HRVATSKI ESPRESSO

'Na kineskom otoku gradim selo kave'

Za partnera u Kini Miletić je izabrao tvrtku Hainan Houchen Coffe. Svoju kavu će plasirati pod imenom Kubo, što znači stari grad oklopljen zidinama
 Srećko Niketić/CROPIX

ŽMINJ - U dobroj europskoj kavi , proizvedenoj u Žminju, uskoro će uživati i Kinezi. Naime, krajem idućeg tjedna iz riječke luke će prema Kini, odnosno otoku Hainan krenuti prvi kontejner s osam tona kave i aparata za kavu. Dvadesetak dana kasnije isporučit će se još jedan kontejner. Rezultat je to poslovne suradnje između rovinjske tvrtke CM, proizvođača Monte kave i kineske tvrtke Hainan Houchen Coffe sa sjedištem na južnom kineskom otoku Hainan.

Izabrao partnera

- Projekt izvoza kave u Kinu pripremali smo dvije godine jer smo se naprosto zbog stanja na tržištu morali još više okrenuti izvozu. Zahvaljujući obiteljskoj prijateljici Lily Liu, Kineskinji koja 10-ak godina živi u Poreču, krenuli smo u taj posao - kaže vlasnik tvrtke CM Ivo Uccio Miletić.

Ističe da je najprije od Liu saznao kako funkcionira Kina, a s obzirom na to da u toj zemlji ne postoji kultura ispijanja espresso kave, ali je trendi konzumirati je, odlučio se na izvoz u Kinu.

- Prije godinu i pol prvi sam put posjetio Kinu, upoznao se s tri-četiri potencijalna partnera, da bih se na kraju u studenom prošle godine za drugog posjeta toj zemlji odlučio za Hainan Houchen Coffe - napominje Miletić.

Hainan Houchen Coffe najveći je kineski proizvođač sirove kave, ali kako kaže Ivo Uccio Miletić, oni proizvode kavu koja nije pogodna za espresso, kinesku filter-kavu, pa si nisu međusobna konkurencija.

- Kina je zaista veliko neistraženo tržište za plasman kave, i to treba iskoristiti. Prve količine kave plasirat će se ne samo na otok Hainan koji ima 8,5 milijuna stanovnika, površinom je nešto manji od Hrvatske, a proglašen je međunarodnim turističkim centrom Kine, već i u Peking i Šangaj - kaže vlasnik CM-a, proizvođača Monte kave.

Prodaje napitak

Ističe da on nije tek proizvođač kave, ne prodaje kilogram kave, već napitak u šalici, pa tako svi oni koji prodaju njihovu kavu moraju proći i edukaciju.

Tako su nedavno u Žminju, u pržionici kave, na obuci bila i šestorica Kineza na čelu s vlasnikom tvrtke Hainan Houchen Coffe. Nakon trotjedne obuke uručeni su im certifikati da su osposobljeni za pripremu i posluživanje kave Monte. U Kini će se kava Monte plasirati pod nazivom Kubo kave.

- Monte je stari dio Rovinja, brdo, i po njemu je moja kava dobila ime. Kubo na kineskom zanči stari grad opkoljen zidinama gdje žive moćni ljudi - objašnjava Miletić.

Dodaje i da će zajednička tvrtka nositi neko simboličko ime kombinaciju njegovog, imena kineskog partnera, Kine i Hrvatske. Inače, Kinezi su za kavu koja će se plasirati na njihovo tržište odabrali jednu od najboljih kava CM-a Bourbon Suprime.

- Ta je kava slatkastog okusa s malim postotkom kofeina, mješavina 9 vrsta kave i kao takva okusom bliska Kinezima. Njima naprosto ne odgovaraju jači okusi - kaže Ivo Uccio Miletić. Zaključuje on da je to tek početak jednog dugoročnog projekta i kako tržište kave ima veliku perspektivu, posebice i zbog sve većeg otvaranja Kine prema svijetu, pa i onog turističkog.

Zaposleno 20 radnika

- Zapravo na otoku Hainan moj partner i ja realizirat ćemo cijelo jedno selo kave, uz plantaže i kombinaciju europske i kineske kave - rekao je Miletić.

Tvrtka CM osnovana je 1989. godine, danas je u njoj zaposleno 20 radnika. Prošle godine proizveli su 30 tona kave, koju su zajedno s aparatima za pripremanje plasirali po Hrvatskoj. Petinu proizvodnje izvoze u zemlje regije, ali i u Austriju i Švicarsku.

Kinezi se ‘zakačili’ na žminjsku kavu

Šestorica Kineza koja su prošla trotjednu obuku postala su prave kavopije.

- Prvi dan kad su došli u pržionicu u Žminj popili su samo jednu kavu i rekli da im je dosta. Nakon dva tjedna pili su kave koliko i mi ostali - prepričao nam je Ivo Uccio Miletić, moderni osvajač Kine.

Kava na burzi skuplja i do 30%

Cijena kave na svjetskim je burzma drastičnio počela rasti, a negdje je poskupjela i 30 posto. Razlog tome je rast svjetske potražnje za kavom, zbog sve veće potrošnje u Kini, ali i smanjenja proizvodnje. Međunarodna organizacija za kavu procjenujuje da bi do kraja ove godine na tržište svijeta trebalo biti isporučeno oko 125 milijuna vreća kave (od 60 kilograma), što je za pet milijuna vreća manje od zahtjeva sa tržišta. Kod nas još nema straha od nestašice, kaže Miroslav Vučkovac vlasnik tvrtke i istoimenog brenda kave Anamarija. Vučkovac kako ne treba strahovati da bi se Hrvati mogli vratiti u red za kavu kao što je to bilo u vrijeme bivše Jugoslavije.

Vučkovac ističe kako su osim velike potražnje s kineskog tržišta na manju ponudu u svijetu utjecale i jake kiše u Brazilu, Kolumbiji i Vijetnamu najvećim proizvođačađima kave, što je utjecalo i na manju proizvodnju. Procijenjuje se da od proizvodnje kave izravno živi 25 milijuna ljudi. Svjetski prosjek potrošnje je oko 4 kilograma per capita, a Hrvati konzumiraju nešto više - 4,8 posto, a manje od prosjeka EU u kojoj se popije prosječno 5,6 kilograma. ( M. Kuskunović)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 02:02