ODLUKA

Kineska ponuda proglašena preniskom, prugu Hrv. Leskovac-Karlovac gradit će Strabag. Nizinska pruga stoji zbog šišmiša

Strabag je na natječaju ponudio cijenu od 1,71 milijarde kuna bez PDV-a, a najjeftinija ponuda kineske tvrtke proglašena je preniskom
 Robert Fajt/Cropix

Austrijska tvrtka Strabag gradit će prugu Hrvatski Leskovac - Karlovac, odlučila je Uprava HŽ Infrastrukture. Natječaj za ovaj projekt raspisan je još 7. rujna 2020., a ponude su otvorene 19. travnja 2021. godine.

Strabag je na natječaju gradnju te dionice nizinske pruge ponudio za 1.713,193.221,29 kuna bez PDV-a, a procijenjena vrijednost radova na natječaju bila je 2,02 milijarde kuna.

Kineska ponuda

Ponuda Strabaga bila je drugorangirana. Prva je bila ponuda kineske kompanije China Railway Eryuan Engineering u iznosu 1,285 milijardi kuna bez PDV-a i bila je bitno niža od ostalih 14 ponuda. Kineska ponuda je 37 posto niža od procijenjene vrijednosti radova, 25 posto niža od drugoplasirane Strabagove ponude te 36 posto niža od svih predanih ponuda.

Stoga je u građevinskim tvrtkama odmah nakon objave ponuda komentirano kako je riječ o damping cijeni. HŽ Infrastruktura je nakon otvaranja ponuda, sukladno Zakonu o javnoj nabavi, od kineske kompanije zatražila pojašnjenje neobičajno niske cijene. Analizirano je više od 100 stavki predložena troškovnika i nakon višemjesečnih razgovora i dopisivanja s kineskom tvrtkom zaključeno je da je riječ o preniskoj cijeni po kojoj nije moguće završiti ovaj projekt.

Stoga se počelo razgovarati s drugoplasiranim Strabagom koji je također morao dokazati opravdanost nekih ponuđenih cijena. No, cijeli se proces oduljio i zbog kaznenog postupka protiv Strabaga za udruživanje u kartel, koji se u Austriji vodi još od 2014., te je tvrtka morala dokazati da je poduzela korektivne mjere u kompaniji. Mnogo se vremena izgubilo i zbog ishođenja oko 200 potvrda o nekažnjavanju za osobe iz upravljačke strukture kompanije.

Nakon odluke o odabiru Strabaga još je dalek put do potpisivanja ugovora jer bi sada mogle uslijediti žalbe kineske kompanije, ali i trećeplasirane turske kompanije Kolin Insaat Turizm Sanayi Ve Ticaret čija ponuda iznosi 1,725 milijardi kuna bez PDV-a. Stoga je u ovom trenutku potpuno nezahvalno govoriti kada bi ugovor mogao biti potpisan. Veći bi problem mogla biti ponuđena cijena, formirana prije više od devet mjeseci, a u međuvremenu su cijene materijala dodatno poskupjele. Prema nekim procjenama, trošak gradnje pruge u međuvremenu se povećao za oko 15 posto.

Odvojeno od natječaja za građenje, HŽ Infrastruktura je u prosincu 2020. godine raspisala natječaj za prometno-upravljačke i sigurnosno-signalne sustave na ovoj dionici pruge. Tek 14. siječnja ove godine donesena je odluka o odabiru ponude konzorcija Končar KET i Alstom Ferroviara u vrijednosti 289,8 milijuna kuna bez PDV-a. Na ovom natječaju odbačena je financijski najpovoljnija ponuda češke kompanije AŽD Praha zbog činjenice da nisu dokazali da raspolažu minimalnom stručnom sposobnošću.

44 kilometra

Dionica pruge Hrvatski Leskovac - Karlovac dugačka je 44 kilometra, a rok za završetak radova je 30 mjeseci. Uz rekonstrukciju postojećeg i gradnju novog kolosijeka, radovi uključuju i rekonstrukciju nekoliko postojećih kolodvora i stajališta, ugradnju novih signalno-sigurnosnih uređaja itd.

Gradnju ove dionice s 85 posto bespovratnih sredstava sufinancira Europska komisija. Ugovor o dodjeli bespovratnog novca ukupne vrijednosti 3,454 milijardi kuna i prihvatljivih troškova u iznosu 2,720 milijardi kuna potpisan je još u prosincu 2019. godine. Prema našim informacijama, krajem godine mogao bi biti raspisan natječaj za gradnju dionice nizinske pruge Škrljevo - Rijeka - Jurdani u vrijednosti oko 330 milijuna eura.

Zastoj projekta zbog šišmiša i rijetkih riba

HŽ Infrastruktura na nizinskoj pruzi suočava se s velikim problemima oko projektiranja i raspisivanja natječaja za izgradnju.

Tako već godinu dana stoji projektiranje dionice Karlovac - Oštarije jer je Ministarstvo okoliša naredilo promatranje staništa šišmiša i drugih zaštićenih životinjskih vrsta na dionici kojom bi trebala ići pruga.

U međuvremenu se pojavio i novi problem jer je utvrđena prisutnost rijetke vrste ribe koja u Europi stanište ima jedino kod Oštarija. Kako saznajemo, u tijeku je analiza cijelog slučaja te će se tek odlučiti što učiniti po tom pitanju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. studeni 2024 00:25