''Bagro jedna, j... vam mater", "Bacit ću vam bombu pod kamion", "Bando jedna, samo radite nered, a ne red", "Kretenu jedan!", "Ma, boli me, samo ti zovi policiju"... Tako izgleda stenogram, jer tonski zapis zbog silnih "bip, bip" momenata nije slušljiv, zabilježen neki dan u Omiškoj ulici, kada su djelatnici "Split parkinga" krenuli "dizati" automobil nepropisno parkiran na - nogostupu. Sugrađanin kojeg smo citirali svojeg je limenog ljubimca uparkirao tako da pješaci nisu mogli proći tim dijelom Omiške.
Djelatnici "pauk službe" su samo obavljali svoj posao, a bili su na vrlo grub i neprimjeren način verbalno, a umalo i fizički, napadnuti od tog lokalnog "šerifa", nesvjesnog svojih prekršaja.
- Ma nije to prvi put da nam taj, nazovimo ga gospodin, radi probleme pri obavljanju našeg svakodnevnog posla. Već je on nas napadao i prijetio, a jednom smo ga i policiji prijavili, samo je tada pobjegao kada je policija došla. Nije on jedini, ima takvih još - govori za Slobodnu Dalmaciju Damir Babić, djelatnik "Split parkinga" koji već desetljeća radi taj posao.
Lik s početka priče, prije desetak dana, izletio je iz zgrade u Omiškoj i verbalno napao dva djelatnika "pauka" koji su već na kamion podigli automobil, koji je kao nepravilno parkirano vozilo označio prometni redar i o tome obavijestio službu.
Dakle, "šerif" je izišao na cestu, stao iza kamiona i nije mu dao da odveze automobil s mjesta događaja.
- Boli me, satari me, neću te pustit da odneseš auto, ko je tebi dopustio da dižeš aute - vikao je.
Ljudi iz "Split parkinga" su ga pokušali umiriti, urazumiti, ali "šerif" se nije dao. I te mučne scene su trajale dok im "razjareni bik" nije zaprijetio fizičkom silom. Tada su pametniji popustili, spustili auto s pauka i otišli dalje. Na automobilu je ostala obavijet prometnog redara o počinjenom prekršaju, koja će dalje ići u proceduru.
Upravo je ovaj nedavni napad bio povod da se nađemo s Damirom Babićem i njegovim kolegom Damirom Jonićem, koji su nam ispričali na što sve u svojem poslu nailaze, kao i s Ivanom Varvodićem, koji u "pauk" službi radi već 20 punih godina.
- Najviše prijete, vjerovali ili ne, vlasnici apartmana kojima tijekom ljeta dižemo automobile njihovih gostiju (najčešće rent-a-car) koji nepravilno parkiraju u centru grada. Oni su najžešći. Bilo je u ovih mojih desetak godina svega, od verbalnih napada, prijetnji smrću, do fizičkih sukoba.
Jednog koji mi je prijetio smrću čak sam i kazneno prijavio, došli smo do suda i kada sam shvatio da bi on zbog tog svog (ne)djela mogao u zatvor, odustao sam od daljnjeg progona - kazuje Babić.
Najčešće prijete recidivisti, oni koji češće ostanu bez vozila, oni, budimo realni - koji ne poznaju prometna pravila.
- Ma prijete nam i otkazom i na sve moguće druge načine. Samo moramo ostati hadne glave i izbjegavati te provokacije. Ponekad to nije lako jer ovi kojima podižemo automobile ne prežu ni od čega. Ipak, najviše prijete slučajni prolaznici ili oni koji prolaze automobilom tamo gdje mi podižemo neko auto. Onda otvore prozor auta i vrijeđaju, viču, psuju - kazuje Jonić.
Mnogi naši (neupućni) sugrađani smatraju kako djelatnici "pauka" sami određuju koje će auto "dignuti", ali, ljudi moji, to ne odgovara istini.
- Prometni redar je taj koji određuje koje će se auto izuzeti. On fotografira automobil koji je u prekršaju, sliku pošalje mailom na naš uređaj, na kojemu dobivamo fotografiju i na kojemu piše lokacija gdje se auto nalazi i tada mi odlazimo na teren i podižemo auto. Naravno, mi sami možemo u centru grada podizati automobile, ali prije toga moramo slikati auto, poslati sliku prometnom redaru koji tada odobrava ili ne odobrava podizanje auta. Naši prioriteti rada su bus stajališta, pješačke zone i mjesta za invalide - kazuje Babić.
Na kornižu (nogostupu) mora biti ostavljen metar između automobila i kraja pločnika kako bi neometano mogli prolaziti pješaci, dječja kolica, invalidska kolica, tada nema straha od podizanja auta.
- Mi bismo bili najsretniji kada ne bi imali posla, jer bi to značilo da svi poštuju propise i zakone. Ali, nažalost, nije tako. Ima i onih koji sami skidaju "lisice" s kola svojih automobila i koji nikako ne daju da im odnesemo auto - kazuje Babić.
U Splitu postoje četiri "pauka" i oni mogu podizati automobile do tri tone težine. Lani je "dignuto" oko 15 tisuća vozila, a do kraja ove godine ukupna brojka "dignutih" u 2017. godini bit će oko 11 tisuća.
- Od veljače ove godine promijenili smo način rada i sada radimo samo prioritetna mjesta (centar grada, bus stajališta, pješačke zone, parkirna mjesta za invalide), a ostalo po dojavi građana i prometnih redara. Napominjem, dužni smo izići na svaki poziv građana.
Propisane kazne za "pauka" su 450 kuna, a za automobil preko dvije tone kazna je 650 kuna. Uz to ide i prometni prekršaj u rasponu od 300 do 700 kuna, ovisno o prekršaju (parkiranje na mjestu za invalide nosi kaznu od 700 kuna). Ako počinitelj prekršaja plati u roku od tri dana, onda se prekršaj naplaćuje u 50 posto cijene. Ako automobil spustimo s "pauka" prije negoli smo krenuli, vlasnik vozila plaća 225 kuna - kazuje Ivan Varvodić.
Naravno, nepropisno parkirana vozila odvoze se na Pujanke, gdje ostaju dok ih vlasnik ne predigne. Ležarina po danu iznosi 50 kuna.
Kako posljednjih godina u Splitu ima sve više stranaca, tako i "pauk" puno više "podiže" "strana" vozila, odnosno vozila rent-a-carova koje stranci unajmljuju.
- Najviše je onih daruvarskih tablica. No, sa strancima uglavnom nema problema. Oni plate kaznu i uzmu auto. Bugari, Rumunji, Talijani, ali i Rusi, uvijek nešto prigovaraju, nude mito i to po 200-tinjak kuna, kako bi im dali auto s Pujanki da mogu ići dalje i da ne moraju platiti punu kaznu.
Interesantno je da na dnevnoj razini tijekom kolovoza u Splitu od svih automobila koje "dignemo" njih 60 posto otpada na strana vozila ili ona vozila koje su stranci unajmili - zaključuje Babić za Slobodnu Dalmaciju.
Cijeli postupak "dizanja" auta snima se posebnom kamerom koja se nalazi na prsima djelatnika "Split parkinga" i uz pomoć koje se vidi cijeli postupak, kako zvučni, tako i filmski zapis, i to u HD rezoluciji.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....