KRAH SUSTAVA

KOLAPS TELEKOMA Dok neki nisu mogli dobiti lijekove, drugi su uživali u ‘slobodnom danu’

Stotine tisuća građana veći dio dana proveli bez interneta, telefona i niza drugih usluga
 Marko Todorov / CROPIX

Kolika je ovisnost modernog čovjeka o telekomunikacijskoj tehnologiji korisnici Hrvatskog telekoma mogli su spoznati jučer od 1.50 sati ujutro do 13 sati. Zbog tehničkih problema nisu mogli na internet, uspostavljati pozive, plaćati karticama, podizati novac s bankomata...

Najgore je što su bile blokirane i mnoge liječničke ustanove koje su spojene preko tog davatelja usluga, pa pacijenti nisu mogli kontaktirati Hitnu pomoć i druge žurne institucije.

Nedostupan 112

- Nije moguće nazvati policiju, Hitnu, vatrogasce, sve službe koje se kontaktiraju preko broja 112. Neki pozivi su dolazili, neki ne, linije su pucale - upozoravali su iz Državne uprave za zaštitu i spašavanje. Zavladao je kaos.

- Ljudi nam dolaze, ljutito kucaju na vrata, pitaju zašto im se ne javljamo na telefon, pa im pokušavamo objasniti da nije do nas nego do operatera - ispričali su nam jučer u ordinaciji liječnice Ivanke Bradek Bošnjak u Domu zdravlja na zagrebačkoj Trešnjevci. Najveći su problem, kažu, imali s uputnicama jer nisu mogli izdati elektroničke, nego su ih morali pisati ručno.

Račune u ljekarnama nije bilo moguće fiskalizirati (foto: Marko Todorov/CROPIX)

- Nije teško napisati uputnicu, nego u starim kartonima nisu zabilježeni neki noviji zdravstveni problemi pacijenata, pa smo oko toga imali malo poteškoća. Kada starije ljude pitamo jesu li imali alergije na nešto, oni zbunjeno odgovore: ‘A, čujte, ne znam, mislim da jesam’ - rekla nam je medicinska sestra.

I u Gradskoj ljekarni u Runjaninovoj na monitorima računala od ranoga jutra jučer je samo pisalo “greška u sustavu”. Po pitanju elektroničkih recepata dogodio se pravi zastoj.

- Imam upalu na trtici i baš jako boli. Ne mogu ni stajati, a kamoli sjediti. I sada ne mogu dobiti lijek na recept. Kažu mi da pričekam sat do dva pa da se vratim. Evo, iskreno, ne znam sada gdje ću sa sobom. Kud baš danas pade sustav - ogorčen je bio 42-godišnji Mladen Lijović.

Nadaju se odšteti

Građevinar Salih Hamzić kojeg smo susreli kod jednog kioska kaže da se nada da će mu Hrvatski Telekom zbog kvara smanjiti račune.

- Evo, pokušavam sa suprugom razgovarati na mobitel, ali ne ide. Imam neke stvari obaviti danas i idem s jednog kraja grada na drugi, a signal je jako loš.

Supruga mi je rekla da je čak u ponedjeljak predvečer imala problema s plaćanjem u dućanima jer POS uređaji nisu funkcionirali - požalio se 66-godišnji Hamzić.

Pad sustava T-coma otežao je poslovanje karticama u trgovinama (foto: Marko Todorov/CROPIX)

U mnogim trgovinama jučer nije se moglo plaćati karticama pa su djelatnici lijepili obavijesti na ulazna vrata da upozore građane.

Dok je jedan dio njih u redovima na blagajni negodovao jer nisu imali dovoljno gotovine, a ne mogu platiti karticom i dignuti novac s bankomata, drugi kažu da im ova situacija odgovara.

Problema je bilo i na Tiskovom kiosku (foto: Marko Todorov/CROPIX)

- Treba iskoristiti ovih nekoliko sati i odmoriti se. Ne radi internet, ne rade telefoni... pa umjesto da radimo, pijemo kavu.

Ne može bolje - kroz smijeh su istaknule Lovorka i Snježana, referentice iz jedne prodajne tvrtke.

Nije hakerski napad već kvar na opremi

Kolaps telekomunikacijske mreže Hrvatskog telekoma, koji je počeo jučer u 2.50 sati i trajao do poslijepodnevnih sati, prouzročila je interna nadogradnja sustava prilikom koje je došlo do nekog problema, doznaje neslužbeno Jutarnji list. Druga opcija koja se spominje u stručnim krugovima jest tehnički kvar na mrežnoj opremi.

Budući da se takve nadogradnje obično i rade u noćnim satima, teškoće su i počele tada, a kada zakaže jedan dio sustava često dođe do domino-efekta i počnu zakazivati i drugi sustavi.

HT je rano ujutro objavio da tehničari iz tvrtke koju su osnovali zajedno s Ericssonom Nikola Tesla rade na otklanjanju problema i da bi sve trebalo biti riješeno do 10.30 sati, ali teškoće su otklanjane parcijalno do poslijepodnevnih sati.

U međuvremenu je odgovornost za problem na Twitteru preuzeo korisnik KuNaNetw0rk tvrdeći da je hakirao HT i izveo DDoS napad (Distributed Denial of Service), međutim, stručnjaci s kojima smo razgovarali smatraju da je to malo vjerojatno.

Đuro Lubura, stalni sudski vještak za telekomunikacije, na Facebooku je upozorio na pretjeranu ovisnost o tehnologiji, iznoseći podatak da HT u Hrvatskoj drži oko 61 posto korisnika u fiksnoj mreži i oko 47 posto u mobilnoj mreži. S njime se slaže i Dražen Tomić, glavni urednik portala ictbusiness.info.

- Problemi u mreži HT-a pokazuju koliko smo ovisni o tehnologiji, što poslovno, što privatno. Problemi na mrežama i na velikim ICT sustavima su uvijek mogući, ne postoji sustav koji je sto posto siguran i neranjiv na bilo kakve interne ili eksterne ugroze i ono jedino što firmama koje su ovisne o tehnologiji, kao što su banke, porezne uprave, burze i slično jest redundancija, znači nekoliko neovisnih linkova.

Da ne ovisiš o jednom telekomu, o jednom operateru. Za banke je bitno da imaju barem dvije lokacije gdje su im identični serveri kako bi se osiguralo ono što se u poslu zove business continuity. Mi zapravo nismo ni svjesni koliko smo ovisni o tehnologiji dok se ne dogodi nešto ovakvo - kaže Tomić.

(Ilija Matanović)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 23:33