Kad je početkom ove godine jedan čitatelj Jutarnjeg lista oglasio da prodaje auto, zamijetio je jednu neobičnu pojavu.
Interes kupaca bio je velik, nisu prigovarali čak niti na početnu cijenu, ispitivali bi detalje, ali nakon toga su masovno odustajali.
Sve dok mu se nije javio jedan kupac iz Slavonskog Broda koji mu je otkrio i razlog.
Ispalo je kako je većina kupaca odustala nakon što je putem posebne aplikacije provjerila "pravo stanje" automobila, a koje je pokazivalo brojke koje nisu imale veze s oglašenim automobilom.
Pogrešni kilometri
"Umjesto 100 tisuća, za moj je automobil bilo navedeno da je prešao 200 tisuća kilometara, stajalo je tamo i kako je bio oštećen u vrijednosti između 40 i 60 tisuća eura što je bila potpuna laž, a spisu su u konačnici priložene i posve pogrešne fotografije vozila", povjerio nam se čitatelj.
Riječ je bila o izvješću carVerticala, tvrtke koja na temelju broja registracije ili šasije te uz naknadu od 24 eura po izvješću daje podatke o vozilima prikupljene, tvrde, iz preko tisuću internacionalnih baza podataka – osiguravajućih kuća, stanica za tehnički pregled i slično – a za koje usput tvrde da su odličan način da "izbjegneš lošu kupnju te saznaš povijest vozila kako bi ga mogao prikladno održavati ili ga prodati po dobroj cijeni".
Koliko je carVertical doista ključan za izbjegavanje loše kupnje najbolje pokazuje slučaj našeg čitatelja koji je automobil uspio prodati tek nakon što je od ove estonske kompanije uspio ishoditi da priznaju kako su pogriješili te nakon što su mu ispravili podatke o vozilu, no financijsku štetu na kraju nije uspio izbjeći te je automobil u konačnici prodao tek nakon što mu je cijenu spustio za tri tisuće eura, a sve zbog pogreške kompanije za koju nije do kraja jasno na koji točno način prikuplja podatke koje prodaje – i koliko u njih treba vjerovati.
Odnosno, u slučaju našeg čitatelja bilo je jasno – pogrešne podatke pokupili su iz jednog oglasnika na kojemu je naš čitatelj ranije prodavao jedno drugo vozilo, no koje je imalo identičnu registracijsku oznaku kao i vozilo s početka priče.
" Ukratko, shvatio sam da oni zapravo, između ostaloga, uzimaju podatke iz oglasa, no u mojem ih je slučaju zavela činjenica da su oba automobila imali iste registracije pa su preuzeli pogrešne podatke", povjerio nam se.
Kaže kako su u carVerticalu brzo priznali da su fulali te pristali otkloniti pogrešku, no šteta je u konačnici već bila počinjena pa je naš čitatelj, umjesto za 26 tisuća, automobil na kraju prodao za 23 tisuće eura.
Osim toga, naš je čitatelj inzistirao da mu carVertical prizna odakle je zapravo prikupio netočne podatke te je li zaista moguće da jedna svjetski uspješna tvrtka korisnicima naplaćuje statistiku koju onako usput, a onda još i pogrešno, pokupi iz nekog oglasnika?
Iz kojeg onda još i otuđi fotografije?
Nažalost, na taj se dio njegova prigovora nisu ni osvrnuli, a do zaključenja broja nisu dostavili niti odgovore na upit Jutarnjeg lista o izvorima podataka koje koriste.
Velika baza
Kako je vidljivo na njihovoj stranici, riječ je o tvrtki koja posluje na 25 tržišta, ima godišnje prihode od 23 milijuna eura te 22.3 milijuna provjerenih automobila.
Kako navode, podatke preuzimaju iz "tisuću internacionalnih baza podataka, uključujući nacionalne registre automobila, osiguravajuće kuće, agencije za provođenje zakona, službene garaže i razne druge institucije".
Na koji točno način preuzimaju te podatke s obzirom da je u svibnju 2018. godine na snagu stupila Uredba o zaštiti osobnih podataka nije jasno, no iskustva brojnih drugih korisnika na internetskim forumima otkrivaju kako naš čitatelj nije jedini nezadovoljan onime što je pročitao u izvješću za vlastiti automobil.
Doduše, u njemu se navodi kako kompanija ne garantira za točnost ni cjelovitost podataka, no može li to doista biti isprika?
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....