BIJELI ŠTRAJK

'INSPEKTORI ME PROVJERAVAJU ZBOG MASOVNOG BOLOVANJA STJUARDESA CROATIA AIRLINESA' Ispovijest liječnice iz Zagreba

Zračni promet danas bi se trebao odvijati prema predviđenom redu letanja, kazao je sinoć glasnogovornik Croatia Airlinesa Davor Janušić. Janušić napominje da neće biti spajanja letova, kao što je to bilo dosad, već će letovi biti redoviti, budući da se i dio kabinskog osoblja vratio s bolovanja
 Goran Mehkek / CROPIX

ZAGREB - Odlazak na bolovanje stjuardesa i stjuarda u Croatia Airlinesu nastavljen je i jučer: još je dvoje članova kabinskog osoblja prijavilo da je bolesno te se u posljednja tri dana broj oboljelih povećao na 42.

Misteriozna bolest koja je pokosila četvrtinu stjuardesa Croatia Airlinesa sumnjiva je poslodavcu koji je o tome obavijestio Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje. Traže provjeru bolesti svake od stjuardesa koje su posljednjih dana otvorile bolovanje.

CA: 'Tražit ćemo od HZZO-a da istraži liječnike koji su odobrili lažna bolovanja'; Hajdaš-Dončić: 'Ovo je slučaj za dr. Housea'

- Poslodavac je zatražio kontrolu bolovanja za 57 radnika. Ovlaštene osobe HZZO-a pregledat će medicinsku i drugu dokumentaciju kod izabranih liječnika, a mogu obaviti i pregled osiguranika ako ocijene da je to nužno za utvrđivanje objektivne dijagnoze. Nakon kontrole HZZO će poslodavca izvijestiti o nalazima - obavijestili su nas iz HZZO-a.

No, kontrolori će teško utvrditi jesu li bolovanja opravdana jer su kratkotrajna i dijagnoze najčešće spadaju u red teško utvrdivih, čiji su simptomi vezani uz, primjerice, grlobolju ili glavobolju.

S obzirom na masovni odlazak na bolovanje, Croatia Airlines i jučer je morao otkazati nekoliko letova: iz Zagreba prema Beču i Sarajevu te iz Zadra prema Zagrebu. Ipak, putnici iz Zadra prebačeni su u Zagreb nakon što je avion iz Splita preusmjeren prema Zadru i potom je odletio za Pleso.

HZZO istražuje masovna bolovanja stjuardesa Croatia Airlinesa

Na slučaj se osvrnuo i premijer Milanović. “Štitit ćemo imovinu kad su u pitanju tvrtke koje posluju na tržištu kao što je Croatia Airlines i druga poduzeća jer ne želimo da nam se s njima dogodi ono što se dogodilo svima u regiji, a to je da su propali. Imamo perspektivu, tvrtke moramo restrukturirati, moramo pregovarati i molim sve, kao predsjednik Vlade, da budu razumni u očekivanjima i da igraju po pravilima. Ako žele štrajkati, neka štrajkaju, ali neka to rade po zakonu”, poručio je premijer.

U Sindikatu kabinskog osoblja pak tvrde da bolovanja nisu bijeli štrajk i da ne znaju uzrok iznenadnim bolovanjima. Liječnica zagrebačkog Doma zdravlja kod koje kartone ima nekoliko stjuardesa i stjuarda kaže da su je jučer ujutro nazvali iz HZZO-a i zatražili kontrolu stjuardese koja je otvorila bolovanje.

- Pacijentica tehnički još nije na bolovanju. Na praznik je nazvala tvrtku i rekla da je bolesna. Kako je bio praznik, nije mogla otvoriti bolovanje pa je očekujem u ordinaciji - kaže liječnica. Tvrdi da do sada nije bilo problema sa stjuardesama te da su uvijek opravdano uzimale bolovanja i da su to uglavnom bila kratkotrajna bolovanja zbog respiratornih bolesti.

- Iz HZZO-a su rekli da budem posebno oprezna kod te pacijentice i eventualnog otvaranja bolovanja. Činjenica je da stjuardese rade u posebnim uvjetima i da često imaju probleme s ušima ili respiratornim bolestima - kaže liječnica i dodaje kako je jasno da ovdje nije riječ o bolesti nego o lošem savjetu nekoga iz sindikata.

- Naravno da cure nisu bolesne. Riječ je o protestu koji je odrađen na inteligentan način. Činjenica je da se pokušavaju oduzeti stečena prava - kaže bivša stjuardesa koja odnedavno nije zaposlenica Croatia Airlinesa. Objašnjava da protest nije stvar plaće nego osnovnih uvjeta poput pokušaja Uprave da smanji dane godišnjih odmora. Kad je o bolovanjima riječ, kaže sugovornica, stjuardese rade u posebnim uvjetima na visinama od 10.000 metara.

- Nije ista stvar raditi na zemlji i na tolikoj visini. Čim smo se zaposlili u CA, savjetovali su nam da pronađemo liječnika koji ponešto zna o tom poslu i uvjetima na radu. Primjerice, ako se ujutro probudim uz laganu grlobolju, nakon jednog polijetanja i slijetanja mogu očekivati bronhitis ili upalu srednjeg uha - kaže bivša stjuardesa.

Zato se često, zbog same sigurnosti, bolovanja uzimaju zbog banalnih stvari.

Komentar od čelnice sindikata Suzane Artuković Vuksan nismo uspjeli dobiti, ali kako doznajemo, stjuardese su složne da nije riječ o bijelom štrajku i drže se priče da su bolesne.

Zamjenik ministra zdravlja Marijan Cesarik kaže da je za kontrole bolovanja zadužen HZZO.

- Ministarstvo ne može slati kontrolu jer to nije naš posao. Mi možemo jedino napraviti nadzor nad HZZO-om. Inače, na ovaj su način povrijeđena prava poslodavca, ali i HZZO-a i zdravstvenog sustava - smatra Cesarik.

Croatia Airlines nalazi se pred najzahtjevnijom zadaćom u povijesti. Kako bi opstao, mora se provesti program restrukturiranja. Ministar prometa tvrdi da je jedina alternativa stečaj. Croatia Airlines je prošle godine bio u minusu 487 milijuna kuna, a u prvom tromjesečju ove godine već je nakupio više od 90 milijuna kuna gubitka. Ukupne obveze iznose još milijardu kuna.

Država je nedavno dokapitalizirala CA s više od milijardu kuna, a po europskim pravilima tvrtka će morati dati pola milijarde kuna, odnosno polovicu primljene pomoći. Kako bi to namaknuli, morat će prodati jedan avion i ukinuti 10 posto linija. Na taj će način dio tržišta prepustiti konkurenciji, a mnogi smatraju da će to biti početak kraja nacionalne aviokompanije. Spas se vidi u dokapitaliziciji tvrtke od strane inozemnog investitora. No, preduvjet za to je provedba restrukturiranja u sklopu kojega bi trebalo otpustiti oko 20 posto zaposlenih i srezati dio materijalnih prava, čemu se zaposleni oštro protive.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 07:30