BOŽIĆNI INTERVJU

PREDSJEDNIK UPRAVE VIPNETA Stiže mobilno plaćanje, zaboravite na gotovinu, gužve i čekanje u redu

Tehnologija više nije problem. Sad samo banke i telekomi moraju ponuditi rješenje koje će proširiti NFC plaćanje
 Srđan Vrančić/CROPIX

Predsjednik Uprave Vipneta, Mladen Pejković, uvjeren je da je inovativnost na hrvatskom tržištu prirodna, pozivajući se na eksperimentalno korištenje analogne mobilne mreže 1987. tijekom Univerzijade te privatne telefonske koncesije prije 130 godina u Zagrebu, u razgovoru o novim tehnologijama objašnjava da će one na tržištu bolje prolaziti ako telekomi i banke budu više surađivali.

Novi načini suradnje

Kakve mogućnosti tehnologija danas nudi kad je riječ o plaćanju usluga preko mobilnih telefona?

- Plaćanje korištenjem mobitela i mobilno plaćanje nisu ista stvar. Plaćanje preko mobilne aplikacije u svojoj biti identično je internet plaćanju preko stolnog računala. Kad je riječ o plaćanju mobilnim uređajem, najvažniji primjer je NFC tehnologija ili tzv. beskontaktno plaćanje. U nekim slučajevima se koristi i telefon kao čitač bar koda. U tom slučaju korisnik mora biti na prodajnom mjestu, što znači da u pogledu mobilnosti nema razlike između plaćanja mobilnim uređajem i kreditnom karticom. S druge strane to zahtijeva i od trgovca da posjeduje posebnu infrastrukturu. Također ne smijemo zanemariti ni danas već pomalo tradicionalnu metodu SMS plaćanja koje uz klasičnu tehnologiju nudi mogućnost plaćanja usluga na daljinu, čime pomalo kombinira ono najbolje iz oba svijeta.

Što je od svega toga moguće i hrvatskim potrošačima?

- Bili smo jedna od prvih zemalja u Europi u kojoj su korisnici mogli plaćati SMS-om. Mobilno plaćanje je u porastu. Trend investicija u mobilne mreže sljedeće generacije je prisutan kod operatera koji svoj poslovni model baziraju na stvaranju nove vrijednosti, njihovi korisnici već sada koriste sve prednosti mobilnog plaćanja preko interneta, a razvoj mreža četvrte generacije to će samo pospješiti. Ove godine svjedočimo prvim komercijalnim NFC aplikacijama i to je najava novog trenda koji će za šire prihvaćanje trebati barem pet godina.

Američka istraživanja predviđaju da će mobiteli zamijeniti novčanike i kreditne kartice do 2020. godine, kako to komentirate?

- Napredni mobilni uređaji donose prednost u tome što smanjuju broj kartica i uređaja koje nosimo sa sobom. No, moram naglasiti dva pitanja. Prije svega zaštitu korisničkih podataka koju smatram ključnom. Drugo važno pitanje je održivost malih izoliranih sustava za m-plaćanje u zemlji poput naše. Analize u zemljama daleko većim od naše pokazuju da bankarska i telekom industrija zajednički moraju ponuditi jedinstvenu platformu za širu upotrebu ove tehnologije. Trebamo biti suradnici, a ne suparnici.

Što Vipnet radi na uvođenju inovacija u mobilnom plaćanju?

- SMS parking je naša inovacija koju smo razvili s domaćom tvrtkom Ring, a danas je plaćanje parkinga u Hrvatskoj nezamislivo bez SMS plaćanja. Vipnet je prvi ponudio komercijalno NFC rješenje koje nudimo pretplatnicima i korisnicima bonova, što je važno za masovniju primjenu. Od prošlog tjedna smo u kafićima i restoranu unutar Vipnetova kampusa na Žitnjaku omogućili zaposlenicima plaćanje korištenjem NFC tehnologije. To je dobar primjer svakodnevne primjene plaćanja mobilnim uređajem. Nema gotovine, redovi su kraći i cijeli proces je brži.

Koje su osnovne kočnice bržeg prihvaćanja inovacija na hrvatskom tržištu?

- Bilo bi pogrešno ustvrditi da inovacije nisu prihvaćene u našoj zemlji. Još od kraja 19. stoljeća do danas. Od hidrocentrale na Krki, privatnih telefonskih koncesija u Zagrebu prije 130 godina, televizije u starim prostorima Velesajma do eksperimentalnog rada analogne mobilne mreže u doba Univerzijade. Tu postoji kontinuitet. U nekim stvarima smo specifični i na samom vrhu po korištenju. Tipičan primjer je enormna popularnost SMS usluge. Bili smo u potpunosti ukorak s razvijenijim zemljama, sve do dolaska recesije, otkad primjećujemo zaostajanje u penetraciji pametnih telefona i usluga zbog smanjenja kupovne moći. Dobra vijest je da je više od 50 posto uređaja koje operateri prodaju ove godine pametni telefon.

Novi stil života

Kakvu ulogu ima telekom industrija u ubrzavanju prihvaćanja novih trendova?

- Prije 15 godina otvoren je put konkurenciji u telekom industriji. U tom je trenutku 4 posto građana koristilo mobilne telefone. SMS i plaćanje usluge preko bonova nisu postojali. Usporedimo to s današnjim stanjem i vidi se enormna promjena ne samo tehnološka nego doslovce stila života koju je donio razvoj telekom industrije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 07:12