ZAGREB - Generalturist, nekad najuspješnija putnička agencija, danas se bori za opstanak na tržištu. Plaće su 2009. smanjene i do 20 posto, ali za dlaku su uspjeli izbjeći rasprodaju nekretnina, otkaze i ukidanje poslovnica. Vodstvo agencije je u listopadu 2010. shvatilo da mora otvoriti vrata svježem kapitalu.
Završni pregovori sa stranim ulagačima počet će ovih dana.
- Tijekom 2009. osjetili smo znatan pad prometa i vjerojatno pogriješili kad nismo, kao neki, još krajem 2008., kad je počela kriza, krenuli sa smanjenjem plaća i otpuštanjem. Lani smo uspjeli zaustaviti negativan trend, ali još uvijek osjećamo posljedice - izjavio je Zoran Pećarević, predsjednik Uprave Generalturista.
Prepoznatljiv proizvod
Zbog recesije i naglih promjena na tržištu nikad gore nisu poslovale ni ostale putničke agencije, što ide u prilog procjenama stručnjaka da će se svi touroperateri vrlo brzo morati suočiti s odlukom žele li nastaviti raditi po zastarjelom modelu bukinga, koji zbog napretka interneta i drugih tehnologija koristi sve manje ljudi, ili će se transformirati u neku vrstu savjetodavnih agencija s vlastitim prepoznatljivim turističkim proizvodom (primjerice, agencija koja je specijalizirana za obilaske engleskih vrtova).
Procjenjuje se da će od 900 hrvatskih turističkih agencija, opstati njih 150.
- Ljudima više nisu potrebni klasični posrednici koji će im rezervirati smještaj i avionsku kartu jer sve to mogu brže i jednostavnije obaviti putem interneta. Velike agencije teže se prilagođavaju brzim promjenama - objasnio je jedan hrvatski stručnjak za turizam, koji je nakon dugogodišnjeg rada u Hrvatskoj odlučio otići u Njemačku gdje je svjedočio propadanju agencija koje se nisu prilagodile zahtjevima tržišta.
Četvrtina preko agencija
- Teško je opstati budući da u Hrvatskoj tek svaki četvrti turist putuje preko agencija, i to jednom godišnje. S druge strane, svaki Nijemac barem jednom godišnje nekamo putuje, ali i tamo su agencije u sve većim gubicima. U Hrvatskoj posluje nevjerojatnih 900 putničkih agencija, a realno ih je, s obzirom na tržište, potrebno 150 do 200 - rekao je Ivan Pukšar, direktor Kompasa.
Budućnost u filtriranju provjerenih informacija
Trend propasti touroperatora nije samo hrvatski problem. U Njemačkoj je donedavno poslovalo čak 17.000 agencija, a posljednjih nekoliko godina svaki se dan ugasi njih barem desetak.
Međutim, shvatili su brzo da ih danas turisti ne trebaju zbog bukinga, nego zbog kvalitetne, provjerene i nove informacije o određenom odredištu i načinu putovanja.
- Budući da i internet sve više postaje golemo skladište raznih neprovjerenih informacija, tu agencije mogu tražiti svoju šansu. Trebale bi filtrirati tu šumu informacija, provjeriti na licu mjesta što se gdje nudi i po kojoj cijeni te zatim, kao osobni bankari koji imaju povjerenje svojih klijenata, ponuditi nešto provjereno i novo. Tko god se danas želi baviti turizmom, mora imati jedinstveni turistički proizvod i veliko povjerenje klijenata - zaključio je naš sugovornik.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....