Koncesionar Međunarodne zračne luke Zagreb, tvrtka ZAIC , u sljedećih 30 godina platit će ukupno 205 milijuna eura fiksne naknade za korištenje i upravljanje novim terminalom zagrebačkog aerodroma. Osim toga, koncesionar je dužan isplatiti promjenjivu koncesijsku naknadu koja ovisi o godišnjem bruto prihodu, stoji, među ostalim, u Ugovoru o koncesiji za izgradnju i upravljanje Zračnom lukom Zagreb između Republike Hrvatske i Međunarodne zračne Luke Zagreb koji je ministar prometa Hajdaš Dončić potpisao 2. prosinca. Sam ugovor ima oko 200 strana, a sa svim prilozima oko 400 strana.
U ugovoru su do detalja utvrđeni međusobni odnosi koncesionara i davatelja koncesije. Koncesionar je ugovorom precizno utvrdio broj putnika koji će tijekom sljedećih 30 godina proći zagrebačkim aerodrom. Tako se u drugoj godini koncesije, 2015., očekuje 3,3 milijuna putnika, što je povećanje za čak milijun putnika u odnosu na ovu godinu. Za svakog tog putnika koncesionar će na ime naknade plaćati 1,25 eura. U devetoj godini koncesije očekuje se povećanje broja putnika na 5 milijuna. Na osnovi fiksne naknade u toj drugoj godini koncesije koncesionar će uplatiti 4,1 milijun eura. Toliko povećanje putnika koncesionar namjerava ostvariti uvođenjem novih linija te interkontinentalnih letova prema Africi i Aziji i otvaranjem haba na zagrebačkom aerodromu.
Postotak koji raste
Osim toga, koncesionar će morati uplatiti i promjenjivu naknadu koja je jednaka postotku od bruto prihoda svake kalendarske godine. U prve dvije godine koncesije ovu vrstu naknade koncesionar ne plaća.
U trećoj godini koncesionar će na ime promjenjive naknade platiti 0,5 posto od bruto prihoda. Taj postotak se s godinama povećava i u 29. godini koncesije on iznosi 61 posto. Fiksna naknada će se plaćati u tromjesečnim obrocima u siječnju, travnju, srpnju i listopadu, dok će se promjenjiva naknada plaćati prvog radnog dana u siječnju, travnju i listopadu.
Početak 5. siječnja
Gradnja prve faze aerodoma kapaciteta 3,5 milijuna putnika treba trajati 1095 dana od dana primopredaje aerodroma koncesionaru. Prema ugovoru, radovi prve faze moraju početi najkasnije 30 dana od primopredaje, dakle do 5. siječnja.
Ako bude kašnjenja u završetku radova i puštanju novog terminala u promet krivnjom koncesionara, on će za prvih 180 dana kašnjenja morati platiti penale u visini od 30.000 eura, a nakon toga za svaki daljnji dan kašnjenja 50.000 eura. Druga faza gradnje koja ima svoje četiri podfaze počet će kada aerodrom bude imao 5 milijuna putnika.
Koncesijskim ugovorom precizno su definirane i obveze koncesionara prema radnicima koje su preuzeli s dosadašnjeg aerodroma. Njima se garantiraju sva prava koja su imali dosadašnjim kolektivnim ugovorom te pet godina ne mogu dobiti otkaz.
Ugovor o koncesiji, među ostalim, može se raskinuti ako koncesionar jednu ili obje naknade ne plati u roku 90 dana od roka plaćanja, ako aerodrom greškom koncesionara ne radi 24 ili 72 sata, ako viša sila traje 180 dana unutar 24 mjeseca i ako se dvije strane ne dogovore o zajedničkom saniranju posljedica terorističkog čina.
Mijenjanje imena
Ugovorom su definirani i najsitniji detalji pa tako davatelj koncesije ne smije dati dozvolu za gradnju aerodroma s ICAO referentnim kodom 4 unutar 150 km od Zagreba dok novi terminal u Zagrebu 12 mjeseci ne bude imao 8 milijuna putnika.
Nadalje, davatelj koncesije ime postojećeg i budućeg aerodroma može mijenjati bez ikakva utjecaja koncesionara. Koncesionar se također obvezao da će registracija putnika na budućem aedrodromu trajati 10 minuta. Na parkingu će na svakih milijun putnika biti 1000 mjesta za parkiranje automobila.
Povećanje troškova gradnje može odgoditi plaćanje naknade
Ugovoratelji su također utvrdili uvjete pod kojima koncesionar može odgoditi plaćanje naknada. To je u slučaju ako se zbog promjene zakona RH troškovi građenja povećaju iznad 8 milijuna eura. Isto tako, ako zbog promjene zakona koncesionar ostvari gubitak u poslovanju u visini 2 posto u jednoj godini, u tom slučaju može zatražiti povećanje putničkih i drugih naknada. Plaćanje naknade se može odgoditi u slučaju više sile kao što su rat, teroristički akt, građanski neredi, embargo i sličano. Višom silom je proglašen i bilo kakav štrajk zaposlenih na aerodromu u prvih 60 dana od datuma preuzimanja aerodroma od strane koncesionara, a zbog kojeg bi trećina letova bila otkazana. I u slučaju stečaja nacionalnog avioprijevoznika Croatia Airlinesa i smanjenja broja letova te kompanije može se odgoditi plaćanje naknade. Ako koncesionar odgodi plaćanje naknade zbog više sile, stečaja ili smanjenja broja letova, CA ne plaća kamatu.
Kamatu u visini o d 4 posto plaća ako je plaćanje naknade odgođeno zbog promjene zakona ili otežavajućih okolnosti. Davatelj koncesije vlasnik je sve nepokretne imovine, uključujući i novi terminal, a koncesionar tu imovinu može samo koristiti. U ugovoru se također precizira i pozicija aviona Croatia Airlinesa.
Dok netko ne kupi vlasništvo u toj komapaniji, ne smije se smanjivati broj sadašnjih mjesta za slijetanje i polazak aviona nacionalnog avioprijevoznika. Također je definirano da davatelj koncesije, dakle RH, koncesionaru ne daje bilo kakvu izravnu ili neizravnu potporu kreditom ili nekim drugim načinom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....