NEMA SPAVANJA NA PLESU

Kontrolorke: Zaspati na poslu? Za nas nemoguće!

Jutarnji na Plesu nakon incidenta s kontrolorom u SAD-u koji je zaspao na radnom mjestu

VELIKA GORICA - “Nešto takvo nama se ne može dogoditi. Naprosto je nemoguće da naši kontrolori zaspu na radnome mjestu”, uvjeravaju me Sanja Bakić, instruktorica, i Milivoj Sever Cuglin, izvršni direktor Kontrole zračnog prometa, dok u 34 metra visokom tornju kontrole leta na zagrebačkom Plesu komentiramo šokantni incident na aerodromu Ronalda Reagana u Washingtonu.

Tamošnji kontrolor leta nije se javio na pozive pilota koji su se željeli spustiti na aerodrom. Nakon kruženja, dva su pilota spustili letjelice bez kontrole leta. Pretpostavlja se da je kontrolor zaspao. Bakić pojašnjava kako se piloti prije slijetanja na Pleso prijavljuju prilaznoj kontroli leta.

Civilno-vojna luka

Potom se prebacuju na frekvencije aerodromske kontrole. U slučaju da se ne jave, pilot ponovno komunicira s prilaznom kontrolom, koja zove aerodromsku na telefon i najavljuje joj dolazak aviona.

Kada bi se i dogodilo da se u tornju nitko ne javi, pilot ne smije sletjeti na pistu. Tada obavlja kruženje na tzv. petlji čekanja, na visini od 4000 stopa dok ne dobije odobrenje za slijetanje.

Na vrhu tornja, u ostakljenom uredu od tridesetak kvadrata radi dvoje ili više kontrolora koji nadziru i usmjeravaju slijetanja i polijetanja na zagrebački aerodrom, te letove u okolici. Dnevno kontrolori obave oko 150 operacija slijetanja i uzlijetanja putničkih zrakoplova, helikoptera, sportskih te vojnih aviona, jer je Pleso civilno-vojna zračna luka.

Smireno i hladnokrvno

U vrijeme našeg boravka u smjeni su bile dvije djevojke koje su smireno i bez puno uzbuđenja usmjeravale avione. Aerodromska kontrola specifičana je i po činjenici da su od 16 kontrolora, njih 11 žene. Na radaru se oslikavaju kružići što označavaju poziciju aviona u dolasku ili odlasku. Kružići se mogu poklapati, ali avioni moraju biti na različitim visinama, u suprotnom nastane problem. Dramatično postaje kad kružić nestane s ekrana. To znači da se avion srušio. No, takvo nešto na radaru zagrebačke kontrole nisu vidjeli od 1976., kada su se iznad Vrbovca sudarila dva putnička aviona.

‘Ptice su naš najveći problem’

Instruktorica Kontrole zračnog prometa Sanja Bakić tvrdi kako rijetko imaju izvanredne situacije, kada je potrebno podizati uzbunu. Najveće probleme rade im ptice koje mogu uletjeti u motor aviona. Prije nekoliko dana jato galebova je kružilo iznad aerodroma te odgodilo nekoliko polijetanja i slijetanja, dok se situacija nije raščistila. “Problem je što galebovi s Jakuševca dolaze piti na jezero Čiče i lete preko aerodroma”, kaže Bakić. Dnevna smjena kontrolora traje osam, a noćna 10 sati. Noću rade dva kontrolora, svaki najviše tri sata u komadu. Slijedi odmor pa opet trosatna šihta.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. listopad 2024 09:24