I ove godine je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture RH provodilo akciju pojačanog nadzora sigurnosti plovidbe na moru pod nazivom ‘Sigurna plovidba‘ u koju je bilo uključeno svih osam lučkih kapetanija od Pule do Dubrovnika, piše Dubrovački vjesnik.
- Ovo je već tradicionalna akcija u kojoj nadgledamo sve sudionike pomorskog prometa uz prioritet pregleda valjanosti svjedodžbi plovila i osoba koje njima upravljaju. Kontroliramo i nedozvoljenu brzinu unutar 300 metara udaljenosti od obale kao i prekrcanost brodica putnicima. Naravno, poseban je naglasak na brodove za jednodnevne izlete te višednevna krstarenja. Iz iskustva mogu reći kako su najčešći prekršaji zbog plovidbe blizu obale nedozvoljenom brzinom i prekrcanost putnicima. Kazne pišemo na licu mjesta, a svima dajemo priliku plaćanja dvije trećine kazne ako je uplate u roku 15 dana - ističe kap. Kekez te kao ilustraciju kazni navodi kako se za glisiranje kreće od 266 eura do 660 eura za fizičku osobu.
Akciju su i ove godine organizirano pratili dubrovački novinari, a tijekom višestrukih kontrolnih pregleda, dok se plovilo najjužnije Lučke kapetanije RH 278819 DB nalazilo u akvatoriju između Dakse, Copacabane i ušća Omble, poznatijem kao sidrište Daksa, zaustavljeno je i kontrolirano više plovila.
Prvo je zaustavljeno charter plovilo hrvatske tvrtke koje su u Tisnom na otoku Murteru unajmili državljani Njemačke. Poslušno su prišli lučkom plovilu, putnici su pružili na uvid sve dokumente da bi se tek tad ispostavilo kako je voditelj tog plovila svoju potvrdu o osposobljenosti upravljanja zaboravio na otoku, odnosno u mjestu boravka!
Drugo zaustavljeno plovilo bio je ‘Awol‘ dubrovačke agencije ‘Ragusa Nautica‘. Iva Prkoča, kćerka vlasnika, ispričala je kako su sedam gostiju iz Engleske ukrcali na Lapadskoj obali i pošli na kupanje ka Sikirici ili Smokvici: - Potom ćemo u malu šetnju Lopudom pa na objed koji ih čeka u Bowi na Šipanu, ponovno na kupanje i povratak. Imam 17 godina i već dvije godine sam na očevom brodu kojim upravlja Nikica Primorac. Volim brod, ali idem u Medicinsku školu, što mi je pomoglo kad sam na brodu svjedočila da putnici dožive infarkt ili neku drugu nezgodu. Rado upoznajem i s prvom pomoći pomažem ljudima, ali srećom to nije često - kaže pa objašnjava zatšto nosi steznik na lijevoj nozi: - To je zato što volim skakati s broda na mul pa sam malo ”nabila” stopalo!
Treće plovilo bio je hidro skuter, odnosno jet ski tvrtke s Lopuda. Mladić se prvo ponašao kao da nije vidio znakove s plovila Kapetanije da bi, nakon zvučnih signala ipak prišao i vičući inzistirao da ga se nikako ne fotografira. Ubrzo smo zaključili zašto - imao je tek 16 godina, ali ne i potvrdu da je položio ispit za upravljanje jet skijem.
Nakon kraćeg vrludanja otišao je po oca koji je pojašnjavao da je obavio sve što treba kod javnog bilježnika koji je ovjerio vlasnički list.
Kasnije se ipak doznaje da mladić nije položio ispit za upravljanje brodicom iako se pravdao da je položio. No, ispostavilo se da je položio samo ispit prve pomoći. Inače, ispit za upravljanje brodicom mogu polagati i maloljetnici, ali upravljati mogu tek s napunjenih 18 godina te su, zbog kršenja zakona, inspektori za jet ski odmah izdali usmenu zabranu daljnje plovidbe.
Dok otac objašnjava što ima jednom od inspektora, razgovaramo s voditeljem Službe sigurnosti brodice Zvonimirom Cetinićem.
- Najzadovoljniji smo suradnjom s Pomorskom policijom - kaže, ali nas prekida mladićev otac riječima: - Povedite računa o prevarantima što su zauzeli čitavu plažu na Babinu kuku! Imaju po 200-300 ležaljki, a nema ni jednog jedinog mjesta za naše kupače! Pravila vrijede za jedne, za druge ne!
Od pomorskog inspektora Joška Vlašića doznajemo kako je u južnohrvatskom akvatoriju jednako domaćih i stranih nautičara, a najčešće se izriču kazne za glisiranje unutar područja manjeg od 300 metara od obale te zbog neposjedovanje dokumenata za upravljanje brodicom.
Zaposlenicima dubrovačke Lučke kapetanije u svemu mnogo pomaže računalna aplikacija na temelju koje, čim se upiše registracija plovila, odmah pojave svi podaci o plovilu te je lakše provjeriti odgovara li upisni list zatečenom stanju, kao i uvjerenje o najmanjem broju članova posade te ostali podaci. Ističu kako imaju maksimalno razumijevanja za sudionike pomorskog prometa, da ih sve saslušaju, ali zaključujemo da se pri tome neki ”zapetljaju” u kojekakve nebuloze.
Vozačima jet skija od pomoći je aplikacija ‘OtoTrak‘ koja, doznajemo, plovilu ograničava brzinu plovidbe u granicama akvatorija, a brzina u zoni sidrišta Daksa je 6 čvorova. Na rubovima područja vidljive su table koje na to upozoravaju uz jasno istaknuto ograničenje brzine koje je navedeno i u nautičkim kartama.
‘OtoTrak‘ je prvi sustav za praćenje i udaljenu kontrolu hidro skutera, a inspektori dodaju kako su područja na kojima su uočene veće nepravilnosti i koja su najpoznatija po nedozvoljenom glisiranju Zaton, Lokrumski prolaz te prolaz između Lopuda i Šipana.
Te se točke kontroliraju i u ovoljetnoj akciji sigurnosti plovidbe, ali kontroliraju i po brojnim dojavama. Često se kontrolira te intervenira i zbog istodobnog sidrenja te vezivanja plovila za obalu tako da nautičari krmene vezove najčešće pojačavaju dodatnim vezom konopa prema kopnu, što je zabranjeno jer ugrožavaju sigurnost plovidbe.
No, ova i slične akcije provjere sigurnosti plovidbe, koje se tijekom ljetne turističke sezone često obavljaju bez najava, rezultiraju većom sigurnošću i zahvalnošću kupača i sudionika pomorskog prometa koji se pridržavaju strogih pomorskih propisa.
U sličnim akcijama, uz pomorske inspektore Lučke kapetanije Dubrovnik, na brodici kapetanije o tome uz Zvonimira Cetinića skrbi i mornar Branko Popara, piše Dubrovački vjesnik.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....