Prema prijedlogu postupanja koje je Ministarstvo pravosuđa i uprave dostavilo Javnobilježničkoj komori, ovrhe će se, nakon isteka moratorija 18. listopada, provoditi u tri vala.
Od 19. listopada se dostavljaju na naplatu rješenja donesena zaključno s 30. lipnja 2020. Potom se od 20. studenog u naplatu puštaju rješenja donesena do 31. kolovoza 2020., a od 20. siječnja iduće godine u naplatu idu predmeti do 18. listopada 2020. godine.
Za vrijeme moratorija javni bilježnici su zaprimili oko 170.000 prijedloga za donošenje rješenja o ovrsi koji sada, uključujući i ona koja egzistiraju otprije, idu na naplatu - njih ukupno oko 319.000 teških 16 milijardi kuna.
Kako će Fina raditi od ponedjeljka?
Fina će u ponedjeljak 19. listopada 2020., temeljem zadužnice, pravomoćnoga sudskog rješenja ili neke druge osnove za plaćanje predane u Finu, naložiti banci da novčana sredstva s dužnikova računa prebaci vjerovniku. Ako dužnik ima dovoljno novca na računu, banka će iznos duga prebaciti ovrhovoditelju u cijelosti i dug će biti podmiren.
U tom slučaju, dužnik dalje normalno raspolaže preostalim sredstvima na svom računu. Ako dužnik nema dovoljno sredstava, treba otvoriti zaštićeni račun na koji će se uplaćivati zaštićena primanja. Primjerice, ako umirovljenik ima mirovinu 4000 kuna, na zaštićeni račun uplaćuje se 3000 kuna kojima može raspolagati dok se 1000 kuna uplaćuje na redovni račun s kojeg banka potom sredstva prebacuje ovrhovoditelju za otplatu duga.
Kako građani mogu znati je li protiv njih pokrenuta ovrha?
Svaki građanin može besplatno provjeriti je li kod Fine zaprimljena osnova za plaćanje temeljem koje će biti provedena ovrha na njegovim novčanim sredstvima, i to putem sustava e-Građani i u Fininim poslovnicama. Građani koji žele provjeriti je li kod javnog bilježnika protiv njih pokrenut prijedlog za ovrhu mogu tu informaciju dobiti kod Javnobilježničke komore, tel. 01 6065 510.
Trebaju li građani koji su već bili u blokadi, a tijekom suspenzije ovrha nisu podmirili svoj dug, ponovo otvarati zaštićeni račun, ili im vrijedi onaj koji su već imali?
Građani koji imaju otvoren zaštićeni račun ne moraju ga ponovno otvarati. Na dan 9. listopada 2020. u sustavu prisilne naplate evidentirano je ukupno 306.724 zaštićena računa fizičkih osoba za 275.365 ovršenika.
Koliko vremena treba za otvaranje zaštićenog računa od trenutka podnošenja zahtjeva?
Zaštićeni račun građani mogu otvoriti besplatno online putem servisa e-Blokade ili osobno u poslovnici Fine. Fina će odmah naložiti banci otvaranje zaštićenog računa na koji će se uplaćivati zaštićena primanja poput primanja po osnovi socijalne skrbi, naknade za bolovanje, dječjeg doplatka i slično te većine iznosa plaće ili mirovine. Banke nakon naloga Fine zaštićeni račun obično otvore u istom danu ili sljedeći radni dan.
Koliko će se zahtjeva aktivirati 19. listopada i kojom dinamikom ih Fina može provesti?
Kod Fine je u razdoblju travanj - rujan 2020. godine zaprimljeno 217.655 ovrha te se očekuje još 145.000 rješenja o ovrsi izdanih od javnih bilježnika - prema podacima Hrvatske javnobilježničke komore, kod javnih bilježnika zaprimljeno je oko 170.000 prijedloga, od kojih se očekuje da će postati pravomoćno njih oko 145.000, ili 85%. Fina će za sve dužnike - fizičke osobe, u ponedjeljak 19. listopada 2020. provesti ovrhu na novčanim sredstvima, temeljem zaprimljenih osnova za plaćanje.
Koliko će ovrha javni bilježnici pustiti na naplatu 19. listopada?
U prvom valu bit će pušteno oko 108.000 ovrha (od 1. ožujka do 30. lipnja). Broj ovrha od 1. svibnja do 30. lipnja je oko 80.000
Koliki je ukupni iznos ovrha koje će u prvom valu stići na naplatu?
Ako uzmemo vremenski interval od 1. 3. do 30. 6. ukupan iznos tražbina na prijedlozima za ovrhu iznosi 610,202.787,65 HRK.
Kakva je struktura dugova?
Najveći dio odnosi se na dugovanja građana za utrošak vode, plina, električne energije te telefonske usluge, ali je znatan broj prijedloga koje podnose pravne osobe protiv pravnih osoba, odnosno poduzeća kojima druga poduzeća nisu platila isporučenu robu ili izvršene usluge.
U odnosu na ovrhe koje su bile suspendirane, vrijede li od 19. listopada stari zahtjevi ovrhovoditelja ili trebaju podnositi nove?
Javni bilježnici su cijelo vrijeme trajanja posebnih okolnosti zaprimali prijedloge za ovrhu, tako da ovrhovoditelji ne trebaju podnositi nove prijedloge.
Kako spriječiti ovrhu?
Kada dužnik zaprimi rješenje javnog bilježnika, ima dva načina da spriječi ovrhu po tom rješenju. Jedan je da plati dug, a drugi da podnese prigovor u roku od 8 dana od dana primitka rješenja. Uloži li dužnik prigovor, javni bilježnik mora spis dostaviti sudu koji odlučuje o prigovoru. Ako prigovor ne bude podnesen, rješenje postaje pravomoćno i ovršno.
Koliki je trošak javnog bilježnika?
U najvećem broju predmeta koji se odnose na građane trošak javnog bilježnika iznosi 60,00 kn uvećan za PDV i trošak poštarine, a ako rješenje postane pravomoćno i ovršno, potvrda javnog bilježnika je dodatni trošak od 30,00 kn plus PDV. Ovisno o visini duga, trošak se povećava, ali za sva dugovanja do 3000,00 kn iznosi 80,00 kuna s poštarinom i PDV-om.
Što poručuju agencije za naplatu potraživanja?
Za nas ponedjeljak znači vraćanje na administrativno-proceduralne volumene otprije epidemije, s povećanim brojem dolaznih telefonskih upita jer se očekuje veći broj dužnika koji će se htjeti informirati o svome dugu.
Nastavljamo s dosadašnjom praksom koja podrazumijeva individualni pristup svakom dužniku, prilagodbu modela otplate ovisno o njihovim realnim mogućnostima te poticanje na izvansudski proces naplate, bez pokretanja ovršnog postupka jer to za dužnika znači - manje troškove. Da bismo uopće mogli pomoći u izbjegavanju dodatnih troškova uzrokovanih pokretanjem ovršnog postupka, ključno je stupiti u kontakt s dužnicima i započeti komunikaciju.
Dužnik tada ima priliku dobiti sve informacije vezane uz stanje svog duga te isti i osporiti ako se pokaže da se zbog pogrešne evidencije nekoga tereti bez osnove - takve su situacije rijetke, ali smo svjesni da narušavaju povjerenje u cijeli proces naplate.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....