Zaboravite klasičnu crveno-bijelu šahovnicu, sada će, čini se, popularne “kockice” biti nanizane u nekoliko različitih veličina, nabacane i pomiješane. Procurile su, naime, fotografije novog navodnog dresa hrvatske nogometne reprezentacije, koje su jasno odmah zapalile navijače i unijele zbrku.
Dobar dio fanova već negoduje zbog “odurnih” i “najgorih ikad” dresova, a negoduju i u HNS-u, kako otkrivaju za Jutarnji, ali zato što su ilustracije novih dresova - lažne.
- Dresovi se mijenjaju svake dvije godine te ih predstavljamo prije svakog velikog natjecanja. Dresove rade dizajneri iz Nikea u dogovoru s HNS-om koji, naravno, ima utjecaj na proces dizajna i odabir konačnog rješenja. Kako točno izgleda cijeli proces, to vam ne mogu otkriti, no mogu potvrditi da dres neće ni izbliza izgledati kao ove ilustracije koje su se pojavile na internetu proteklih dana.
Jedini službeni novi dres hrvatske nogometne reprezentacije Nike i HNS će predstaviti na proljeće 2020. godine - uvjerava nas Tomislav Pacak, glasnogovornik Hrvatskoga nogometnog saveza.
Navodne “nove” dresove objavila je popularna stranica Footy Headlines, koja je do sada bila poprilično precizna u svojim prognozama. Zato se ne može odbaciti teorija da se “curenjem” novog dizajna pokušavaju pročitati reakcije navijača pa će HNS naknadno spasiti “što se spasiti može”. Uz njih su iste fotografije prenijeli svi najvažniji svjetski portali koji se bave nogometom i dresovima preciznije.
Brojni domaći portali proveli su ankete među čitateljima i rezultati su loši. Jako loši. Navijači komentiraju kako novi dizajn podsjeća na QR kod i pitaju se je li ovo trebala biti digitalna kamuflaža ili neka neuspjela vrsta tetris dizajna. Domaći stručnjaci iz područja dizajna slažu da ovo rješenje nije dobro te da se trebamo držati klasike, ali zato drugi “kradu” naše “kockice”. Barcelona je nakon 120 godina napustila svoje tradicionalne pruge i sada nosi dresove s plavim i crvenim kvadratićima.
Kako je došlo do “dijeljenja motiva”, potpuno je jasno - američki proizvođač sportske opreme Nike sponzor je i Hrvatskom nogometnom savezu, ali i Barceloni.
Barcelona je tvrdila da im za novi dizajn dresova uzor nije bila Hrvatska. “Novi dizajn je inspiriran gradom Barcelonom, odnosno karakterističnim blokovima okruga Eixample. On je dom nekih od najprepoznatljivijih građevina koje je dizajnirao veliki arhitekt Antoni Gaudi”, rekli su iz Barcelone, a isto je potvrdio i Pete Hoppins, direktor za dizajn u Nikeu.
Plave i crvene kvadratiće na svom dresu ne nosi samo španjolska nogometna nego i njihova košarkaška te rukometna momčad. Osim Španjolaca, od poznatih momčadi u Europi “kockice” nosi još samo portugalski prvoligaš Boavista. Klub iz grada Porta, odnosno njegove četvrti Boaviste, ima dresove s crno-bijelim kvadratićima, poput šahovske ploče. Još jedan klub s “kockicama” je i portugalski prvoligaš Moreirense.
-------------------------
BORIS LJUBIČIĆ, dizajner
Brazil je uvijek u istoj garnituri, a mi gubimo svoj identitet
Ovdje se postavlja pitanje zašto samo HNS ima pravo na odluku o tome kako bi hrvatski dres trebao izgledati. Radi se o hrvatskom nacionalnom timu, a stvar je time važnija što je hrvatski dres prepoznatljiviji od zastave.
Ponašamo se kao državica koja se mora svakome pokloniti. Brazil, recimo, uvijek ima isti dres. Francuska je uvijek u bijelom ili plavom dresu, ovisno s kime igra. A mi, iako smo prepoznatljivi po “kockicama”, uvijek mijenjamo dresove. Ima nekoliko godina da sam osobno napravio prijedlog izgleda hrvatskih dresova, koji su jednostavnog dizajna s crveno-bijelim ili plavo-bijelim kvadratima. Imao sam ideju da između kvadrata budu srebrne niti.
Crveno-bijele kvadrate sam odabrao jer smo po tome već poznati, a jednako je dobra i smislena bila i plava verzija. I plava je boja na našoj zastavi, neki povijesni grbovi imali su plave kvadrate, a i Hrvatska je najpoznatija po svojim otocima i moru. Ali, bez obzira na to, mogu reći da su svi raniji dresovi bili bolji od ovih zadnjih. A da ne govorim o činjenici da si je Nike uzeo za pravo da su prodali dizajn našeg dresa Barceloni, koja ima milijune fanova. Ovome slučaju zapravo i nije potreban komentar.
Grozota nije samo u estetici, nego i u tome što gubimo identitet. Već sami broj na dresu je grozan. Radi se o dizajnerski nepismenom rješenju, koje vrijeđa ne samo hrvatski tim nego i državu. Naš grb gore ima pet smušenih malih kućica - bit će da nam one motaju vijuge pa bez veze kompliciramo. Važan detalj u cijeloj priči su i čarape. U jednoj su verziji dresovi i na čarapama imali kvadrate. To je na tv-u izgledalo strašno dinamično, bilo je savršeno.
ĆIRO BLAŽEVIĆ, trener
Sine, ovo je sabotaža, otkud im hrabrost?
Ništa mi se to ne sviđa. Pa naš dres, šahovnica, ‘kockice’, to je naš prepoznatljiv znak. Ovo što sada rade ti tobožnji dizajneri je sabotaža. Ne znam kako imaju hrabrosti mijenjati dres koji već više od 20 godina funkcionira, za kojeg smo se borili i trudili se učiniti ga prepoznatljivim u svijetu. Tko su ti ljudi koji sada žele uništiti i sabotirati ‘kockice’”, rekao nam je trener svih trenera, Miroslav Ćiro Blažević.
JURAJ ZIGMAN, modni dizajner
Ovo je neka kopija etno dizajna koja me zbunjuje
Ne znam hoće li ovi dresovi doista postati službeni dresovi naše reprezentacije, ali meni na prvi dojam, koji je najvažniji, djeluju jako loše i zbunjujuće. Ovo mi izgleda kao brzinska kopija dizajna na kojem se zasniva naš identitet i prijašnjih dresova. Djeluje kao nekakav etno dizajn kojem ne uspijevam pronaći dublji smisao. Smatram da apsolutno trebamo ozbiljniji pristup.
Ove je dresove radio Nike, velika kompanija koja, po svemu sudeći, radi po špranci, brzinski i rutinski. Uopće nisu shvatili poantu. Hrvatska nije samo “kockica”. To može biti pametna “kockica”. Hrvatska je, kad se govori o nogometu, ostvarila zapažene i značajne rezultate, pa bi nam tim više trebalo biti važno na koji se način reprezentira naš identitet. Potreban nam je studiozni pristup. I sami imamo dizajnere koji su uspješni i kompetentni, možda i u suradnji s Nikeom možemo napraviti adekvatan dizajn dresa. Dizajner koji je proučio građu na temelju koje izrađuje vizualni identitet za nešto nikada ne bi napravio ovakvo rješenje.
BOŽO SKOKO, komunikacijski stručnjak
“Česta promjena nije dobra, zbunjuje ljude”
Nisam oduševljen prijedlogom novih dresova. Mislim da je vizualno neatraktivan i kaotičan, a crveno-bijeli kvadratići će biti potpuno neuočljivi na igračima na terenu. Ranije verzije su bile daleko bolje. Nadajmo se da je ovo samo jedan od prijedloga, a ne konačno rješenje. Česta promjena vizualnog identiteta nije dobra jer zbunjuje ljude. Kozmetičke promjene i stalna usavršavanja su logična, ali radikalnije promjene su nepotrebne jer je hrvatski vizualni kod s kvadratićima jasno definiran i prepoznatljiv.
Uostalom, neki dresovi uspješnih klubova i reprezentacija traju desetljećima. Ljudi se za njih emotivno vežu i tako pobjeđuju trendove. Malo iznenađuje što je prepoznatljiv hrvatski stil kvadratića Nike, kao proizvođač i dizajner dresova, ‘poklonio’ Barceloni, a na našem dresu te iste kvadratiće doveo do neprepoznatljivosti. Mislim da bi po ovom pitanju trebao HNS dati konačan pravorijek”, rekao nam je Božo Skoko, stručnjak za komuniciranje i brendiranje.
DAVOR BRUKETA, suvlasnk reklamne agencije
Vlada mora registrirati kockice kao dio službenog identiteta, da ne bi bilo nesporazuma
Većina zemalja nastalih početkom devedesetih nemaju prepoznatljiv vizualni identitet. Hrvatski vizualni identitet je nacionalna vrijednost koju bi trebalo zaštititi i sistematizirati prema originalnom Ljubičićevom prijedlogu s početka devedesetih. To mora u najkraćem roku napraviti Vlada RH. To ne znači mijenjati grb i zastavu, nego uz njih službeno registrirati sustav crvenih i plavih kvadrata kao dio hrvatskog identiteta. To bi spriječilo ovakve vizualne nesporazume.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....