VELIKA ŠKRTICA

Ovih pet apsurda s cijenama u trgovinama su dokaz o najbesmislenijoj mjeri Vlade RH

Prvo i najvažnije, ograničenje cijena dobrog dijela asortimana na kraju je uzrokovalo povlačenje tog tipa proizvoda s polica
 Cropix

Očito kasno palim, ali tek sam ovaj tjedan prvi put u nekoj trgovini zamijetila famoznu oznaku kojom je Vlada odlučila označiti proizvode s ograničenim cijenama.

Mislim da nije problem u meni i dioptriji - dizajn je toliko inovativan da je čudo što sam je uspjela zamijetiti i s dva mjeseca zakašnjenja, no bilo bi dobro kad bi grafički dizajn bio jedini problem ovog koncepta kojim se, navodno, pokušalo zaštititi potrošače.

Pa, krenimo redom kroz sve apsurde ovog pokušaja utjecaja na cjenovna kretanja.

Prvo i najvažnije, ograničenje cijena dobrog dijela asortimana na kraju je uzrokovalo povlačenje tog tipa proizvoda s polica jer proizvođači više nisu imali financijske logike.

Ne isplati se

Najbolje se to može ilustrirati na toaletnom papiru, konkretno paketu od deset rola, tri sloja, kojemu je cijena ograničena na 2,99 eura, a koji je danas lutrija pronaći na policama.

Među prvima su artikl uklonili u DM-u - riječ je o njihovu vrlo popularnom papiru Sanft & Sicher koji više nije dostupan u varijanti od deset rola, nego isključivo veća pakiranja, a nije više moguće pronaći ni Zewin papir.

"Troslojni papiri u pakiranju od deset rola dm marke Sanft & Sicher i određenih drugih marki trenutačno nisu dostupni u DM-u jer je njihova nabavna cijena viša od maksimalne maloprodajne cijene koja je propisana odlukom Vlade RH o izravnim mjerama kontrole cijena", rekla je menadžerica asortimana u DM-u Maja Bogdanović te dodatno potvrdila zašto je mjera u samom startu bila apsurdna.

Naime, količina papira koja se koristi za ovaj cjenovno ograničeni artikl razlikuje se od proizvođača do proizvođača jer iako je propisan broj rola i slojeva, nije propisan broj listića pa se onima čiji je papir bio "bogatiji" naprosto više nije isplatilo raditi po tim cijenama.

Označavanje cijena

Drugo, teško je ne zamijetiti kako dobar dio proizvoda s ograničenim cijenama košta i manje nego što je Vlada odredila pa se postavlja pitanje što se to točno ograničavalo.

Evo, recimo, šampon od jedne litre kojemu je cijena ograničena na 3,49 eura je u trgovinama moguće naći za 2,65, pa čak i manje od dva eura. I suncokretovo ulje jeftinije je od propisanih 1,72 eura, niža je i cijena brašna tip 400, krumpir je ograničen na 3,99 za pet kilograma, ali ga je moguće kupiti za manje od tri eura i tako dalje.

Treće, udio proizvoda s ograničenim cijenama u odnosu na ostale proizvode doista je smiješan jer u pet redova gelova za tuširanje u jednoj trgovini uspijevam pronaći samo dvije vrste s ograničenom cijenom, a isto je i kod pasta za zube za koju je Vlada ograničila cijenu na 2.99 za tubu od 125 mililitara.

Četvrto, neke se trgovine ne snalaze najbolje u označavanju cijena pa sam tako u jednoj naletjela na primjer gdje je ograničena cijena toaletnog papira od 2,99 prikazana kao popust. Vjerojatno je u pitanju bila pogreška jer su cijene ostalih proizvoda bile korektno iskazane, ali kad bi se čovjek baš potrudio, mogao bi ispisati stranice i stranice takvih primjera.

Nova samohvala

Peto, ako promatramo kako se od 2020. do danas kretala cijena hrane, taj nam graf pokazuje kako uvođenje ograničenih cijena u rujnu prošle godine, a potom ni uvođenje dodatnih cjenovno ograničenih proizvoda u rujnu ove godine nisu imali nikakav drastičan efekt na kretanje cijena. Ta je krivulja više-manje postojana i teško je očekivati da bi bila bitno drugačija da tog ograničenja nije bilo.

Sve ovo pišemo na dan kad je iz kabineta ministra Filipovića stigla nova samohvala - javnosti je priopćio kako je ograničenje cijena imalo efekta, i to dokazuje na primjeru četiri proizvoda: sira Gouda, špagetta Barilla i Žito, riže arborio Scotti i Zvijezdina biljnog ulja čije su cijene, kao, drastično pale.

Posljednja dva artikla, međutim, uopće nemaju ograničenu cijenu, a špagete od 500 grama drugih brendova kao i Goudu u rinfuzi ionako je moguće kupiti za nižu cijenu od ograničene.

Teško je zamisliti da bi se itko ozbiljan mogao potpisati na ovakvo priopćenje, eventualno Grunf. Uz obveznu prigodnu poklon-majicu s natpisom "Cijene su ograničene da ne bi bile neograničene".


Imate prijedlog za Veliku Škrticu?

Pišite na: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Uključite se u Facebook grupu Velika škrtica, povežite se s najvećom zajednicom potrošača I saznajte odgovore na sva pitanja o kojima drugi šute.

image

Velika škrtica

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 08:16