‘SRAMOTA ZA DRŽAVU‘

Misteriju oko nestale jahte Putinova oligarha nema kraja! U bijeg uključena i hrvatska posada; Usmanov: ‘Nije moja!‘

Jahta ‘Irina VU‘ je hrvatski, a ne ruski brod. Plovi pod hrvatskom zastavom, luka upisa mu je Split

Jahta ‘Irina VU‘; Alisher Usmanov i Irina Viner

 Nikolina Vuković Stipaničev/CROPIX, Yuri Kadobnov/AFP

Teški cirkus oko jahte ne odlazi iz našeg kraja: Ališer Usmanov, odnosno njegov ured, javio je Slobodnoj Dalmaciji da brod nije njegov! Kao i da Usmanov i Irina više nisu u braku! I još tristo čuda, samo čitajte dalje...

Sve službene adrese ušutjele su o slučaju jahte "Irina VU": na državnoj razini svi pjevaju istu pjesmu - brod je bio pod sankcijama i zapečaćen, sustav je centraliziran, svi su sve znali, šibenska Kapetanija, odnosno murterska ispostava izdala je naredbe da mu se nitko ne približava i plombirala brod, ali netko ga je ukrao i pobjegao u nepoznatom pravcu.

Istovremeno, na nižim razinama, nitko se ne usuđuje novinarima reći ni slova o tome kako je sve teklo u stvarnosti, kako su te čuvene sankcije provedene i jesu li ikako! Pa se u javnosti sad sve glasnije govori da brod možda uopće nije ni bio pod sankcijama, odnosno da one nisu zavedene ni u kakav sustav i da je jahta zapravo najnormalnije otplovila iz svoje zemlje Hrvatske još jesenas, prije najmanje sto dana. Odnosno, da pomorska granična policija u Dubrovniku nije ni imala razloga zadržavati brod koji nije bio u "crvenom" režimu.

Kakofonija vlada eterom, pa koliko god vlastima odgovarao takav šum, pod kojim nastoje kontrolirati štetu i odgurnuti svaku svoju odgovornost, toliko je iz svega svima jasno da se radi o pljusci na državnom obrazu. Drugim riječima: bez obzira na sve što se na kraju pokazalo - da je zapečaćena jahta pod sankcijama nestala iz Hrvatske, vlastima pred očima, ili da brod nije ni bio sankcioniran, pa je otišao kao i svaki drugi, svakako će biti jasno da se Republika Hrvatska sramoti.

Evo što su Slobodnoj Dalmaciji javili iz ureda za odnose s javnošću ruskog holdinga USM, tvrtke u vlasništvu Ališera Usmanova:

"Gospodin Usmanov nije vlasnik jahte ‘Irina VU‘, koja se spominje u vašem tekstu, te se ni na koji način ne može povezati s njezinim nestankom iz Marine Betina. Nadalje, gospodin Usmanov i Irina Viner više nisu u braku".

Usput su napomenuli: "Budući da nismo kontaktirani za komentar prije objave vašeg članka, pozivamo da se netočne informacije uklone i objavi povlačenje. Također, predviđamo da će se ubuduće vaš list suzdržavati od spominjanja imena Ališera Usmanova zbog medijskog učinka na štetu istine i zdravog razuma".

Tek da podsjetimo, Slobodna Dalmacija, odnosno potpisani autor, objavili su tekst o "Irini VU", koji sad spominje Usmanovljeva press služba, ali nigdje nisu tvrdili da je brod njegov. Naprotiv, objavili su točnu informaciju koju navodi i izvadak iz upisnika brodova, pa ponavljamo:

- Jahta ‘Irina VU‘ je hrvatski, a ne ruski brod. Plovi pod hrvatskom zastavom, luka upisa mu je Split. Upisan vlasnik broda je tvrtka Leraux Yachts (Cayman) Limited, poduzeće registrirano na karipskim Kajmanskim Otocima, na adresi Windward 3, Regata office park, P.O. Box 1350, Ky1-1108, 1350 Grand Cayman, identifikacijski broj tvrtke ID 44295955709.

Dakle, brod je hrvatski, vlasnik je kajmanska tvrtka Leraux, ali mi ne znamo tko je vlasnik Lerauxa. Tako smo nekidan i napisali, dodavši kako iza spomenute karipske tvrtke navodno stoji obitelj Usmanov, što je opet navodno bio razlog za sankcije međunarodne zajednice, koje onda provodi i Hrvatska.

Štoviše, internetska stranica Russian Asset Tracker, koja prati rusku imovinu, navodi da jahta nosi ime "Irina VU" upravo po supruzi Ališera Usmanova - Irini Viner Usmanova. Stranica dalje navodi da je procijenjena vrijednost jahte oko 5,5 milijuna dolara i da je povezana s Ališerom Usmanovim, odnosno njegovom suprugom preko one kajmanske tvrtke Leraux Yachts (Cayman) Limited, odnosno ciparske kompanije slična naziva - Leraux Holdings Limited od 2016. do 2017. godine.

Usanovljev tim poručuje:

"Željeli bismo vam skrenuti pozornost na brojne netočnosti koje se odnose na Ališera Usmanova, sadržane u vašem članku ‘Kako je isparila ruska jahta? Nitko ništa ne zna, a Irine VU nema već 100 dana!‘. Gospodin Usmanov nije oligarh. Riječ je o pojmu koji se odnosi na poduzetnike koji su profitirali kroz bliskost s vlastima i u užem smislu sudjelovali u privatizaciji ruske državne imovine. Ništa od toga ne odnosi se na gospodina Usmanova, koji je svjetski poznati filantrop i koji je svoj kapital zaradio vlastitom zaslugom na konkurentnom tržištu".

image

Jahta ‘Irina VU‘

Nikolina Vukovic Stipanicev/CROPIX

Posebno važno pitanje u ovom slučaju je i na koji način se provode sankcije. Odnosno, ima li Republika Hrvatska ikakav postupovnik, je li itko donio pravila, odluku ili dokument na koji način zaustaviti, blokirati, plombirati, zabraniti raspolaganje nečijom imovinom. Zasad se čini da nije! U tom smislu mediji se pitaju postoji li ikakva zabilježba sankcija u brodskom upisniku. Odgovor kaže - nema nikakvih zabilježbi. Ali to ništa ne mora značiti...

Po izvatku iz upisnika brodova - ponavljamo - jasno je da je jahta "Irina VU" hrvatska jahta, hrvatske zastave pripadnosti, hrvatskih oznaka i luke upisa Split. Ima i hrvatski nacionalni identifikacijski broj - NIB 92273. Vlasnik joj je, opet, kjamanska tvrtka Leraux Yachts (Cayman) Limited.

U "Listu C", koji u Upisniku bilježi postojanje pravnih tereta na brodu - poput ovrha, založnih prava i slično - stoji da "zapisa nema". No to ne znači odmah i automatski da "Irina VU" nije pod sankcijama. Naime, da biste nečiju imovinu opteretili, naprimjer, zabranom raspolaganja, pa to sve upisali u javnu knjigu, morala bi najprije o tomu postojati mjerodavna odluka! Primjerice - sudsko rješenje, ovrha, presuda, odluka mjerodavnog tijela vlasti i slično. Ako postoje. Tako se zamrzavala imovina osuđenih političara i većih kriminalaca. Na temelju sudskog rješenja!

A mi ne znamo postoje li takve odluke u slučaju hrvatske jahte kajmanskih vlasnika. Bilo kakve! Iako nam državne vlasti prethodnih dana iznad svakog novinarskog mikrofona u zemlji viču da su odluke donesene, naredbe isporučene i da su svi znali sve. Neka ih pokažu!

Jer se vlasnici broda, karipska tvrtka Leraux, napamet govorimo, može obratiti sudu i pitati na temelju čega im je zabranjeno raspolagati vlastitom imovinom u Hrvatskoj. Ukratko, mogu tužiti RH. Nije problem u tužbi, tužiti može tko hoće i koga hoće. Ali što u tužbi odgovoriti - je li država blokirala jahtu, zašto i na temelju koje odluke?!

Možda se upravo tu kriju problemi, u pravnom okviru i samoj provedbi sankcija. Bit će tu još svega...

Dotle, evo malo Rundeka: "Stari stražari zijevaju, kroz tvoj se prozor samo jablani vide, daleki momci pjevaju - uzalud pitaš ko ide...".

Odgovor Ministarstva mora

Evo odgovora Ministarstva mora na pitanja je li "Irina VU" bila pod sankcijama, kad, koliko dugo, tko je sve znao za taj režim - brodogradilište, lučke vlasti, granična pomorska policija - i tko je odgovoran za njezin odlazak iz zemlje ako su sankcije na snazi:

"Navedena jahta koja se nalazila u marini u Betini je temeljem odluke Stalne skupine za primjenu i praćenje provedbe međunarodnih mjera ograničavanja, čiji je član i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, bila pod izrečenim mjerama zabrane korištenja i isplovljenja.

Vezano uz slučaj njezina isplovljavanja, možemo reći kako se trenutno u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture provodi interni nadzor s ciljem utvrđivanja činjenica, okolnosti te mogućih propusta.

Imajući u vidu veliki interes javnosti na ovu temu, obavještavamo vas kako će se Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture o navedenom očitovati do kraja tjedna", piše Slobodna Dalmacija. (S.U.)

Matušić: ‘Istražne radnje o nestanku ruske jahte su u tijeku‘

Frano Matušić, državni tajnik u Ministarstvu vanjskih poslova (MVEP), u srijedu je rekao da ne može iznositi detalje o isplovljavanju ruske jahte koja je bila pod režimom sankcija EU-a jer su istražne radnje u tijeku.

Luksuzna jahta "Irina VU" ruskog oligarha Ališera Usmanova, bliskog prijatelja ruskog predsjednika Vladimira Putina, bila je pod sankcijama EU-a, SAD-a i Velike Britanije te je imala zabranu isplovljavanja.

Bila je usidrena u Betini na Murteru, a potom je doplovila u Dubrovnik odakle je u listopadu isplovila prema Turskoj, prethodno obavivši policijsku i graničnu kontrolu te kontrolu Lučke kapetanije.

"S obzirom na to da je riječ o istražnim radnjama koje su u tijeku, ne mogu vam govoriti o pojedinostima. Oglasit ćemo se kad konačno budemo imali sve informacije, prije svega nadležnog ministarstva, državnog tijela koje je provelo mjere ograničavanja nad tom jahtom", rekao je Matušić.

Podsjetio je da je 13. srpnja stalna skupina donijela odluku da se ta jahta zamrzne jer se utvrdila povezanost s osobom koja je na listi sankcija Europske unije i zadužilo Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture da provede odluku o zamrzavanju te imovine.

Po njegovu saznanju, ministarstvo je zapečatilo imovinu, o čemu su obaviješteni vlasnici i kapetan broda.

"Mi smo obavijest da jahte nema tamo gdje je zamrznuta dobili 10. siječnja, a 12. siječnja je stalna skupina zatražila sve informacije jer je taj čin grubo kršenje režima sankcija", rekao je Matušić, dodavši da oni koji su to napravili trebaju snositi posljedice sukladno zakonu.

Za kršenje režima sankcija predviđene su kazne, uključujući i zatvorsku kaznu od šest mjeseci do pet godina zatvora, dodao je Matušić.

"Čekamo da istražna tijela utvrde sve činjenice i imena svih koji su sudjelovali u tome i da se slučaj procesuira što je brže moguće", rekao je prvi čovjek povjerenstva za kontrolu sankcija te ponovio da su svi oni koji su morali znati da je jahta zamrznuta o tome bili obaviješteni.

Također je rekao da postoje saznanja o tome da je u bijegu jahte prema Turskoj sudjelovala hrvatska posada, ali da se to još istražuje.

Izjavio je i kako se sankcije stalno dopunjuju i da se na popis dodaju nove osobe, ali da je komunikacija s Bruxellesom u vezi s time dobra.

Ranije je ministar mora Oleg Butković rekao da se utvrđuje kako se cijela stvar dogodila i je li bilo propusta u samom sustavu.

To će se, rekao je Butković, utvrditi kroz Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, a uključeni su i SOA, DORH, Ministarstvo unutarnjih poslova te Ministarstvo vanjskih i europskih poslova, koji su temeljem odluke jahtu plombirali.

Nestanak s veza jahte duge gotovo 35 metara i teške 240 tona nitko od mjerodavnih nije primijetio mjesecima. (Hina)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 02:39