DRŽE LI SE RAZMAKA?

Putnici: Nije ugodno putovati u punom busu; Prijevoznici: To je mit, poluprazni smo

Cijena nekih autobusnih karata na nekim je linijama, tvrde putnici, triput veća nego prije
 Davor Pongracic/Cropix

Na ulaznim vratima autobusa za Zadar istaknut je raspored sjedenja. U prvom redu iza vozača nitko ne sjedi, a potom se u cik-cak formaciji raspoređuju zeleni kvadratići koji predstavljaju putnike. Ipak, na peronu 402 na zagrebačkom autobusnom kolodvoru nema dovoljno putnika ni da popune sva ta mjesta. Bus će prema jugu ići poluprazan, no možda se na usputnim stanicama pojavi još koji turist ili građanin željan mora. Vozaču se tada postavlja pitanje: Hoće li uzeti više putnika i ići protiv preporuka HZJZ-a?

S razmakom

- Prema preporuci, možemo imati popunjeno pola kapaciteta. No, ako se na usputnim stanicama pojavi još putnika, tko sam ja da im kažem da ne smiju ući, a vide da je bus prazan. Nije to humano, a i svaki putnik nama puno znači u ovakvim uvjetima - kaže nam vozač tvrtke AP Varaždin. Njegovo mišljenje dijele i ostali vozači koji su time stali u obranu kolega iz Prometa Makarska, koji su prošli tjedan završili u medijima jer su u Splitu napunili pun autobus iako su iz Makarske krenuli s propisanim rasporedom sjedenja. Kako bismo provjerili je li takva situacija bila izdvojeni slučaj ili pak praksa, otišli smo na zagrebački autobusni kolodvor i popričali s putnicima i vozačima.

Za početak, pitali smo na informacijama prodaju li “karte s razmakom”, no žena na šalteru nam je rekla da takve karte ne postoje te da se prodaju sva mjesta u autobusu. Samim time dala je zeleno svjetlo da se autobus već u startu napuni do punog kapaciteta, iako je na prvu teško povjerovati da je to moguće. Naime, peroni su sablasno prazni i ne znaš ima li manje putnika ili autobusa, iako je špica sezone. Putnici su pak pomiješanih emocija kad je riječ o punim autobusima. Mara Juričev Mikulin putuje s unucima Marselom i Aby prema Münchenu i njih uopće ne brine hoće li autobus biti pun.

image
Aby Juričev Mikulin, Mara Juričev Mikulin, Marsel Juričev Mikulin
Davor Pongracic/Cropix

- Kad sam putovala iz Njemačke, onda je bio pun autobus pa su nam rekli da će dio putnika morati u Sloveniji presjedati u drugi bus kako bi mogli proći granicu. No, na kraju nije bilo potrebe za tim i pustili su nas s punim autobusom da uđemo u zemlju - kaže gospođa Juričev Mikulin i dodaje da se zato ne boji još jednog takvog putovanja autobusom.

Za gorivo

Njezinu bezbrižnost ne dijeli studentica Marta Malević koja se iz Zagreba vraća u rodno Đakovo. Ona se nada da neće biti puno putnika jer se već jednom vozila u punom autobusu i nije joj bilo nimalo ugodno. - Ne bih išla autobusom da ne moram, no ovo mi je najbrža opcija za putovanje, tako da nemam puno izbora - ističe Malević.

image
Marta Malević
Davor Pongracic/Cropix

Ako pak pitate vozače za pune autobuse, oni će vam reći da je to mit. Kažu, ne sjećaju se dana kad su imali pun autobus.

- Vozim za Osijek pa imam možda 15 putnika po putovanju, tako da se oni bez problema drže preporučenog razmaka - kaže nam vozač iz Čazmatransa. Isti odgovor dao nam je i njegov kolega iz AP Varaždina koji vozi prema Zadru. Kako kaže, u pravilu skupe dovoljno putnika da pokriju gorivo, no nekoliko puta je bilo situacija da je imao više putnika nego što je preporučeno.

- Sami ste rekli. To su preporuke, nigdje ne stoji da mi ne smijemo napuniti autobus. Uostalom, zašto je dopušteno da kafići mogu imati pune stolove, a u autobusima moramo držati razmak i još nositi masku. To nije pošteno - reče vozač.

image
Davor Pongracic/Cropix

Sjedenje

Njihovo mišljenje dijeli i prvi čovjek Udruge hrvatskih autobusnih javno linijskih prijevoznika Hrvoje Meštrović. Kad je riječ o rasporedu sjedenja, on nam je također rekao da je to preporuka koja nije obvezna, no ističe da je broj putnika i ovako mali, tako da su situacije kad je bus pun, iznimno rijetke.

- Puno nam je veći problem održivost linija. Ako je, primjerice, u autobusu iz Zagreba za Split samo 10 ljudi, to je onda dovoljno da se pokrije gorivo, a potrebno je barem 30 putnika da se pokrije trošak. Ako prisilimo prijevoznike da voze s pola kapaciteta, oko 22 putnika, onda su već jučer propali - kaže Meštrović i dodaje da će voziti poluprazni ako im država odluči platiti ta prazna mjesta.

Vrijednost nekih autobusnih karata i triput veća u vrijeme epidemije

Dio putnika se požalio da su porasle i cijene autobusnih karata. Primjerice, cijena karte jednog prijevoznika od Zagreba do Splita ili Mostara bila je 80 do 90 kuna prije epidemije, a sada je čak 280 kuna. No, prijevoznici ističu da se cijene nisu mijenjale.

Hrvoje Meštrović, predsjednik Udruge hrvatskih autobusnih javnolinijskih prijevoznika, navodi da nijedan prijevoznik ne može svoj gubitak u poslovanju pokriti dizanjem cijena jer će onda nastupiti kontraefekt i neće imati uopće više putnika.

- Padne li promet za 10 posto, onda to možeš kompenzirati tako da digneš cijenu karte za 10 posto. U ovoj situaciji nekim je prijevoznicima promet pao za 80 posto, no ako toliko dignu cijenu, onda se više nitko i neće htjeti voziti s njima. Prema tome, zdrava logika govori da nema smisla dizati cijene jer ćemo ostati i bez ovo malo putnika - zaključio je Meštrović.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 07:50