Burne reakcije zbog dopisa Sanje Musić Milanović srednjoj školi koju pohađa njezin sin. Zaključena ocjena ne smije se mijenjati, osim pred povjerenstvom nakon službenog prigovora, Ministarstvo obrazovanja šalje inspekcijski nadzor. Jesu li pritisci roditelja na škole prešli svaku mjeru? Zašto se odlični učenici s jednom četvorkom ne mogu više upisati u željene škole i na fakultete? Kako pritisak i stres utječu na djecu i mlade? O tome su u HRT-ovoj emisiji Otvoreno, govorili Tomislav Paljak, državni tajnik u Ministarstvu znanosti i obrazovanja, Suzana Hitrec, predsjednica Udruge hrvatskih srednjoškolskih ravnatelja, Željko Stipić, predsjednik Sindikata zaposlenika u školstvu "Preporod", Josip Matković, osnivač i administrator nastavničke grupe „Školska zbornica", te prof. dr. sc. Dubravka Miljković, psihologinja i pedagoginja.
Paljak je rekao kao je ministarstvo pokrenulo inspekcijski postupak i provjeriti će se je li prekršen pravilnik i zakon i temeljem toga će se donijeti pravorijek koji će se uputiti ravnatelju škole i temeljem toga će se postupiti glede onoga što je uočeno.
- Da li netko doživljava nešto što je napisano ili izrečeno kao pritisak na sebe, to je individualna kategorija, ali činjenica je da je profesor taj koji vodi učenike i zaključuje samostalno ocijene i snosi odgovornost za donošenje odluke.
Hitrec je rekla da će se tek vidjeti tko treba snositi sankcije nakon što je evidentno došlo do prekršaja. Zato što su ocjene promijenjene nakon što su zaključene i to ne prema proceduri koja je propisana zakonom.
Da li je ovo jedina izolirana situacija, situacija koja je izašla u medije. Da je majka neka druga gospođa, a ne ova bi li bila ista reakcija, zapitala se Hitrec.
Naglasila je kako se ne želi izgubiti kontakt s roditeljima te kako se tijekom cijele godine treba komunicirati, ali to ne znači da će se ispuniti sve njihove želje.
- Nažalost, u našim školama sve je više i više pritisaka. I oni nisu samo krajem školske godine, tada su najveći, ima ih tijekom cijele školske godine. Naprosto, to je jedna zona sumraka, jedno područje koje nikoga ne zanima dok se ne dogodi ovako nešto. I hvala gospođi Musić-Milanović, ona je zapravo omogućila da se ozbiljno progovori o jednoj stvari koju se već jako dugo neozbiljno u ovoj zemlji shvaća. Jer ocjene su odavno prestale biti pokazatelj učeničkih postignuća. Mogu to reći iz vlastitog iskustva, pripadao sam onim nastavnicima koji... Mogu to reći, nikada nisam promijenio svoju ocjenu, hvala Bogu da je bilo tako. Mogu reći da je to čak i bila normalna stvar kad sam ja počinjao raditi. Danas to više nije normalno. Danas je puno više konformista, a puno manje heroja u našim zbornicama, rekao je Stipić.
Matković je rekao kako se podizanje ocjena događa već desetljećima. On to ne prihvaća, ali govori kako se i najjači karakter umori od opravdavanja. Naglašava kako se sustav treba mijenjati.
Paljak govori kako se i on kao učitelj susretao s pritiscima glede svog rada, ali kako nikada nije poklanjao ocjene.
- Petica je sada postala mjerilo svega i to pokušavamo promijeniti s novim pravilnikom i nacionalnim ispitima. Pritisak na peticu je strašan. U osnovnoj školi petica je 60 posto, 30 posto je vrlo dobrih i 9 posto dobrih. To je znakovito, rekao je i dodao kako je u srednjim školama 48 posto vrlo dobrih i 26 posto odličnih.
Govori kako je došlo vrijeme da se razračuna s takvim načinom rada.
Na pitanje šteti li se djetetu s ovakvim postupkom ili ga se štiti. Miljković je rekla kako se ovakvim postupkom šteti djetetu.
- Roditelji žele previše zaštititi djecu, nastojeći spriječiti kod djeteta svako negativno iskustvo i čine mu „medvjeđu uslugu”, naglasila je.
Dodaje kako se to zove „roditelji helikopteri” koji stalno lebde nad svojom djecom i gledaju gdje se koji problem treba riješiti. U konačnici se događa to da kada dijete jednog dana stane na svoje noge i suoči se s problemima, ono ne zna kako tome izaći na kraj.Kako kaže, zato je sve više depresije u sve nižoj životnoj dobi.
Dodaje kako se to zove „roditelji helikopteri” koji stalno lebde nad svojom djecom i gledaju gdje se koji problem treba riješiti. U konačnici se događa to da kada dijete jednog dana stane na svoje noge i suoči se s problemima, ono ne zna kako tome izaći na kraj.
- Umjesto da djeci postavljamo nekakve ciljeve i prepreke, mi sve činimo da ono ima ravni put na kojem ne treba o ničemu misliti - kazala je u Otvorenom Miljković.
Na pitanje dovode li se u pitanje sve ocjene u ovoj školi, Hitrec je rekla da bi se to moglo tako reći, ali da to nije tako jer većina nastavnika radi profesionalno te ako se suočavaju sa pritiscima oni ne posustaju.
Poznato je da se pritisci više događaju u osnovnoj školi zbog upisa u srednje škole. Naglašava kako je put ka iskorjenjivanju toga Nacionalni ispit koji je jedino vanjsko vrednovanje znanja koji će rasteretiti nastavnike od subjektivne procjene učenika te će se moći više posvetiti procesu poučavanja.
- Meni su roditelji prijetili bombama, vatrenim oružjem, no od kada su uvedeni e-upisi, više škola nema ništa s tim i očito je sve riješeno, rekla je.
Stipić naglašava kako je ovaj slučaj gospođe Musić Milanović jedan nepromišljen potez visoko pozicionirane osobe, no iz njezinog se pisma mogu iščitati važne poruke.
- Ona naglašava kako se u školi sve češće ispituju djeca gradivo koje se nije svladalo, drugi problem na koji ukazuje organizacija nastave u zadnjim danima, naredni problem su zamjene nastavnika, istaknuo je.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....