela nam je pomoć pružio dokazani stručnjak koji je radio na tim projektima u Austriji. To su projekti za mlade ljudi svih obrazovnih kategorija. Dakle, nisu samo za visokoobrazovane nego i za sve mlade ljude. Uz rješavanje infrastrukturnih problema Splita, ovo je za nas prioritetan projekt.
Koji su infrastrukturni projekti prioritet za Grad Split?
Grad Split se razvijao i rastao, ali taj tempo nije praćen infrastrukturno. Cestovna infrastruktura nije pratila njegov razvoj. Zakonski treba omogućiti, kao i u slučaju gradnje autocesta, izvlaštenje prilikom izgradnje ključnih gradskih prometnica koje su definirane GUP-om. Tu prije svega mislim na Vukovarsku, Bračku, Zajčevu ulicu. Naravno, nužna je izgradnja vrtića i jaslica, ali je ključ donošenje prostorno planske dokumentacije. Dobro je što se gradi obilaznica za Omiš. Gradu Splitu je nužan i jedna novi izlaz i ulaz na autocestu.
Gdje bi taj ulaz-izlaz trebao biti?
Gradi se tunel kroz Kozjak koji podrazumijeva izgradnju mosta Kaštela Split. Velika stvar je i to što je Grad Split povezan na europske željezničke koridore. Postao je dio TEN-T mreže europskih željeznica čime se otvorila mogućnost za veliki iskorak. Ovo je prilika Splitu da se razvije, jer su ogromna sredstva na raspolaganju. Time više ne bi zaostajali toliko za Rijekom, u prvom redu, a zaostajemo i za Zadrom, Šibenikom i Dubrovnikom. Svi ti gradovi se puno brže razvijaju od Splita.
Stručnjaci smatraju da bi taj most dodatno zakrčio spoj na Dubrovačku ulicu?
U ovakvoj situaciji, kakva je sada, to je točno - ali zato Grad Split mora izraditi kvalitetnu prostorno plansku dokumentaciju i donijeti GUP kako bi taj problem riješili. Za sada se na tome ne radi . A potrebno je to napraviti odmah.
Je li najsretnije rješenje spojne ceste od tunela Kozjak kroz Kaštela ?
Osobno nisam vidio projekt te ceste, ali je činjenica da na svim projektima stoji potpis struke. Činjenica da se dio građana nezadovoljan tim rješenjem i da nude drugačija rješenja, ali je činjenica da za takve projekte postoji i određena procedura koju treba poštovati te tijela koja sve te projekte odobravaju.
Što osim neaktivnosti na izradi GUP-a zamjerate gradonačelniku Ivici Puljku i njegovim suradnicima?
Zamjeram što nema novih projekta i što Split stagnira te jako loš rezultat u povlačenju EU sredstava. Provode antisocijalnu i antipoduzetničku politiku. Nemaju sluha čak niti za mlade poduzetnike, niti za osobe s invaliditetom. Iznimno su loši rezultati u zbrinjavanju otpada.
Kako je moguće riješiti problem zbrinjavanja otpada u Splitu s obzirom na to da Karepovac ima problem kapaciteta?
Karepovac je u završnoj fazi. Osigurana je odlagališna ploha do izgradnje centra u Lećevici za dvije do tri godine. Grad Split je, nažalost, najgori po stopi odvajanja i selektiranja otpada u Hrvatskoj. Vidi se velika neorganiziranost .
Je li Splitu potrebna izgradnja spalionice otpada?
U ovom trenutku Splitu nije potrebna nikakva spalionica otpada. Poznato je što znači kružno gospodarenje otpadom. Split ima sve preduvjete za to. Grad Split se treba fokusirati na primarnu selekciju otpada.
Kažete u ovom trenutku: Treba li Splitu bilo kada spalionica otpada?
Ne treba nikada. Lećevica će služiti za miješani komunalni otpada, a za zbrinjavanje RDF-a jedno od rješenja je Cemex, no postoje i druga rješenja.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....