Hrvati su skloni povećano trošiti samo kad hrvatska reprezentacija na svjetskom prvenstvu u nogometu zabija golove, u suprotnom dosta teško posežu za novčanikom, pokazali su podaci koje je Jutarnji list prikupio od Porezne uprave.
Naime, tijekom tri dana na koja su "Vatreni" dosad igrali na SP-u u Kataru pojačana potrošnja u odnosu na isti dan tjedan ranije zabilježena je samo 27. studenoga, dok utakmice protiv Maroka i Belgije, kad je rezultat bio 0 - 0, čini se, nisu navijače motivirale na impulzivno ponašanje i mahnito trošenje.
Prema podacima o fiskaliziranim računima, 27. studenoga, na dan kad je Hrvatska igrala protiv Kanade i uvjerljivo pobijedila zabivši čak četiri gola, sustav je zabilježio 3,9 milijuna pojedinačnih računa vrijednih ukupno 382 milijuna kuna, što je povećanje broja računa od čak 14 posto, a iznosa računa za 11 posto u odnosu na nedjelju tjedan prije.
Black Friday
Apsolutna potrošnja, doduše, bila je veća na dane kad smo igrali protiv Maroka (vrijednost računa tada je bila 645 milijuna kuna) i protiv Belgije (fiskalizirano je 658 milijuna kuna), no ako se to usporedi s potrošnjom na isti dan tjedan prije, vidi se da je na dane utakmica protiv Maroka i Belgije potrošnja zapravo bila manja, a izdan je i manji broj računa.
Inače, prema podacima Porezne uprave, od koje smo zatražili i općenitu statistiku o potrošnji u prvih deset dana Svjetskog prvenstva te usporedbu sa Svjetskim prvenstvom u Rusiji 2018. godine, na prvu ispada da je natjecanje u Kataru financijski daleko izdašnije nego Prvenstvo prije četiri godine, ali su podaci, nažalost, neusporedivi zbog toga što se Prvenstvo u Kataru poklopilo s Black Fridayom, koji zapravo generira najveći dio rasta potrošnje.
Naime, u prvih deset dana Svjetskog prvenstva u Rusiji, koje se igralo u lipnju 2018., prema podacima, broj računa smanjio se za sedam posto, ali se iznos povećao za četiri posto u odnosu na isto razdoblje u godini prije.
Tada je u prvih deset dana natjecanja potrošeno ukupno 6,2 milijarde kuna i izdano 76 milijuna računa.
U prvih deset dana ovogodišnjeg Prvenstva izdano je pak sve skupa 66 milijuna računa vrijednih nešto malo više od sedam milijardi kuna, što je, u odnosu na isto razdoblje prošle godine, povećanje broja računa od devet posto, a iznosa računa od 22 posto.
Podaci, međutim, uključuju i prodaju tijekom Black Fridaya 25. studenoga, kada je fiskalizirano 7,4 milijuna računa ukupne vrijednosti 893 milijuna kuna pa je jasno da je dobar dio rasta generiran tim posebnim oblikom prodaje, kao i inflacijom jer je većina robe dostupne na tržištu u međuvremenu znatno poskupjela.
Rekordan dan
Osim toga, Black Friday u mnogim se trgovinama protegao na nekoliko dana, čak i cijeli tjedan pa je pomalo nezahvalno iz ovih podataka Porezne uprave izvlačiti podatke o utjecaju Svjetskog prvenstva u Kataru na potrošnju.
Pa ipak, čak i kad u obzir uzmemo povećanu potrošnju tijekom Black Fridaya te inflaciju, jasno je na temelju usporedbe brojki za prvih deset dana prvenstava u Rusiji i Kataru da je potrošnja prije četiri godine ipak bila znatno bolja.
Naime, u prvih deset dana Prvenstva 2018. fiskalizirano je čak 10,5 milijuna kuna više računa nego u prvih deset dana ovogodišnjeg prvenstva, iako je potrošnja bila 800 milijuna kuna manja.
No, kako znamo da je ove godine potrošnji tijekom Prvenstva pomogao Black Friday, i to u iznosu od 890 milijuna kuna, jasno je da su Hrvati tijekom Prvenstva u Rusiji trošili znatno više i da je inflacija očito uzela svoj danak.
To je prije dva tjedna Jutarnjem bila potvrdila većina trgovaca s kojima smo razgovarali - požalili su se da nema previše interesa za navijačke rekvizite, da stagnira prodaja piva i da nitko ne očekuje da bi ovogodišnje Prvenstvo moglo dosegnuti rekordnu potrošačku groznicu iz 2018.
Te godine bilježio se rast u praktički svim segmentima - PIK Vrbovec prodao je 10 milijuna ćevapa i dva milijuna kobasica, prodaja kokica narasla je za 163 posto, a čipsa za 77, prodalo se i 12.900 navijačkih zastavica za automobile, 317 tisuća komada piva i deset puta više televizora.
Ove godine prodaja svega toga je znatno manja, a značajnije neće profitirati niti turizam jer je organizirano puno manje čarter letova.
Prema podacima HGK, uoči prvenstava potrošnja obično poraste oko deset posto, no ove godine više vrijednosti fiskaliziranih računa većinom će se pripisivati činjenici da je sve poskupjelo, uletio je i Black Friday te se Prvenstvo poklopilo i s Adventom, koji također pridonosi potrošnji.
Tijekom Svjetskog prvenstva u Rusiji potrošnja bi tako skočila za 10 do 15 posto dan prije utakmice, kao i na sam dan utakmice, a tada je rekordan bio dan polufinala kada je hrvatska reprezentacija igrala protiv Engleske, tada je promet, prema podacima Hrvatske gospodarske komore, rastao čak sedmanaest posto.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....