KOMENTAR ŽELJKA MARUŠIĆA

PROMETNI STRUČNJAK O NIZU TRAGIČNIH NESREĆA Ovo je pet mjera koje moramo provesti ako hoćemo spriječiti smrt na cestama!

 CROPIX

Stravična jutrošnja nesreća s dvoje poginulih, nakon što se kamion-hladnjača zabio u nosivi stup nadvožnjaka na zagrebačkoj obilaznici A3, kod čvora Jakuševec, ukazuje na dobro poznate anomalije u prometnom sustaju: nepoštivanje vremena trajanja upravljanja za vozače teretnih vozila (u uzroku) i neispravnim ogradama na autocestama (u posljedici).

Javna je tajna da se propisi o vremenima trajanja upravljanja za vozače teretnih vozila krše na više načina i da su policijske kontrole loše i neučinkovite. Zbog pogibeljnosti takvih prekršaja te propusta u nadzoru to je jedan hitnih prioriteta za rješavanje.

Da su na konkretnoj lokaciji ograde izvedene prema prema važećem pravilniku o prometnoj signalizaciji i opremi na cestama, po normi H2, posljedice vjerojatno ne bi bile tragične. A i taj pravilnik daleko je od onoga što propisuju europske direktive i smjernice (EuroRAP), da 'prometnice trebaju opraštati greške vozačima'.

Trebale bi biti izvedene tako da spriječe udare u stupove nadvožnjaka, rasvjete, signalizacije, kao što su bile 5. kolovoza na čvoru Jankomir (dvoje poginulih nakon naleta u rasvjetni stup), 7. travnja na čvoru Karlovac (jedan poginuli, dvoje teško ozlijeđenih nakon naleta na rasvjete).

Po obrascu jutrošnje tragedije u rujnu 2008. izmasakrirano je 14 slovačkih turista, nakon što 'ograda od papira' nije zaustavila jureći autobus sa zaspalim vozačem da se zabije u betonsku konstrukciju nadvožnjaka na autocesti A1 između čvorova Gospić i Lovinac.

U lipnju 2012. na autocesti A1, kod tunela Krpani osam je čeških turista poginulo nakon što je autobus, nakon slijetanja prošao kroz preslabu ogradu i zabio se u rasvjetni stup, koji tu nije trebao biti. Nitko dosad nije se ozbiljno pozabavio stanjem opreme i zaštitnih ograda na autocestama, koje uvelike poništavaju njihove sigurnosne značajke.

Ako se potvrde nagađanja da je stravičnu nesreću 11. studenog na osječkoj južnoj obilaznici izazvao 34-godišnjak, samoubojstvom na krajnje bezobziran i sebičan način, a na to ukazuje analiza izvjesnog kretanja vozila prije sudara, njegova magnituda te stanje i položaj vozila nakon njega, takvu je nesreću teško i predvidjeti, a kamo li spriječiti.

Dešavaju se svugdje u svijetu, a pomoći može samo opreznija, sporija vožnja, koja pruža više prostora i vremena za izbjegavanje sumanutih ubojica na cestama, koje tek potom treba tretirati samoubojicama.

Ali, svakako treba uprijeti prstom u neizravne krivce za tragedije kod Koprivnice i Dugog sela, koji su skrivili mladi vozači, očito nedorasli snazi i brzini vozila koje su vozili. Ukidanje odredbe o najvećoj snazi vozila kojima smiju upravljati mladi vozači 'nož je u leđa' prometnoj sigurnosti.

Činjenica da je Ustavni sud problematizirao prava i diskriminaciju mladih vozača, ne i prava i diskriminaciju njihovih žrtava, ukazuje da nema odgovornosti, nažalost ni sustavnog znanja, donositi takve odluke. Hitno treba vratiti uredbu ograničenja snage automobila za mlade vozače, s time da se limit sa 80 smanji na 70 kW (sa 109 na 95 KS).

Zabrinjavaju dvostruka mjerila u tretiranju krivaca za tragične nesreće, nedopustiv medijski spin, potpuno neutemeljen snimkama nakon nesreće i razmjerno dobrim stanjem kolnika, da je mlada vozačica, koja je usmrtila 2-godišnju djevojčicu, u komu odvela njenog oca, a 6-godišnjeg sina doživotno traumatizirala, nesreću izazvala zapljusnuta vodom nasuprotnog kamiona.

To ismijavanje izvjesnosti uzroka i neodgovornosti (prebrza vožnja, nedovoljno znanje i iskustvo za vožnju takvog vozila, moguće korištenje pametnog telefona...) ukazalo je na propust u očevidu tragične nesreće, koji sukladno suvremenim trendovima i tehnologijama, nije napravilo sve što bi trebalo za naknadnu forenziku korištenja bilo koje funkcije mobilnog uređaja u vožnji

Ministar prometa Oleg Butković, najodgovorniji za kaos i anarhiju u prometnom sustavu, barem kao formalni i moralni čin, u posljednjim danima 'tekničkog mandata' trebao bi podnijeti ostavku. Budući premijer Andrej Plenković dobro bi trebao promisliti kome će dati palicu upravljanja najvažnijeg resornog ministarstva, kako bi konačno struka preuzela stvari u svoje ruke i prekinula crni niz.

Predlažem da se odmah pokrene osnivanje nevladine 'Hrvatske agencije za cestovni promet' (HACP), kako bi se postavili temeljni i stručni kriteriji organiziranja, vođenja, funkcioniranja i kontroliranja prometnog sustava, koje bi trebali ispunjavati, odnosno provoditi u resornim ministarstvima.

Prijedlog mjera povodom niza tragičnih prometnih nesreća

- Odmah utemeljiti Hrvatsku agenciju za sigurnost cestovnog prometa (HACP), koja će uzeti stvari u svoje ruke i zaustaviti anarhiju u prometnom sustavu

- Hitno vratiti uredbu ograničenja snage automobila za mlade vozače, s time da se limit sa 80 smanji na 70 kW

- Znatno pooštriti i sustavno provoditi nadzor ispunjenje odredbi o vremenima trajanja upravljanja za vozače teretnih vozila i autobusa

- Unaprijediti postupke očevida nakon tragičnih nesreća, kako bi se osigurali uvjeti za preciznu forenziku korištenja bilo koje funkcije 'pametnog telefona' tijekom vožnje

- Osnovati povjerenstvo koje će temeljito analizirati stanje zaštitnih ograda na autocesti, posebice u područjima oko betonskih konstrukcija nadvožnjaka, portala i rasvjetnih stupova

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 00:38