ONI ĆE UČITI DJECU

PODUZETNIŠTVO DOLAZI U ŠKOLE ‘Djeca slušaju gomilu teorije, a o biznisu pojma nemaju’

'Učit ćemo ih kako napisati životopis, kako smisliti poduzetnički projekt, kako izići na kraj s rizicima...'

Do svoje 28. godine Igor Lukić promijenio je nekoliko zanimanja. Posljednje, profesuru filozofije i talijanskog jezika, odlučio je napustiti zbog interesa za poduzetničku etiku. Osim što je danas direktor škole stranih jezika, primarno se bavi projektom koji bi u školstvo napokon trebao uvesti revoluciju.

Igor je, naime, projekt menadžer mladog, ambicioznog tima kojemu je plan gimnazijalcima ponuditi praktično znanje, ono iz poduzetništva. Ovih dana odabrat će 28 učenika dobrovoljaca koji će od novoga polugodišta prvi u Hrvatskoj imati predmet poduzetništvo. Prođe li eksperiment pozitivno, moći će ga uvesti sve gimnazije u državi, koja u ovome slučaju prolazi najbolje jer za projekt neće dati ni kune.

- Odlučili smo prestati čekati institucije da pokrenu ovaj projekt i preuzeli smo sve na sebe - kaže Igor, aludirajući na najave ministra poduzetništva Gordana Marasa prije dvije godine, kada je najavio da će Vlada do kraja mandata uvesti poduzetništvo u sve škole. Ovaj je projekt vrijedan milijun i pol kuna, a sufinancira ga Europska unija (IP IV.), dok je dio novca sama osigurala Prva gimnazija u Zagrebu kao nositeljica projekta.

Besplatna radna snaga

Okupljeni tim odradit će kurikulum novog izbornog predmeta, dvojezični, hrvatsko-engleski udžbenik, kao i priručnik za nastavnike, koje će pak posebno educirati. Nakon toga javno će objaviti sve materijale, a druge će ih škole moći besplatno preuzeti. Osim menadžera, koordinatorice i asistentice, u projekt je uključeno još 15-ak profesora, volontera Prve gimnazije i Druge ekonomske škole u Zagrebu, a u budućnosti bi trebao uvesti i nova zapošljavanja jer je predviđeno da učenici taj predmet slušaju dvaput tjedno.

- Na neki smo način svi mi besplatna radna snaga, vođena entuzijazmom i željom stvaranja nove generacije mladih poduzetnika - poručuje tim.

Konačno nešto korisno

Ravnateljica Prve gimnazije u Zagrebu Dunja Marušić Brezetić u projekt se upustila iz dva razloga. Prvi je zbog pripreme i provedbe projekta EU.

Kako stvari stoje, u budućnosti će se velik dio opremanja škola organizirati upravo preko projekata EU. Tridesetdevetogodišnja ravnateljica zaključuje da je bitno da što prije savladava metodologiju provedbe tih projekata. Drugi je razlog želja da se učenicima ponudi nešto novo i korisno.

- Gimnazijski planovi i programi stari su 20-ak godina, a većina gimnazija usmjerava djecu na studij. Gimnazijalci nakon četiri godine, u koje su odslušali čak 20 predmeta, nemaju zvanje, a ni praktična znanja. Učili su ogromne količine gradiva, a vremena za primjenu nije bilo - kaže Dunja Marušić Brezetić, podsjećajući na podatak o masi nezaposlenih mladih ljudi, od kojih je 30 posto onih koji su maturirali u gimnaziji.

Da su gimnazijalci zakinuti za znanja iz stvarnoga svijeta, tvrdi i asistentica projekt menadžera Mateja Perić (25). - Učenici u gimnazijama nemaju nikakvog doticaja s poduzetništvom, ni u jednom predmetu, čak ni u Politici i gospodarstvu - kaže magistra politologije, donedavno zaposlena u Ministarstvu financija na projektima EU.

Kurikulum za biznis

Pojašnjava da je cilj učiti kroz novi predmet o poduzetničkim kompetencijama, ali i poduzetničkoj etici, uz naglasak na socijalno poduzetništvo. Dakle, visoka etička načela u poslovanju, zaštita ljudskih prava, dobrobit društva i slčno. Učenici bi u novome predmetu trebali naučiti kako se piše životopis, kako aplicirati za posao, ali i kako napisati veliki poduzetnički projekt.

Istraživanja su, naime, pokazala da visok postotak osoba s VSS-om ne zna napisati molbu za posao. Mateja Perić zadužena je za tehničku provedbu, pa među ostalim ‘preko nje’ ide nabava te nam otkriva da će odabrani pokusni učenici imati tehnološki vrlo moderno školsko okruženje. Pritom to neće biti klasičan razred raspoređen prema dobi učenika, već mješovita skupina od drugog do četvrtog razreda. Kako Mateja ima iskustva s europskim projektima, zna da mogu proizvesti fantastična rješenja.

Tridesetdvogodišnja Ivana Kljaković Gašpić zaposlena je na mjestu projektnog koordinatora i bavi se sadržajem novoga predmeta. Profesorica talijanskog i njemačkog, donedavno zaposlena na zagrebačkom Filozofskom fakultetu, vrlo je optimistična.

- Trenutačno istražujemo kurikulume drugih zemalja, posebice Irske i Danske, čija bismo iskustva voljeli iskoristiti. Poanta je da se koncentriramo na zemlje koje su uspješno primijenile poduzetništvo u svoj školski program - kaže Ivana, objašnjavajući osnovnu razliku između naših i školskih kurikuluma većine europskih zemalja. Dok oni imaju daleko veću slobodu kreiranja, pa se poduzetništvo može provući kroz više predmeta, naše su škole prenatrpane nastavom i limitirane satnicom.

Sve tajne rizika posla

Osim što je planirano da dobar dio nastave gimnazijalci provode u tvrtkama (uskoro će biti odabrano prvih šest), zanimljivost su i predavači. Jedna od predavačica i autorica budućega kurikuluma je Zlata Paštar (34), po struci profesorica sociologije i filozofije, zaposlena u Prvoj gimnaziji kao profesorica sociologije, politike i gospodarstva. Na projektu radi besplatno jer je, kaže, navikla volontirati u školstvu.

- Gimnazijalce ću u budućem predmetu učiti isključivo praktične stvari: kako se proizvod može istaknuti na tržištu, kako razvijati poduzetničke kompetencije i organizirati poduzeće, koji su rizici posla i slično. Među onim što ćemo raditi bit će i kako napisati poreznu prijavu - nabraja Paštar. U cijeli posao upustila se iz jednostavnog razloga: predaje politiku i gospodarstvo u kojemu se poduzetništvo obrađuje u svega pet školskih sati godišnje...

Ambiciozno prije svega

Novi predmet predavat će profesori različitih profila. Zato je, kaže Ivana Kljaković Gašpić, projekt ambiciozan i revolucionaran, jer će profesor bilo kojega predmeta, nakon obuke i posebnog treninga, moći predavati poduzetništvo. Predavat će i stručnjaci s konkretnim iskustvom u poduzetničkim vodama. Dakako, oni bez korupcijskih repova.

Očekuje se da će se nakon godine dana provedbe stvoriti bolja veza između srednjeg općeg obrazovanja i tržišta rada.

Uz to, organizirat će se studijsko putovanje do škole partnera u Danskoj. U sljedećih 12 mjeseci provest će se i istraživanje potreba predstavnika tržišta rada te utvrditi njihova očekivanja od kandidata pri zapošljavanju novih stručnjaka.

Gordan Maras, ministar: Želim da to što prije bude obavezan predmet u školi

Činjenica je da projekt uvođenja izbornog predmeta poduzetništvo u gimnazije ide u smjeru onoga što Vlada želi, a to je što ranije krenuti sa znanjima o poduzetništvu. Nadam se da će u skorije vrijeme postati izborni predmet u svim školama, a u srednjem roku i obavezni predmet, kaže ministar poduzetništva Gordan Maras.

Branko Baričević, EK: Ovaj projekt mijenja pojam poduzetnika

Mladi iz Hrvatske morat će se izboriti na tržištu rada od pola milijarde ljudi. Najveći problem današnje Europe je nezaposlenost, a ovaj projekt jedan je od najboljih primjera jer uči mlade samozapošljavanju. Ovo je najbolji način, ali potrebno je i promijeniti pojam i imidž poduzetnika, kaže voditelj predstavništva EK u Hrvatskoj Branko Baričević.





Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 03:42