APLIKACIJA ZA PRIJEVOZ

POKRET OTPORA Zagrebački taksisti pripremaju veliku pobunu protiv Ubera, svoje najgore noćne more

UBER-ove cijene su dampinške i eliminiraju klasične auto-taksije koji uredno plaćaju naknade. U UBER-ovoj cijeni nema ni PDV-a, ni prireza, poručio je OraH
 AFP

Tražimo generalnog menadžera u Zagrebu. Koji bi trebao razmišljati kreativno te imati stav ‘get shit done’(obaviti posao)”, navodi se, među ostalim, na internet stranici američke kompanije Uber, koja u Zagrebu ovih dana traži generalnog menadžera. Riječ je o američkoj tvrtki koja se bavi alternativnim transportom. Uber je, zapravo, mobilna aplikacija koja nije vlasnik nijednog vozila, a vozače angažira pomoću crowdsourcinga, odnosno vozači mogu biti svi s autom i vozačkom dozvolom. Na spomen Ubera domaći taksisti u pravilu reagiraju negativno, a jučer se priopćenjem na najavu njihova dolaska u Zagreb, oglasio i OraH.

“Uberove cijene su dampinške i kao prve s tržišta eliminiraju klasične auto-taksije, koji već godinama uredno plaćaju koncesijske naknade, pogotovo obrtnike i manje tvrtke. Kad govorimo o konkurenciji Ubera onda moramo imati na umu da u tu nisku cijenu prijevoza nisu uključeni gotovo nikakvi troškovi.

Državi ne ide ništa

U toj cijeni nema ni benzina, ni troškova održavanja automobila, ni osiguranja putnika, ni troškova zdravstvenog i mirovinskog osiguranja vozača. U Uberovoj cijeni nema ni PDV-a, ni prireza. To, pak, znači da država ili grad u kojem operira Uber od te njegove ‘usluge’ ne dobiva ništa jer je Uber registriran u San Franciscu gdje plaća sve propisane poreze. Istovremeno, gradu ili zemlji gdje Uber operira ostaju svi troškovi od komunalne infrastrukture i cesta do socijalnog zbrinjavanja propalih taksista i njihovih obitelji’, navodi se u OraH-ovom priopćenju.

Ništa sretniji nisu, doznajemo, ni u zagrebačkom Ekotaksiju.

Krše li zakone?

- Ozbiljno ćemo inzistirati na tome da se prilagode i poštuju svi zakoni koji reguliraju putnički prijevoz, a što dosad nije bio slučaj u svim europskim gradovima gdje Uber posluje. Vozači koji se prijavljuju u Uber ne trebaju imati apsolutno ništa, osim vlastitog vozila, te samim time krše zakone za obavljanje prijevoza putnika koje propisuje država. Vozači Ubera nisu ni pod kakvom regulativom koja brine o sigurnosti putnika i kvaliteti usluge. Kao najveće pitanje takvog modela poslovanja postavlja se plaćanje poreza i davanja - rekla nam je Ivana Šimundić, glasnogovornica Ekotaksija.

Nema regulative

I Vladimir Minovski iz Cammeo grupe kaže da se ne boje zdrave konkurencije, ali Uber ne smatraju takvima.

- Izbjegavanju poreza i radu na crno kod nas nema prostora, jer ako mi ulažemo u vozače, izdajemo fiskalizirane račune, plaćamo PDV, onda njih smatramo nelojalnom i nepoželjnom konkurencijom koja krši niz zakona. Zabranili su ih u nizu država u svijetu, ako dođu, očekujemo od gradskih i državnih vlasti da rade svoj posao - kaže Minovski. Inače, aplikaciju Uber osmisli su 2009. u Kaliforniji Garrett Camp i Travis Kalanick. Aplikacija radi tako da spaja putnika s najbližim slobodnim vozačem. Za vozača se može prijaviti gotovo svatko s vozilom i vozačkom dozvolom. Uberu ide od pet do 20 posto od cijene vožnje.

Vrijede 41 milijardu USD

Dolazak Ubera u Europu izazvao je mnoge kontroverze. Prosvjedovali su taksisti u Velikoj Britaniji, Francuskoj, Njemačkoj i Italiji, a poslovanje im je u mnogim gradovima zabranjeno, poput Bruxellesa, Berlina, Münchena i Madrida. Međutim, kompanija se svejedno širi i danas je zastupljena u 55 zemalja i više od 200 gradova i vrijedna je 41 milijardu dolara.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 05:13