Hrvatski ministar prometa Oleg Butković i slovenska ministrica infrastrukture Alenka Bratušek sastali su se u utorak u poslijepodnevnim satima u Ljubljani kako bi pokušali pronaći rješenje za kilometarske kolone kamiona na najvećim graničnim prijelazima Rupa, Pasjak i Bregana između Slovenije i Hrvatske.
Slovenija je 1. lipnja za kamione teže od 7,5 tona zatvorila 6 graničnih prijelaza te su prijevoznici osuđeni na dugačka čekanja na velikim graničnim prijelazima i na dulje vožnje do granice.
Prema priopćenju Ministarstva prometa, nakon sastanka hrvatska strana istaknula je niz problema koji su prouzrokovani donošenjem predmetne uredbe te je izneseno stajalište kako je potrebno čim prije reagirati te pokušati pronaći kompromisna rješenja za obje strane.
Navodi se kako je sastanak završio konstruktivnim zaključkom da je potrebno zadužiti slovensku i hrvatsku prometnu administraciju kako bi se u najkraćem roku mogla izraditi povoljnija tehnička rješenja za prijevoznike koji prometuju ovim dionicama. Sljedeći sastanak između dvoje ministara će se održati kroz desetak dana kada će se više znati o mogućim rješenjima.
Nakon što je Slovenija zatvorila svoje granične prijelaze za prolaz teških kamiona, Hrvatska obrtnička komora zatražila je pomoć Ministarstva prometa. Ministar Butković je na sastanku s prijevoznicima, koji se održao prije nekoliko dana, rekao da će od Republike Slovenije tražiti povlašteni status za hrvatske prijevoznike. U slovenskome Ministarstvu infrastrukture tvrde da su se na ovaj potez odlučili kako bi smanjili gužve na lokalnim cestama i teške kamione prebacili na autoceste.
Prolaz na malim graničnim prijelazima omogućen je samo prijevoznicima iz hrvatskih graničnih županija ako im je krajnje odredište u Sloveniji. To praktički znači da prijevoznici prema Dalmaciji moraju na granične prijelaze Rupu i Pasjak ili na Breganu, a kamioni koji idu prema istoku više ne mogu preko Slovenije i graničnog prijelaza Mursko Središće ući u Hrvatsku i dalje prema istoku.
Prema tvrdnjama Dragutina Kranjčeca, predsjednika Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika, upravo je taj granični prijelaz kamen spoticanja između Slovenije i Hrvatske. “Hrvatska je zatvorila prijelaz Mursko Središće kako kamioni više ne bi prolazili kroz mjesto. Iz osvete je Slovenija zatvorila svoje male granične prijelaze i stvorio se kolaps na velikim graničnim prijelazima”, tvrdi Kranjčec za Jutarnji list.
Nakon primjene te odluke, na Bregani su se stvorile kilometarske kolone, a vozači kamiona su čekali i deset sati na carinski pregled. Velike kolone su se na ovom graničnom prijelazu stvarale i u utorak, četvrtog dana primjene ove odluke. Kranjčec smatra kako je jedino pravo rješenje da se Hrvatska i Slovenija dogovore i omoguće prijelaz kamionima s hrvatskim registarskim oznakama i na manjim prijelazima, a na velikim prijelazima otvore dodatne trake za tranzitni prolaz.
Kranjčec naglašava kako odluke o zatvaranju graničnih prijelaza stvaraju velike troškove prijevoznicima. Osim plaćanja cestarina, tu je enormni gubitak vremena. “Nakon deset sati čekanja na prolaz carine, vozač sljedećih devet sati ne može dalje voziti i roba na odredište kasni najmanje jedan dan. A jedan dan kamiona košta između 400 i 500 eura pa je nakon višesatnog čekanja na granici gubitak po kamionu oko 200 eura.”
Osim zatvaranja graničnih prijelaza, kamionske prijevoznike muči i novi Pravilnik o ograničavanju uporabe pojedinih javnih cesta za promet teretnih vozila čija najveća dopuštena masa premašuje 7,5 tona, koje je donijelo hrvatsko Ministarstvo prometa. Njime se zabranjuje promet teškim kamionima na dvadesetak državnih i županijskih cesta u Hrvatskoj i promet teškim kamionima u tranzitu Podravskom magistralom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....