Može li se kupnja novog, lijepog i luksuznog automobila pretvoriti u agoniju? Ivana Raspović, odvjetnica iz Zadra, tvrdi kako se ono što prolazi u zadnjih godinu dana, otkako je naručila bijeli Range Rover Evoque i platila ga 420 tisuća kuna, odnosno 58 tisuća eura, ne može drukčije nazvati, piše Zadarski.hr.
- Sve što sam htjela jest ispravan, lijep i udoban bijeli Range Rover koji je autokući uredno plaćen preko OTP leasinga. Umjesto toga, dobila sam agoniju koja još traje i za koju ne znam kako će završiti jer automobil i dalje nemam - govori ova odvjetnica. Cijela priča počinje u travnju 2017. godine, kada je od autokuće "Auto Benussi" d.o.o. naručila novi Range Rover Evoque. Automobil koji se radi u tvornici po narudžbi čekala je tri mjeseca i kad ga je napokon preuzela u Zagrebu, uslijedio je, kaže, hladan tuš.
- Nakon desetak dana vožnje, prijatelj autolimar primijetio je da moj potpuno novi Evoque ima greške koje auto "ispod čekića" ne bi smio imati. I to nisu neke sitnice, nego vidljivi propusti na limariji: poklopac prtljažnika nije ispravno podešen, boja je na nekoliko mjesta vidljivo oštećena, ni poklopac motora nije ispravno podešen, što odmah vidite po zračnosti prednjih svjetala, vrata vozača vise u odnosu na stražnja lijeva vrata, stražnje desno svjetlo nije u ležištu, stražnja lijeva vrata izbočena su više nego stražnja desna, popucali lak, loša završna obrada... Ukupno smo našli 10-ak grešaka. Ostala sam šokirana kako ovakvo auto, ovako renomiranog proizvođača, izlazi na tržište i prodaje se kupcu znajući da nije napravljeno kako treba. Skupo sam platila novi Range Rover, a u zamjenu dobila auto s greškama - kaže Ivana Raspović, koja je sve fotografirala i ponovno se obratila autokući od koje je kupila automobil.
'Škart' za istočno tržište
Tamo joj je prvo rečeno kako je auto već preuzela i kako to nisu "greške" zbog kojih se dobiva novo vozilo. Međutim, nakon dva mjeseca uzastopne prepiske, Raspović od vlasnika "Benussija" dobiva mogućnost da izabere između popravka tog vozila i besplatnog servisa na vrijeme od pet godina ili, u drugoj varijanti, na koju je pristala, potpuno novo vozilo i zamjenski automobil dok on ne stigne iz tvornice.
- Tu su se zaista pokazali korektni. Dobila sam zamjensko, naručili smo novo vozilo, ovaj put s automatskim mjenjačem, opet čekali dulje od tri mjeseca, i automobil mi je na koncu isporučen u Zadar kako sam i tražila. I onda, opet isto! Nevjerojatno! I taj drugi, još noviji Range Rover Evoque, imao je iste greške. U manjem obujmu, ali, primjerice, boja na vratima se podignula, a hauba leži na svjetlu i udara ga. Auto nisam htjela preuzeti, a prodavatelju sam poručila da za svoj novac hoću ispravan automobil, i to odmah, jer više neću čekati. Međutim, iz "Benussija" mi je tada odgovoreno kako "primjedbe nisu takve prirode zbog kojih se vozilo ne bi preuzelo, ali oni će ih razmotriti i ako se pokaže opravdanima, iste ukloniti". Na kraju, kad na to nisam pristala, angažirali su odvjetnika, a ja sam im 17. svibnja poslala raskid ugovora. Što sada? Ne znam. Ispravan automobil koji im je plaćen i dalje nemam, nego vozim zamjensko auto. Ali, iz svega je očito da mi ovdje, na takozvanom istočnom tržištu, dobivamo automobile lošije kvalitete za istu cijenu kao kupci na Zapadu, jer sama sam se uvjerila da njemački i francuski automobili nemaju te "greške". Ili su to u startu auti s greškom, na koje oni koji ih uvoze i prodaju ostvaruju značajan popust, ali ih kupcima prodaju po punoj cijeni - zaključuje odvjetnica Raspović.
U Hrvatskoj lani 144 neadekvatna vozila
Svaki treći dan na tržištu Europske unije se otkrije najmanje jedno motorno vozilo koje predstavlja rizik za zdravlje i sigurnost potrošača. Otkriveni automobili, motori i druge vrste vozila s jednim ili više nedostataka završavaju na RAPEX-u, sustavu uzbunjivanja za opasne neprehrambene proizvode kojim se služe članice EU, pa tako i Hrvatska. Lani su, inače, na hrvatskom tržištu pronađena 144 neadekvatna vozila o kojima su vozači informirani na web-stranicama Ministarstva gospodarstva. Pronađeni su nedostaci bili različiti - od problema sa svjetlima zbog kojih je bila smanjena vidljivost noću, pregrijavanja motora kao uzroka potencijalnog požara, nefunkcionalnosti parkirne kočnice zbog ulaska vode, klimavih stražnjih vrata, neadekvatnog softvera zbog kojeg se nisu aktivirala stop-svjetla... Kupci su u svim slučajevima bili upućivani na distributera, odnosno trgovca radi popravka ili zamjene nesukladnog dijela vozila.
Lani se, inače, prema godišnjem izvješću Europske komisije, najveći broj obavijesti o proizvodima koji predstavljaju rizik za potrošače, a isporučeni su na tržište EU, odnosio na igračke (29 posto), a zatim na motorna vozila (20 posto). U prvih pet mjeseci ove godine situacija je drukčija jer je među opasnim proizvodima pronađenima na tržištu RH najviše vozila - čak 65.
Autokuća: 'Oštećenja su milimetarska'
Odgovor na pritužbe Ivane Raspović iz Zadarskog.hr su tražili u Autokući "Benussi", od koje je kupila Range Rover Evoque. Direktor Mladen Mlinarić kaže kako je upoznat s ovim slučajem, kako su sve njezine primjedbe uzeli u ozbiljno razmatranje i ponudili sva raspoložila rješenja, ali bez uspjeha.
- Prvi automobil smo primili natrag na lager i naručili drugi. Dostavili smo novo vozilo na naš trošak kamionom iz Zagreba u Zadar. Pregledan je po svim tolerancijama, sve je bilo u redu, ali gospođa ga nije htjela preuzeti jer ima oštećenja. A ta "oštećenja" su dvije točkice na lajsni u unutrašnjosti vozila (koju smo predložili zamijeniti) i crna točka na laku s unutarnje strane vrata promjera 2x4 milimetra, što smo također predložili da ćemo otkloniti. Unatoč tome, razmotrili smo sve njezine primjedbe, iako govorimo o milimetrima, razgovarali s uvoznikom, uspoređivali s drugim automobilima u salonu, ispričali se, ali gospođa inzistira ponovno na drugom automobilu. Gospođa cijelo vrijeme besplatno koristi isti takav zamjenski auto, na koji nema primjedbi. Dobili smo njezin raskid ugovora koji ćemo prihvatiti jer želimo da ovakva situacija završi, za nju i za nas - kaže Mlinarić.
Zamoljen za komentar dolaze li na naše tržište automobili slabije kvalitete nego za zapadne kupce, Milinarić kaže:
- To je bolje ni ne komentirati.
Iz Ministarstva gospodarstva poručuju Zadranki koja se obratila novinarima za pomoć da kontaktira Tržnu inspekciju, odnosno da podnese prijavu ako smatra da su povrijeđena njezina potrošačka prava.
Europarlamentarka Biljana Borzan pak obavještava da se, ako se usvoje promjene Direktive o nepoštenoj poslovnoj praksi, zabrana prodaje proizvoda dvostruke kvalitete neće odnositi samo na hranu, nego i na sve ostale proizvode, i na taj način će se riješiti problem i za kupce automobila. Isto tako, dodaje, postoji i prijedlog za kolektivne tužbe koji je, također, u pregovorima na EU razini. Ako ta dva zakona zažive, potrošači koji su oštećeni moći će se žaliti i dobiti odštete u visini i do četiri posto prometa proizvođača.
- Dobili smo jako puno prijava za razlike na automobima koje su vidljive golim okom, poput razlika na konzoli, gdje su se jeftiniji dijelovi koristili za istočno tržište. Nažalost, nema konkretnih ispitivanja jer su vrlo skupa, pa nitko dosad to nije testirao. Od kolega iz Europskog parlamenta čula sam da je u Bugarskoj to vrlo veliki problem - kaže Borzan.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....