ZAGREB - Nema niti jednog miligrama, niti jednog milimetra odgovornosti Vlade za gubitak posla hrvatskog konzorcija u Crnoj Gori - izjavila je jučer premijerka Jadranka Kosor.
Prema njezinim riječima, Vlada je na političkoj razini napravila najviše što se moglo. Premijerka je to izjavila dan nakon što je Savjet crnogorske vlade za gradnju autoceste Bar - Boljari oduzeo posao hrvatskom konzorciju koji čine Konstruktor, IGH i Tehnika .
Milijarda eura
Premijerka je dva puta odlazila u Crnu Goru kako bi pokušala lobirati za hrvatske građevinare. Iako su se IGH i Konstruktor nadali da će im Vlada dati državna jamstva za taj posao, ministar Šuker je to nekoliko puta odbio. Ipak, danas, nakon izgubljenog posla stoljeća, većina sugovornika koji samo anonimno žele komentirati ovaj slučaj, tvrdi da je upravo Vlada morala učiniti više jer je ipak riječ o velikom projektu koji je hrvatskim građevinskim tvrtkama trebao osigurati posao u sljedećih osam do deset godina.
Radimir Čačić, pak, tvrdi da je Vlada mogla iskoristiti ugovorna jamstva. - Ta ugovorna jamstva već su upotrijebljena u nekim projektima u cestogradnji. I više je nego očito da Vlada i premijerka Kosor jednostavno nisu znali odraditi ovaj posao - ustvrdio je jučer Čačić. Ipak, dodao je da se od Vlade nije moglo očekivati, niti je Vlada trebala dati državna jamstva.
Hrvatski konzorcij pobijedio je na natječaju ponudivši gradnju autoceste za 2,77 milijardi eura. Konzorcij je za taj posao trebao osigurati milijardu eura. Prema nekim tumačenjima, ni Žderić, ni Radić nisu očekivali ovakve probleme pri zatvaraju financijske konstrukcije.
Građevinski lobi
Najvjerojatnije su namjeravali primijeniti “hrvatski koncept” na osnovi kojega u Hrvatskoj vladaju skoro deset godina. Riječ je o dobivanju poslova na osnovi političkih i prijateljskih veza, pri čemu se dokumentacija sređuje u hodu, a na temeljne ugovore dodaju više milijuna vrijedni aneksi. U Hrvatskoj je odavno prepoznat model građevinskog lobija u kojem su Žderić, Radić, ministrica Matulović-Dropulić, njezin bivši pomoćnik Boris Ordulj itd.
U Crnoj Gori taj model nije prošao, iako su tamošnji mediji tvrdili da je premijer Đukanović sa Žderićem već dogovorio angažman svojih prijatelja. Prema nekim analizama, Radić i Žderić su svojom ponudom svjesno išli ispod cijene, nadajući se da će zaposliti operativu te se u budućnosti lakše izboriti za gradnju crnogorske i albanske dionice Jadransko-jonske autoceste i to dobro naplatiti. Ovako su izgubili sve i zadali si težak poslovni udarac, posebno IGH koji je izgubio već nekoliko velikih poslova u Rusiji, dok Konstruktor nedavno nije dobio posao u Bugarskoj.
Punih osam mjeseci direktori Konstruktora i IGH, Željko Žderić i Jure Radić, pokušavali su dobiti garanciju za kredit za ovu investiciju. - Danas bi Coca-Cola teško dobila povoljne bankovne garancije na milijardu eura, a kamoli Konstruktor i IGH - ustvrdio je jedan naš sugovornik. Investicijske kuće pregledavale su poslovanje triju tvrtki i, prema svemu sudeći, nisu smatrale da postoje garancije da će im se novac vratiti.
Analize poslovnih rezultata ovih tvrtki iz 2008. govore da one financijski stoje loše. Konstruktor je 2008. imao vlasnički kapital od 354 milijuna kuna, ni približno dovoljan za podmirenje duga koji je iznosio milijardu i 907 milijuna kuna.
Visoka zaduženost
Financijski podaci IGH pokazuju da su se 2008. dugoročne obveze povećale s 53 milijuna na 271 milijun kuna, a kratkoročne sa 350 milijuna na 710 milijuna, što je dovelo do pogoršanja solventnosti te je IGH postao insolventan. Ukupan dug tvrtke 2008. postao je 2,38 puta veći od vlasničkog kapitala. Tehnici je također problem visoka zaduženost. U 2008. ukupni dug je iznosio 924 milijuna kuna, što je za 2,69 puta više od 346 milijuna kuna koliko je iznosio vlasnički kapital. Dakle, ukupni dug te tri tvrtke 2008. godine iznosio je 3,8 milijardi kuna. Sugovornici tvrde kako je bilo teško očekivati da će na osnovi ovih podataka financijske kuće dati povoljne garancije.
Propali poslovi
Suradnja s ruskim SKM-om, Vrijednost: 2 milijarde eura, Šest ugovora. Suradnja navodno propala zbog lošeg projektiranja dvorane u Penzi. IGH navodno platio 150.000 eura odštete.
Projektiranje hidroelektrana u Rusiji, Vrijednost: oko 3 milijarde eura, Povukli se iz posla zbog svađe s lokalnim partnerima.
Zagrepčanka, Vrijednost: 46 milijuna eura, IGH je potpisao ugovor , ali nikad nije imao novac za taj posao. Platili su 7,5 milijuna eura za kamate i predujam
Zračna luka Zagreb, Vrijednost: 230 milijuna eura, Nakon dobivenog natječaja država rekla da nema novca. Radić tvrdi da bi je IGH mogao sagraditi kao koncesionar, ali u to malo tko vjeruje
Projektiranje nizinske pruge Rijeka-Zagreb, Vrijednost: 75 milijuna kuna, Cijeli projekt stoji zbog međusobnih optužbi IGH i Ministarstva prometa
Autocesta Banja Luka - Doboj, IGH projektira, austrijski Strabag prijetio da će se povući jer je izračunata cijena gradnje preniska
Projektiranje dijela Vc koridora u BiH, Istraga protiv IGH jer je navodno pogodovao lokalnim HDZ-ovcima
Libija - Izmišljenim pismom libijskog ministarstva prometa pokušali od Slobodne Dalmacije naplatiti 1,7 milijardi kuna jer su izgubili posao gradnje cesta u Libiji
Katar - Priveden šef financija Konstruktora na projektu gradnje obilaznice oko Dohe zbog izdavanja čekova bez pokrića
Bugarska - Izgubili na natječaju za izgradnju autocestu jer navodno nisu poslali svu dokumentaciju
Dionica IGH pala 17,1 posto, a Tehnike 15,7
Vijest o propasti “posla stoljeća” izazvala je pravu paniku na burzi, pa je IGH dan završio u minusu od čak 17,1 posto, a dionica Tehnike izgubila je 15,7 posto vrijednosti. Zbog naglog pada cijena Hanfa je tijekom dana obustavila trgovanje dvjema dionicama, ali dvosatna pauza nije ublažila negativno raspoloženje ulagača. U posljednjih mjesec dana, otkad su se pojavile prve informacije o predaji jamsta- va konzorcija za gradnju crnogorske autoceste, dionice IGH i Tehnike letjele su u nebo ili padale u ponor, ovisno o vijestima koje su stizale do ulagača. No, Hanfa je provela istragu i ustvrdila da se dvije tvrtke nisu ogriješile o zakon, odnosno da nisu manipulirale informacijma kako bi povećale vrijednost dionica.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....