KAPITALNI PROJEKT

OTKRIVAMO DETALJE UGOVORA ZA PELJEŠKI MOST O čemu se sve pregovara s Kinezima, kada počinje gradnja i koliko radova će obavljati naše tvrtke?

 

U drugoj polovici ovog mjeseca očekuje se potpis Ugovora između Hrvatskih cesta i kineskog konzorcija China Road and Bridge Corporation za gradnju mosta Pelješac s pristupnim cestama. Potpisivanje Ugovora otprilike mjesec dana nakon odbijanja žalbe na izbor izvođača radova je realno jer je njegov tekst bio dio natječaja te pregovori o njemu s odabranim izvođačem nisu predviđeni.

Odmah po potpisu ugovora, tvrde nam sugovornici, kineski konzorcij će biti uveden u posao. Odnosno krenut će formiranje gradilišta. No prije toga, morat će se ugovoriti tvrtka koja će nadzirati radove. Natječaj za taj posao još je u tijeku, a izbor tvrtke, kako saznajemo, očekuje se ovaj tjedan.

Nova bušenja

Nakon što kineska kompanija bude uvedena u posao ne treba očekivati neka spektakularna događanja na samom gradilištu. Naime, zbog promjene rastera stupova mosta izvođač prvo mora napraviti Izvedbeni projekt za gradnju četiri stupa. Prema navodima u Glavnom projektu za izradu Izvedbenog projekta potrebno je obaviti 14 dodatnih ispitnih bušotina dužine 14 do 103 metra. Tako će se definirati točna dužina pojedinačnih pilota na stupnim mjestima 3, 5, 8 i 10.

- To neće imati nikakvih posljedica u pogledu broja pilota ili koncepta temeljenja - stoji u tekstu Glavnog projekta. Za ova ispitivanja na gradilište će biti specijalna “bušilica” kojom će se ispitivati podmorsko tlo. Prema procjenama Izvedbeni projekt bi trebao biti završen za oko 6 mjeseci. Na samom gradilištu se ne očekuju vidljivi dijelovi mosta barem 10 mjeseci od početka radova.

- Prvi dijelovi mosta iz mora će izaći deset mjeseci nakon početka radova. Za godinu i pol bit će prvi piloni, dva stupa i rasponska konstrukcija - više puta je kazao Marijan Pipenbaher, glavni projektant mosta.

Pravila EU

Dok izrađuje Izvedbeni projekt može se očekivati da će dva stupa napravljena 2007. godine biti srušena, a na nekoj izdvojenoj lokaciji započet će radovi na čeličnoj konstrukciji. Gdje će se to raditi, stvar je odluke kineskog izvođača. Ovih dana pokrenuta je inicijativa Hrvatske gospodarske komore na okupljanju domaćih građevinskih tvrtki i onih iz drugih djelatnosti kako bi zajedno nastupile u pregovorima s Kinezima o dobivanju dijela poslova na gradnji Pelješkog mosta.

Mirjana Čagalj, potpredsjednica HGK zadužena za graditeljstvo, promet i veze tvrdi kako bi udio poslova hrvatskih tvrtki mogao biti znatan ako se, uz pomoć Vlade, dobro obave pripremne aktivnosti. Iz HGK čak najavljuju da bi taj udio mogao biti između 30 i 40 posto te se navodi primjer Crne Gore, gdje isti izvođač gradi autocestu Bar - Boljare, gdje su domaće tvrtke dobile 30 posto poslova. No ovdje je riječ o izradi ražnja dok je zec još u dubokoj šumi.

Naime, bez obzira na želju domaćih tvrtki da sudjeluju u projektu gradnje Pelješkog mosta, kineski CRBC nema nikakvu zakonsku ni ugovornu obvezu angažmana domaćih tvrtki. To je stvar njihove poslovne odluke i u krajnjem slučaju dobre volje, a primjer Crne Gore u ovom slučaju nije relevantan. Zakon o javnoj nabavi propisuje da glavni izvoditelj može angažirati podizvođače za izvođenje najviše do 30 posto ugovorenih radova, a direktiva Europske komisije utvrđuje da je angažman podizvođača stvar poslovne odluke izvoditelja u što se Vlada ne smije miješati.

Kandidati za posao

Crnu Goru direktive Europske komisije ne obvezuju te nije imala ograničenja u ugovaranju postotka udjela domaćih tvrtki. Osim toga u Crnoj Gori Kinezi i financiraju gradnju te je taj slučaj neusporediv s Hrvatskom. Stoga je potpuno jasno da ni Vlada ni Hrvatske ceste ne smiju nametati CRBC-u udio domaćih izvođača niti će to biti uređeno ugovorom o gradnji. Prema nekim procjenama, tijekom predviđenih tri i pol godine gradnje mosta na raznim poslovima bi trebalo biti angažirano oko 1000 radnika.

Zasad su samo predstavnici Skladgradnje, koja već obavlja radove u Crnoj Gori, priznali kako razgovaraju s CRBC-om oko angažmana na mostu Pelješac. Neslužbeno se govori da postoje i razgovori s Brodosplitom GP Krkom, Pomgradom... No tko će i hoće li biti angažiran na radovima znat će se u sljedećih nekoliko mjeseci.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 02:01