Ministarstvo socijalne politike jučer je poslalo u javnu raspravu prijedlog izmjena Zakona o socijalnoj skrbi, temeljnog zakona djelatnosti, koji se u posljednje dvije i pol godine mijenja već treći put. U obrazloženju za nove izmjene navode kako je razlog tome usklađivanje s novim Zakonom o jedinstvenom tijelu vještačenja, međutim činjenica je da se od 43 izmjene samo dvije odnose na taj Zakon.
Štede gdje god mogu
Najjače su pak odjeknule izmjene statusa ravnatelja domova i centara za socijalnu skrb: prema predloženim izmjenama, ustanove kojima su ravnatelji imenovani “izvana”, odnosno nisu bili zaposlenici te ustanove, dužne su osigurati mu radno mjesto sukladno njegovoj stručnoj spremi ako ne bude ponovno izabran za ravnatelja.
- To je čisti pokušaj da se uhljebe kadrovi sadašnje garniture. Prema našoj internoj analizi, aktualna ministrica Milanka Opačić smjenila je od početka mandata najmanje 60 posto svih ravnatelja. Oko polovice njih imenovano je iz drugih ustanova. Radi se o nekoliko desetaka ljudi, koji bi, u slučaju promjene vlasti, bili smjenjeni, a ovako im je osiguran posao - tvrdi naš izvor iz Ministarstva, dodajući da se istovremeno pokušava štedjeti gdje god se može te, primjerice, ima domova koji ne mogu dobiti suglasnost za odgajatelje nakon što postojeći odu u mirovinu, iako su im ključni za funkcioniranje.
- Imamo liste čekanja po domovima, a neki su rasformirali grupe i više ne žele primati djecu - kaže naš izvor.
Suglasnost ministrice
O nevjerojatnom broju smjena po centrima i domovima bruji cijeli sustav. Naši sugovornici kažu da je teško nabrojati sve primjere u kojima su ravnatelji smjenjeni, po tri-četiri puta nisu potvrđeni ili su smjenjivana cijela Upravna vijeća zbog izbora “nepodobnog” kandidata.
Naime, prema Zakonu, ravnatelja imenuje Upravno vijeće centra ili doma uz suglasnost ministrice. Upravno vijeće sastoji se od pet članova: troje od njih - dakle većinu - imenuje ministrica.
Sporni izbori
Kad Upravno vijeće, nakon provedenog natječaja, izabere ravnatelja, on mora dobiti i suglasnost ministrice. Ona mu pak, bez ikakvog obrazloženja, može uskratiti suglasnost. Uz to, može smjenjivati Upravna vijeća, opet bez obrazloženja. A i Upravna vijeća mogu pokrenti smjenu ravnatelja iz niza razloga koje je teško decidirano dokazati: na primjer, zato jer “nemarno obavlja svoju dužnost tako da su nastale ili mogu nastati veće smetnje u obavljanju djelatnosti”.
- Upravna vijeća obično imaju mandat na četiri godine i sa svakom vlašću se smjenjuju. Međutim, u ovom mandatu ministrica smjenjuje i one koje je sama imenovala - tvrdi naš izvor.
Posljednji se slučaj dogodio prošli tjedan. U zagrebačkom Centru za odgoj Prekrižje istekao je mandat ravnatelju. On se ponovno kandidirao i Upravno vijeće - u kojem je većinu imenovala ministrica - jednoglasno ga je izabralo za još jedan mandat. Međutim, ministrica mu je, bez obrazloženja, odbila dati suglasnost te je istovremeno smjenila i cijelo Upravno vijeće.
- Jedan od novih članova Vijeća došao je sa ceduljicom na kojoj je bilo napisano ime osobe koja se mora imenovati vršiteljem dužnosti do novog natječaja - tvrdi naš izvor.
Sugovornici nabrajaju slučajeve: u centru za socijalnu skrb Korčula tri puta je ponovljen natječaj jer kandidat koji se javljao nije dobivao suglasnost ministrice. A u malim mjestima teško je naći dovoljno kadra koji odgovara uvjetima za ravnatelja pa se u pravilu javljaju uvijek isti ljudi.
Velike smjene
Isti je scenarij - nedobivanje suglasnosti ili poništavanje natječaja - višekratno odigran u Labinu, Čakovcu, dubrovačkom Domu za djecu, a za jednog od prvih smjenjenih ravnatelja, onog centra za socijalnu skrb Daruvar, javno je reagirao i dio lokalnog SDP-a: tvrdili su, a potvrđuje to i struka, da se radilo o izvanrednom stručnjaku.
- Smjenjen je ogroman broj ravnatelja u Vukovarsko-srijemskoj županiji, u Osječko-baranjskoj, brojni u Karlovačkoj županiji. A sad će svi novi lijepo imati osigurano radno mjesto... - kaže naš sugovornik.
‘Vraćamo odredbu koja je postojala’
Ministarstvo socijalne politike i mladih, kako su nam jučer odgovorili, ne vodi evidenciju o razrješenju ravnatelja te nemaju podatak o tome koliko ih je smijenjeno tijekom mandata Milanke Opačić.
Što se tiče odredbe o dužnosti ustanova da ravnateljima koji ranije nisu bili zaposleni u toj ustanovi osiguraju radno mjesto po isteku mandata, kažu kako je u starijim zakonima takva odredba već postojala.
- Svrha vraćanja ovakvih odredbi je upravo osiguranje stručnih kapaciteta, odnosno djelatnika sa iskustvom rada u sustavu socijalne skrbi.
Izmjenama postojećeg Zakona ponovno osiguravamo da se na natječaj jave osobe koje su dovoljno stručne s perspektivom ostanka u sustavu kao dodatnom motivacijom za javljanje na natječaj - kažu u Ministarstvu.
Podsjećaju da se radi o prijedlogu izmjena te da će svi prijedlozi i primjedbe tijekom javne rasprave biti dobrodošle.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....