IZMJENE

PRILIKA ZA 100.000 BLOKIRANIH GRAĐANA Uvode se nova pravila za osobni bankrot prema kojima će se deblokirati samo 'pošteni potrošači'

 
Ilustracija
 CROPIX

Ministarstvo pravosuđa uputilo je ovaj tjedan u javnu proceduru Obrazac prethodne procjene za Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača, u okviru kojeg se predviđa uvođenje instituta “jednostavnog postupka stečaja potrošača” kojim će se, kako se navodi, u kratkom roku deblokirati 100.000 građana, takozvanih “poštenih potrošača”.

Time će se, ističe se u ovom dokumentu, tim građanima “osigurati uvjeti za normalan život i pravo na drugu priliku”, a namjera je zakona i osigurati dovoljan broj povjerenika na svim općinskim sudovima kako bi se postupci stečaja potrošača mogli neometano provoditi. Podsjetimo, kao jednu od mjera kojima se nastoji pomoći blokiranim građanima Dražen Bošnjaković, ministar pravosuđa, nedavno je najavio i izmjene Zakona o stečaju potrošača, u okviru kojeg bi se za građane koji su blokirani u iznosu do 20.000 kuna dulje od tri godine po službenoj dužnosti otvarali stečajni postupci koji bi se trebali provoditi po ubrzanom modelu.

Ubrzani proces

“Ti će ljudi dobiti svoje povjerenike koji će u brzom postupku utvrditi imaju li kakve prihode ili imovinu. Ako toga nema, postupak će se otvoriti i zatvoriti. Ako postoji određena imovina ili prihod, onda će se vidjeti što se može zatvoriti. Ako se ne može zatvoriti nakon kratkog vremena kušnje (ne dulje od pola godine ili godinu dana), postupak će se zatvoriti i neće više biti tih obaveza. Kad je riječ o većim iznosima, provodit će se redovni postupak stečaja potrošača, koji je složeniji. Ali ovom mjerom mogli bismo obuhvatiti 100.000 ljudi”, rekao je nedavno u povodu toga Bošnjaković. Građani koji ne budu htjeli da se nad njima provede jednostavni postupak stečaja, moći će, dodao je, u roku od 30 dana uložiti prigovor i tako stopirati cijeli postupak. Naravno, u toj je priči zanimljivo tko potpada pod definiciju “poštenog potrošača”, a u Ministarstvu pravosuđa su nam rekli da to nije moguće precizno definirati te su se pozvali na članak 2., stavak 2 važećeg Zakona o stečaju potrošača, kojim je propisano da “poštenje potrošača utvrđuje sud uzimajući u obzir ponašanje potrošača prije podnošenja prijedloga za otvaranje postupka stečaja potrošača te njegovo ponašanje tijekom sudskog postupka i razdoblja provjere ponašanja, u skladu s ovim Zakonom”.

Premalo povjerenika

Prema podacima koje je obradila Financijska agencija, zbog neizvršenih osnova za plaćanje 31. prosinca 2017. u blokadi je bilo 319.752 građana, čiji je dug iznosio 42,76 milijardi kuna. Na 31. siječnja ove godine, pak, ukupno je 80.871 građanin bio u dugotrajnoj blokadi (blokada računa dulja od tri godine), s time da dug po osnovi glavnica ne premašuje 20.000 kuna. U skladu s podacima Financijske agencije i Ministarstva pravosuđa o pokrenutim postupcima stečaja potrošača, tijekom 2016. pokrenuto je 728 izvansudskih i 321 sudski postupak, a u 2017. godini 376 izvansudskih i 377 sudskih postupaka. Pritom je ocijenjeno da postojećim prosječnim tempom novih postupaka stečaja potrošača koji se godišnje pokreću (oko 500 izvansudskih i 350 sudskih postupaka stečaja potrošača godišnje) nije u potpunosti moguće ostvariti opći, kao ni posebne ciljeve Zakona o stečaju potrošača. Također, tijekom provedbe Zakona uočeno je, tvrde u Ministarstvu, da se nedovoljan broj osoba javio za obavljanje poslova povjerenika u postupku stečaja potrošača (samo su dvije osobe upisane na listama povjerenika na svim sudovima u RH, a za područje nadležnosti nekih sudova uopće nema osoba upisanih na listama povjerenika). Zbog toga će se izmjenama Zakona osigurati i dovoljan broj povjerenika za provođenje postupka stečaja potrošača.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 03:03