REPORTAŽA

PRVI DANI PO NOVOM ZAKONU Vozač Ubera: 'Meni je dobro, zaradim više jer nas je puno manje na cestama'

 
Ilustracija
 Tomislav Kristo / CROPIX

Na odredište dolazi crni VW Passat. Nema nikakvih oznaka, iako sam ga naručio preko Uber aplikacije. Vozač rutinski započinje vožnju, ali ga na prvom semaforu pitam nedostaje li mu nešto.

- Oznake? Ma, gazda ih nije na vrijeme dobio pa ih nisam mogao staviti. Trebaju doći u utorak, ali ne mogu tako dugo čekati. Uostalom, tko će skužiti, izgledam kao normalan vozač u svojem autu - priča mladi vozač i prebacuje u brzinu.

Od subote svi Uberovi vozači moraju na svojim vozilima imati taksi oznake, što je samo jedna od niza odrednica koje moraju ispuniti kako bi uskladili svoje poslovanje s novim Zakonom o cestovnom prometu. Unatoč tome, neki vozači i dalje voze ilegalno, za što kazna iznosi 50.000 kuna za tvrtku, odnosno 15.000 za vozača. Iako su iz Ubera još u petak najavili kako će njihovi vozači imati taksi oznake na svojim vozilima, izgleda da neki to ne poštuju.

Napor Vlade

- Pozdravljamo napore hrvatske Vlade oko donošenja Zakona o prijevozu u cestovnom prometu. Upravo zato smo i otvorili Centre za individualne konzultacije za naše partnere vozače u Zagrebu, Splitu i Dubrovniku kako bismo im pomogli da se usklade sa Zakonom. Rok za sve njih da se usklade sa Zakonom je 10. lipnja. Uber, kao i svi naši partneri vozači će se u potpunosti pridržavati novoga zakona. To znači da će se svi partneri trebati držati pravila da njihova vozila ne smiju biti starija od sedam godina. Uvjereni smo da će se velika većina prilagoditi novom Zakonu i nastaviti raditi po novim uvjetima - rekli su iz Ubera.

Kako bismo doznali kakvo je stvarno stanje na zagrebačkim cestama, proveli smo vikend vozeći se s novim “taksi” Uberom. Crni Passat nije bio jedini koji je vozio bez oznaka. Još nekoliko vozača došlo je na posao u “inkognito” verziji, a za to su optužili šefa koji im nije na vrijeme dostavio oznake. Ipak, većina vozača pojavila se s crnom TAXI oznakom na krovu te bočnom naljepnicom na kojoj pišu podaci tvrtke.

- Javili su nam u petak da od ponoći moramo imati oznake na vozilu. Sve je to bilo na brzaka, iako se već dva mjeseca zna za novi Zakon. Moj kolega zato nije izašao ovaj vikend pa ja pokrivam njegovu šihtu, a i bolje da je ostao doma jer su kazne ubojite. Meni je dobro, zaradim više novca ovako kad nas je manje - kaže jedan vozač te dodaje kako je oznake platio Uber.

Neki vozači koji su došli s oznakama žalili su se, pak, na njihovu stabilnost.

Transparent

- Ma ništa me ne pitaj, magneti su jako slabi. Već mi je jednom ispala na Slavonskoj, morao sam okrenuti auto da je pokupim na cesti. Svima ispada, a ne daj Bože da te ulove bez nje. Odmah će ići kazna - priča drugi vozač.

Manjak Uberovih vozila na cesti bio je itekako osjetan. Aplikaciji je trebalo više vremena nego inače da nas spoji s vozačem, a cijena je u svakom trenutku bila uvećana zbog povećane potražnje. Čak i u nedjelju u 10 ujutro cijena je bila uvećana za 30 posto, a oko podneva je bila i dvostruko veća od normalne. Ipak, oznake su samo dio novih promjena za vozače Ubera. Naime, s novim Zakonom o cestovnom prometu, kao i budućim Pravilnikom o posebnim uvjetima za vozila kojima se obavlja javni cestovni prijevoz i prijevoz za vlastite potrebe, Uber se po pitanju statusa izjednačio s hrvatskim taksi službama. Njihovi vozači po novome smiju koristiti taksi stajališta kao i voziti tzv. žutim trakom, a približili su se i po pitanju cijene.

Zagreb, 030618.
Teslina.
Reportaza o Uberu koji od 1. lipnja posluje kao taksi djelatnost.
Na fotografiji: oznaceni Uber taksi.
Foto: Tomislav Kristo / CROPIX
Tomislav Kristo / CROPIX
Uber s oznakom

Vožnja Uber X-om je od prošlog mjeseca skuplja za 60 lipa po kilometru, odnosno za 20 lipa po minuti te iznosi 3,60 kuna za svaki prijeđeni kilometar i 0,60 lipa za svaku minutu dok je start ostao šest kuna. U slučaju da Uber podigne cijene zbog povećane potražnje, tada cijene postaju skoro pa jednake, a u nekim slučajevima i veće od zagrebačkih konkurenata. Ipak, da bi bili potpuno jednaki s ostalim taksistima, Uberovi vozači će morati u budućnosti položiti ispit za taksista te dobiti adekvatnu dozvolu i licencu. Upravo je taj uvjet bio presudan što je velik broj vozača ugasio aplikaciju.

- Studenti više ne smiju voziti, a oni su nam bili jedna od glavnih radnih snaga. Dosta starijih kolega također je odustalo jer im se ne da gnjaviti s ispitom poznavanja znakova i gradskih znamenitosti. Meni to nije toliki problem, predao sam zahtjev i sada čekam za termin. Dobra stvar je što su snizili cijene pa više nije 10.000, nego malo više od 'soma' kuna. Inače, to sami plaćamo, ali meni će šef pokriti troškove - kaže jedan od vozača.

Starost vozila

Još jedan eliminacijski uvjet koji propisuje novi Zakon jest i starost vozila. Automobil koji se koristi za cestovni prijevoz putnika do 2021. neće smjeti biti stariji od sedam godina, a nakon te godine moći će biti star najviše pet godina.

Izbjegli turski scenarij

Što će reći korisnici ako više ne budu imali najniže cijene?

Vidljivo je kako je Uber počeo uvoditi red među svoje vozače, ali pitanje je kako će se nova pravila odraziti na njihovu voznu moć i, još važnije, popularnost prema korisnicima.

Zakonske odmazde ne moraju se bojati te im više ne prijeti scenarij koji se u nedjelju dogodio u Turskoj, gdje je njihov predsjednik Recep Tayyip Erdogan objavio da se Uber platforma zabranjuje.

Ipak, i dalje postoji “opasnost” od nezadovoljstva korisnika. Prva dva dana konstantno su vladale povećane cijene, a primarni razlog je nedostatak vozača. Ako se ovakvo stanje nastavi, onda Uber više neće imati najniže cijene na tržištu, a pitanje je kako će na to reagirati njihovi korisnici.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 21:35