HRVATSKA KUĆANSTVA

Istraživanje Gfk: Sve više kupujemo plazme i laptope

Telefone, televizore i automobile imaju gotovo svi, a sušilice za rublje tek rijetki

ZAGREB - Hrvati uglavnom žive u vlastitom stanu ili kući ispred koje je u većini slučajeva parkiran i vlastiti automobil. U svakom drugom kućanstvu voze se i biciklom, a svako treće kućanstvo ima kućnog ljubimca - psa ili mačku. Više gotovo da i nema onih koji nemaju telefon, televizor, stroj za pranje rublja i hladnjak te je sada cilj iz godine u godinu još bolje opremiti kućanstvo strojem za pranje posuđa, klima-uređajem te digitalnim fotoaparatom ili kamerom.

Napredak domaćinstava

Naime, normalno je da svako kućanstvo ima televizor pa je sada cilj kupiti LCD ili plazmu, koje već ima svako drugo kućanstvo. Pokazuje to istraživanje o opremljenosti hrvatskih kućanstava osnovnim trajnim dobrima koje je Centar za istraživanje tržišta GfK proveo u prosincu 2009. godine na 1000 ispitanika. U GfK ističu da najnovije istraživanje pokazuje daljnji napredak u opremljenosti hrvatskih kućanstava. Po razini opremljenosti koja upućuje i na kvalitetniji životni standard prednjače kućanstva u Istri s Primorjem, te u Zagrebu.

Istraživanje GfK potvrdilo je da 89 posto kućanstava ima jedan mobitel, no otkrilo je i da 36 posto već ima barem jedan smartphone, blackberry ili iPhone. Najviše takvih telefona je u Istri s Primorjem - 47 posto, a najmanje u Slavoniji - 24 posto. S vlasništvom mobitela prednjači Zagreb te kućanstva s prihodima iznad 8500 kuna mjesečno. S rastom broja djece proporcionalno se povećava posjedovanje mobilnih uređaja na razinu od 93 do 98 posto.

Drugi televizor

Kada je riječ o zabavi, samo televizor, koji posjeduje 99 posto kućanstava, odavno više nije dovoljan. Sada još 54 posto ima barem jedan TV prijemnik s ravnim ekranom (plazma ili LCD), 31 posto kućanstava opremljeno je i satelitskom antenom, a više od 16 posto kabelskom televizijom. Više od 30 posto kućanstava posjeduje videorekorder/player, a 59 posto ih ima DVD player ili snimač.

- Proizvod koji posebno ukazuje na suvremenu pismenost u kućanstvima je osobno računalo, prisutno u 66 posto kućanstava. Posebno, klasično stolno računalo nalazi se u 50-ak posto kućanstava, a prijenosno ima njih 20-ak posto. Posjedovanje računala veće od prosjeka je u Zagrebu (66 posto) i Istri s Primorjem (65 posto), a notebook najviše posjeduju kućanstva u Zagrebu (29 posto) - objašnjavaju detalje istraživanja u GfK.

Dok se stroj za pranje rublja, kao i televizor, može naći u svim kućanstvima, sušilica za rublje sporo ulazi u hrvatske domove i trenutno je ima tek nešto više od 10 posto. Malo više od 28 posto pak ima stroj za pranje posuđa. I tu prednjači Istra s Primorjem u kojoj strojno posuđe pere 41 posto kućanstava. Praktičnu mikrovalnu pećnicu ima oko 48 posto kućanstava.

Po dva automobila

Istraživanje je pokazalo i da 79 posto hrvatskih obitelji živi u vlastitoj kući ili stanu, a vikendicu ima 12 posto kućanstava. Osobni automobil ima 74 posto kućanstava. Ti se podaci uglavnom poklapaju i s Anketom o potrošnji kućanstva koju na godišnjoj razini objavljuje Državni zavod za statistiku. Prema DZS-u, 11,9 posto kućanstava ima i drugi automobil. Prema tim podacima Hrvati najviše troše na hranu, na koju odlazi trećina njihovih primanja.





Najviše za hranu, a najmanje za znanje

Prema podacima Državnog zavoda za statistiku, trećinu svojih izdataka u 2008. kućanstva su trošila za hranu

ZAGREB - Prosječno hrvatsko kućanstvo 2008. godine potrošilo je 74.524 kune, pokazuje anketa o potrošnji kućanstva koju provodi Državni zavod za statistiku.

Hrvatsko kućanstvo i više od 32 posto izdataka troši na hranu pa su tako 2008. na tu stavku potrošili 23.917 kuna, a još 10.303 kune na stanovanje i energente.

Spremni na komunikacije

Prosječnom kućanstvu tijekom godine oko 12 posto izdataka ode i na prijevoz, dok se najmanje troši na obrazovanje.

Tako je 2008. prosječna hrvatska obitelj na obrazovanje potrošila svega 664 kune ili 0,89 posto troškova. Na odjeću i obuću odlazi nešto manje od 8 posto svih izdataka, na zdravstvo 2,78 posto, dok su za komunikacije, dakle telefoniranje Hrvati spremni godišnje dati više od 4.000 kuna ili 5,37 posto izdataka.

Otplate kredita

Kad se potrošnji pridodaju otplate kredita, štednja i razne investicije ukupno upotrebljena sredstva na razini prosječnog kućanstva penju se na 93.425 kuna, što znači da Hrvati i dalje troše više no što zarađuju. Naime, 2008. prosječno kućanstvo na raspolaganu je imalo 89.078 kuna.





Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 20:54