Nije baš sve poskupjelo - odnosno, gotovo i da jest, ali na tržištu je, inflaciji usprkos, moguće pronaći određene artikle koji bilježe pojeftinjenje.
Prema podacima koje je za Jutarnji list pripremio GfK Hrvatska, među najprodavanijim artiklima trenutačno je moguće pronaći njih 26 koji bilježe smanjenje cijena u prvih osam mjeseci ove godine u odnosu na prvih osam mjeseci 2021., i to kako prehrambenih tako i neprehrambenih proizvoda.
Među ostalim, pad cijene bilježi smeđi šećer, ali pale su i cijene gotovih umaka, tortilja, 100-postotnog soka od naranče, kao i začina koji je inače sinonim za skupoću - papra.
Zatim, nešto niže cijene sada imaju i riblje paštete i biljni namazi, kao i med, a pala je i cijena jednog od omiljenih žestokih pića, konkretnije džina.
Cilj je ušteda
Doduše, za Jutarnji list iz GfK upozoravaju da se popis zapravo odnosi na ukupne prosječne cijene po kojima kupci kupuju proizvode u kategoriji, a ne na konkretne cijene na policama. To zapravo u praksi može značiti da su se potrošači, kad su u pitanju ovi proizvodi, zapravo okrenuli njihovim jeftinijim varijantama pa iz toga onda proizlazi i niža prosječna cijena.
- Pronašli smo 26 kategorija u kojima su krajnje potrošačke cijene niže u ovoj godini u odnosu na prošlu godinu. Nije iznenađenje da su 20 od ovih 26 artikala neesencijalne kategorije. Te niže cijene najčešće su posljedica downtradinga. Kupci se u ovim kategorijama okreću B brendovima i trgovačkim markama ili čekaju A brend na akciji. Koriste različite kupovne taktike s istim ciljem - uštedjeti na kućnom budžetu - rekao je Mladen Kožić, voditelj razvoja poslovanja u GfK Hrvatska.
Popisu prehrambenih artikala treba pridružiti i brojne neprehrambene koji također bilježe manje prosječne cijene, odnosno kupovani su po nižim cijenama.
Između ostaloga, niža je tako cijena tampona, a pojeftinjenje bilježe i univerzalna sredstva za čišćenje, kao i vlažne maramice za čišćenje.
Zatim, potrošači sada po nešto povoljnijim cijenama kupuju i vodicu za usta, kao i gel za tuširanje, ali jeftinije su i spužvice za čišćenje i vlažni toaletni papir.
Dodatno, manje se izdvaja i za vosak za depilaciju te sredstva za styling kose, kao i za repelente odnosno sredstva za zaštitu od insekata.
Popis nije prevelik, a nije niti nešto posebno utješan, posebno s obzirom na činjenicu da je Državni zavod za statistiku ovaj tjedan objavio da je službena inflacija u zemlji narasla na rekordnih 12,8 posto.
Pad prodaje
Cijene roba i usluga tako su u rujnu ove godine u prosjeku bile za 1,5 posto više u odnosu na mjesec ranije, dok su cijene u godišnjem prosjeku više za 8,6 posto.
Visoke cijene hrane i ostalih artikala odrazile su se i na potrošačke navike pa se tako mnogi od njih malo pomalo odriču pojedinih artikala, bilo da ih kupuje manji broj kupaca, bilo da ih pojedinci kupuju rjeđe ili u manjoj količini nego ranije.
Prema podacima GfK, devet najprodavanijih artikala u prvih osam mjeseci ove godine bilježe pad prodaje iznad deset posto u odnosu na isto razdoblje lani - riječ je o maslacu, vrhnju, slanini, trajnim i kobasicama za roštilj, cappuccinu, mineralnoj vodi, gotovim kolačima i konzumnoj kavi.
Zatim, petnaest artikala bilježi gubitak količinske prodaje između pet i deset posto - to su konzervirana tuna, gazirani sok, svježi i meki sir, čokolada, ulje, omekšivač, brašno, voćni sok, majoneza, mlijeko, mliječni desert, čips, flips, orašasti plodovi i šećer, a 12 je kategorija zabilježilo pad volumena do pet posto. Riječ je redom o kategorijama koje sve bilježe rast cijena tijekom godine, u čemu predvodi ulje s rastom od 52 posto, brašno koje je skuplje 28 posto, mlijeko 27 posto, dok je šećeru i maslacu cijena narasla 23 posto.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....