Hrvatska može dobiti više od četiri milijarde eura za privatizaciju autocesta, uvjereni su u Macquaire grupi , najvećoj australskoj investicijskoj banci, koja je lani hrvatskoj Vladi ponudila nekoliko modela privatizacije cestovne mreže, od čega ni jedan nije realiziran.
Raspisivanje natječaja
- Procjenjujemo da će interes inozemnih investitora za hrvatske autoceste biti velik bez obzira na to koja hrvatska vlada raspiše natječaj. Mi se već 20 godina uspješno bavimo konzaltingom i ulaganjima u infrastrukturu i siguran sam da možemo popraviti kvalitetu vaše cestovne mreže - izjavio je za Jutarnji Gavin Winbanks, potpredsjednik za korporativne komunikacije Macquaire grupe, specijalizirane za ulaganja u transport, infrastrukturu i energetiku, čiji su partneri vodeći svjetski sovereign (veliki investicijski fondovi u vlasništvu države) i mirovinski fondovi.
Iako se rijetko pojavljuju kao direktni investitori, mirovinski fondovi strateški su partneri investicijskih fondova u većini zemalja koje su privatizirale svoje autoceste poput SAD-a, Kine, Japana, Kanade, Australije... Privatizacija bi trebala početi međunarodnim natječajem za stručnog konzultanta, a naši sugovornici smatraju da će se na njega uz najjače europske tvrtke javiti i svjetski igrači.
Poznata ulaganja
Macquaire grupa je 2005. kao konzultant i investitor sudjelovala u prodaji koncesije za Skyway u Chicagu vrijedne 1,8 milijardi dolara, koju je čikaški gradonačelnik Richard Daley nazvao “najuspješnijom financijskom transakcijom te vrste u SAD-u”. Poznata su njihova ulaganja u zračnu luku u francuskom Lyonu, finske željeznice, te londonski vodovod koji su 2006. za 12 milijardi eura preuzeli od njemačkog energetskog koncerna RWE.
Rast kreditnog rejtinga
Samo ove godine Vlada će u ime HAC-ovih kredita stranim bankama isplatiti 780 milijuna eura i zadužiti se za novih 6,7 milijardi kuna , dok ukupni dug HAC-a iznosi približno 3,5 milijardi eura. Privatizacija autocesta osigurala bi svjež investicijski kapital iz vodećih mirovinskih fondova, što bi neizravno utjecalo i na rast kreditnog rejtinga države te omogućilo pokretanje novog investicijskog ciklusa u proizvodnju i industriju, i to bez daljnjeg zaduživanja na tržištu kapitala. Bio bi to jedan od strateških poteza iduće Vlade, tko god joj bio na čelu.
Većina država u EU svoje je autoceste privatizirala
Od 27 članica EU, 19 ih je u cijelosti privatiziralo svoje autoceste, dok su Austrija, Njemačka, Bugarska, Češka, Mađarska, Rumunjska, Slovačka i Slovenija to učinile samo djelomično. Neke od njih uvele su sistem vinjeta, a Njemačka već petu godinu koristi elektroničku naplatu cestarina za kamione. Samo tri države, Bugarska, Rumunjska i Slovenija, u cijelosti financiraju svoje autoceste, s tim da vlade Bugarske i Rumunjske već nekoliko godina pregovaraju o modelima javno-privatnog partnerstva na autocestama. Vlada Boruta Pahora imala je velike probleme zbog 4 milijarde eura duga državne tvrtke za autoceste (DARS) pa je lani počela razmatrati moguću privatizaciju.
Dva načina privatizacije
1. model - ZAKUP A3
Koncesija na 30 godina pravca A3 Bregana - Bajakovo koja čini 65 posto ukupnog prihoda hrvatskih autocesta.
- USTUPAK:
Australska banka spremna je odreći se naknade za autoceste iz cijene goriva od 0,60 kuna po litri, kao i naknade od koncesija za benzinske crpke.
- UKUPNA VRIJEDNOST:
2,5 milijardi eura, uz obvezu investitora osigura dovršetak autoceste do Dubrovnika i gradnju Pelješkog mosta čime bi vrijednost investicija narasla za 500 milijuna eura.
2. model ZAKUP CIJELOG HAC-a
Australska Mcquaire grupa ponudila je startnu cijenu od 3,5 milijardi eura, ali i dodatnu investiciju kroz gradnju 100-kilometarske obilaznice oko Zagreba vrijednu približno 500 milijuna eura, čime bi investicija narasla za 500 do milijardu eura.
- USTUPAK:
Cijena cestarina ne bi se povećavala bez dogovora s hrvatskom Vladom, dok bi se dio viška zaposlenih mogao zbrinuti kroz osnivanje outsourcing tvrtki za održavanje autocesta.
- UKUPNA VRIJEDNOST: 4 milijarde eura
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....