HDZ, Glas, Most i Start su autorizirali svoje službene stranice na Facebooku i Instagramu na kojima lansiraju političke oglase s porukama za izbore, SDP-ovcima je trebalo da uhvate korak s novim režimom, i to tek nakon što im je Facebook ukinuo oglas, HSS-ovci se još usklađuju i još “nisu po uputama”, a nezavisni, sudac Mislav Kolakušić, domislio se kako će izigrati pravila - u njegovo ime sponzorirane oglase objavljuju “Građani za Mislava Kolakušića”.
Prva iskustva
To je pokazala kratka novinarska “revizija” kojom smo pokušali utvrditi kako stranke u političkoj borbi za svaki glas koji bi ih mogao dovesti do Europskog parlamenta poštuju novu regulativu kojom se nastoji osigurati bolja transparentnost u političkom oglašavanju tijekom izbornih kampanja. Nakon niza afera koje su potresle Facebook izazivajući ozbiljne sumnje na zloupotrebe društvenih mreža, ali i upozorenja Europske komisije da građanima treba osigurati što slobodniji politički izbor, bez manipulacija, dezinformacija i pritisaka, izrađen je akcijski plan. Facebook je za europske izbore izradio stroža pravila za stranke i kandidate, kao i alate za praćenje političkih oglasa koji izbornim regulatorima u članicama EU trebaju omogućiti da prate tko je, kada i kome prikazao politički oglas - aplikacijsko-programsko sučelje za preuzimanje i pretraživanje plaćenih političkih oglasa.
Internetske platforme potpisale su Kodeks dobre prakse. Pravila “gađaju” dva cilja: otkrivaju građanima tko koga financira i osujećuju nelegalan dotok novca u kampanjama, ali i same stranke štite od podvala i lažnih vijesti na njihovim stranicama.
Rupe u kodeksu
GONG je izračunao kako se 50 posto ljudi informira na društvenim mrežama i upozorio kako oglašavanje na društvenim mrežama nije medijsko oglašavanje jer društvene mreže nisu mediji. Zamjerili su Vladi licemjerje “jer premijer Plenković, s jedne strane, zajedno s cijelim Europskim vijećem stišće društvene mreže da usvoje taj kodeks, a njegova većina izglasala je zakon po kojem stranke ne moraju prikazivati podatke o plaćanju oglasa na društvenim mrežama”. No, u GONG-u drže da će se te rupe ispraviti donošenjem pravilnika o oglašavanju koje priprema Ministarstvo financija.
Pravila su, pojasnit će Jelena Tešija iz GONG-a, donesena u zadnji tren, neposredno prije izbora, i propisuju da svaki kandidat ili stranka koja se želi oglašavati mora biti registrirana u matičnoj zemlji i dobiti dopuštenje za plasman oglasa - svaki oglas mora biti označen kvačicom koja jasno pokazuje tko sponzorira oglas. Facebook je najavio da će oglase bez kvačice uklanjati te je najavio sankcije, ali zasad još nije jasno kakve će one biti. - Političko oglašavanje jako je širok pojam, ali poanta je da se kontroliraju oni oglasi koji se plaćaju - dodaje Tešija.
U Amsterdamskoj koaliciji stanje je šaroliko; Glas se autorizirao, HSS još nije, Valter Flego jest nakon upozorenja. Glasnogovornik Građansko-liberalnog saveza Ismar Avdagić kaže da je Glas do 15. travnja ispunio upitnik koji, kako je ustvrdio, nije nimalo jednostavan. - Svaka stranka koja se oglašava za vrijeme kampanje, čak i kad se bavi nacionalnim temama, mora imati tu oznaku. Članovi dobivaju karticu od stranke da daju oglas i bitno je da sve ide preko računa stranke. Ova pravila dobra su i za nas jer nam se nitko tko nije autoriziran ne može ‘prikrpati’ i objavljivati poruke - kaže Avdagić i dodaje da je autorizacija kompliciranija za koalicije nego za stranke. Zato i nemaju jedinstvenu stranicu, registrirali su Amsterdamsku koaliciju samo kad su predstavljali listu u Tvornici, ali ta stranica nije baš aktivna i nema oglasa.
Kolakušićev manevar
U HDZ-u su se kratko pohvalili da su napravili sve što treba da bi njihovi oglasi bili u skladu s pravilima. U SDP-u, pak, kratko kažu da su autorizirali stranku za oglašavanje i sve svoje kandidate upoznali s pravilima. To što su 25. travnja ipak objavili neautorizirani oglas kojim zagovaraju jednake uvjete zapošljavanja i rada u EU, pripisuju početnim nespretnostima: “nismo imali nikakvu lošu namjeru, posrijedi je tehnička greška da je netko u stranci stavio oglas bez autorizacije. No, to sada ionako više i nije moguće - takve oglase strankama Facebook automatski uklanja.”
No, ni Facebookov alat nije svemoćan sudeći prema oglasima kojima se lobira za suca Mislava Kolakušića pod imenom Građani za Mislava Kolakušića. Zamijetili smo i oglas koji poziva na zaokruživanje kandidata Kolakušića: “Medije nemamo, ali glas naroda imamo”. I Facebooku će trebati nekoliko dana da “prepozna” politički oglas - a do tada se vrte i oni koji nisu u skladu s pravilima. Kolakušić se nije odazivao na novinarske pozive da pojasni zašto nije verificirao oglase.
Dalija Orešković kaže da su autorizirali Start za političko oglašavanje i za to su angažirali osobu iz tvrtke za digitalni marketing. Njihove oglase za sada je teško vidjeti. Tek se zahuktavaju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....