ZAGREB - “Ministar Božidar Kalmeta nije jedini koji ima utjecaj na rad Uprave Hrvatskih autocesta (HAC)”, pojasnili su danas sugovornici Jutarnjeg, otkrivši važnu ulogu još jednog člana Kosoričina kabineta u upravljanju tom velikom državnom tvrtkom. Riječ je o Marini Matulović-Dropulić, ministrici zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva.
Neuvjerljivi demanti
“Ne znam koliko vam je poznato, ali ministrica Matulović-Dropulić 2004. je godine progurala Marija Crnjaka na čelo HAC-a. Nadalje, u Nadzornom odboru HAC-a sjedi Boris Ordulj, njezin najbliži suradnik dok je bila zagrebačka gradonačelnica”, kazalo nam je danas nekoliko sugovornika, pojašnjavajući veze, dosad “nedodirljive” Marine Matulović-Dropulić s poslovanjem i šefovima HAC-a.
Marina Matulović već šest godina obnaša dužnost ministrice graditeljstva i malo se govorilo o njezinoj ulozi u gradnji hrvatskih autocesta.
Zadaća je njezina ministarstva izdavanje građevinskih dozvola. No, poznavatelji situacije smatraju je jednom od najmoćnijih u Vladi. U proteklih šest godina samo ju je predsjednik Mesić prozivao zbog sukoba interesa jer kao ministrica graditeljstva posjeduje dionice IGH.
Drugi je slučaj nedavna najava iz Antikorupcijskog odjela Europske Unije (OLAF) kako proučavaju prijave nekoliko europarlamentaraca o tome da hrvatsko ministarstvo graditeljstva sudjeluje u namještanju poslova prilikom gradnje autocesta. Te je navode Matulovićkino ministarstvo demantiralo prilično neuvjerljivim demantijem.
‘Sigurna k’o Šušak nekad’
Svejedno, optužbe predsjednika Republike i informacije iz OLAF-a nisu ugrozile poziciju ministrice Matulović-Dropulić. Ivo Sanader jučer, ni Jadranka Kosor danas, o njoj nikada nisu kazali niti jednu negativnu riječ. “Sigurna je kao Gojko Šušak kod Franje Tuđmana”, poručio nam je jedan od sugovornika opisujući njezin položaj kod Ive Sanadera, a čini se da nije drugačije ni kod Jadranke Kosor.
Zapravo, mnoge začuđuje Kosoričin stav prema Matulović-Dropulić unatoč nizu podataka koji ukazuju na njezin utjecaj i ulogu u građevinskom lobiju koji je, što pokazuju sadašnje istrage, sustavno štetio državnom proračunu.
Najveći grijeh - dionice IGH
Informacija kako je inzistirala da se na čelno mjesto u HAC-u prije pet godina postavi Mario Crnjak baca novo svjetlo na njezinu poziciju u hrvatskom građevinarstvu. Najveći je grijeh koji joj se stavlja na teret jest da ministrica graditeljstva posjeduje 1497 dionica Instituta građevinarstva Hrvatske te da je time u jasnom sukobu interesa.
Ona je te optužbe odbacivala s indignacijom, tvrdeći kako je Ured za sprečavanja sukoba interesa utvrdio da tu nema ništa spornog.
U HAC je stigao i Boris Ordulj, i to na mjesto zamjenika predsjednika Nadzornog odbora. On je bio pročelnik Ureda za gradnju Grada Zagreba u vrijeme dok je Matulović-Dropulić bila gradonačelnica. Zanimljivo je da je i Ordulj jedan od dioničara IGH.
I Crnjak je na čelo HAC-a došao kao šef osječke podružnice IGH te je vlasnik 800 dionica te tvrtke.
Zbog te činjenice Dropulićkino inzistiranje na njegovom imenovanju moglo bi se protumačiti ministričinom željom da utječe na neke poslove HAC-a.
U NO je imenovan još jedan zaposlenik IGH, Nikola Blagaić, djelatnik splitskog poslovnog centra IGH.
U četiri godine mandata Crnjak je s IGH-om, gdje je na čelu tvrtke Jure Radić a tadašnji šef NO-a bio Petar Đukan, ugovorio poslove u vrijednosti 527 milijuna kuna. Poslovi nadzora vrijedili su 303 milijuna kuna, a projektiranja 224 milijuna kuna.
Unosni poslovi s državom
Posljednji unosni posao IGH s HAC-om bio je ugovor o projektiranju 27 kilometara autoceste Dubrovnik - Doli, vrijedan enormnih 100 milijuna kuna, odnosno 370.000 kuna po kilometru.
Ugovor je sklopljen s tvrtkom Rijeka projekt, a pripreman u vrijeme Crnjakova mandata.
Zanimljivo je da je IGH s državom sklopio ugovor o projektiranju nove nizinske pruge Rijeka - Zagreb, vrijedan 74,9 milijuna kuna.
Ministrica Matulović-Dropulić tada je bila članica NO-a Hrvatskih željeznica. Je li i u kojem opsegu imala utjecaj na potpisivanje tih vrijednih ugovora, pitanje je koje se mora postaviti nakon otkrića o posljednjim malverzacijama u cestogradnji jer su unosni poslovi s HAC-om, Hrvatskim cestama i nekim drugim državnim tvrtkama znatno povećali cijenu dionica IGH.
Nagli skok dionica
Primjerice, samo u posljednje četiri godine cijena od 210 kuna po dionici IGH dosegla je vrtoglavih 12.000 kuna. Samo ove godine, bez obzira na recesiju i krizu, od dividende ministrica je zaradila 70 tisuća kuna.
Ministrica je prozivana i zbog donošenja Pravilnika o licenciranju građevinskih tvrtki kada su manje tvrtke tvrdile da pravilnikom ministarstvo isključivo želi pogodovati velikim građevinskim tvrtkama, a ostale uništiti kao konkurenciju.
Ni tada se Matulović-Dropulić nije previše osvrtala na optužbe.
Predsjednik Mesić, prije nekoliko godina, jednostavno je objasnio stvari u hrvatskom građevinarstvu: IGH projektira, Konstruktor gradi, Dalekovod oprema, a Matulović-Dropulić daje građevinske dovole.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....