SIVA EKONOMIJA

ILEGALNA BENZINSKA U PLASTENIKU Taksisti koji voze na crno utakali gorivo na periferiji Splita

 Željko Puhovski / CROPIX

Mnogi su nekadašnji vlasnici malih tvrtki i obrta nakon bankrota nastavili raditi na sivom tržištu, u "garaži". Pridružili su im se oni koji su tek krenuli "u posao", ohrabreni slabim nadzorom od strane inspekcijskih službi i ignoriranjem ovog problema u javnosti.

Kako piše Slobodna Dalmacija, problem je eskalirao nakon što se poslovanje počelo prebacivati na internet, jer je online "mešetarima" koji rade nezkonito različite vrste poslova puno teže doskočiti u virtualnom svijetu pa postoje brojni forumi na kojima se upućuje građane gdje i po kojim cijenama koristiti usluge mehaničara, posrednika u prodaji nekretnina, turističkih agenata - tzv. bookera - koji rade na crno.

Nelegalnih posrednika u prometu nekretnina četiri je puta više od licenciranih te čak otvoreno otimaju klijente ovlaštenim agentima i nude svoje usluge na internetu i u tiskanim oglasima.

- Tu je često posrijedi jako veliki novac, i kad se klijenti upuste u poslovanje s takvima, i budu oštećeni, prevareni, onda oni i ovlaštene agente gledaju krivo jer ne znaju da su poslovali s nekim tko nije licenciran za posredovanje u prometu nekretnina - kazala je Ines Budrović iz HGK Županijske komore Split, koja godinama pokušava pomoći vlasnicima privatnih tvrtki u borbi protiv nelojalne konkurencije.

Isti problemi muče i vlasnike auto kuća i auto servisa.

- Oko jednog legalnog auto servisa, auto kuće, najmanje vam je dvadeset ilegalnih automehaničarskih radionica. Inspekcija koja dolazi k legalnom serviseru, obično doslovno prođe pored svih tih "servisa", da bi na koncu provjeravala zakonitost rada vlasnika servisa koji posluje legalno - veli Jasenka Perić, predsjednica grupacije autostruke pri Županijskoj komori Split i podvlači da se broj servisera koji rade na crno stalno povećava jer nitko se ne boji nikakvih kazni s obzirom da se takve rijetko ili uopće ne kažnjava.

To u konačnici ugrožava cijelu struku, jer se ovdje sve češće uobičava ići kod servisera na crno, da bi se prošlo jefitnije jer je njihova cijena usluge, a radi toga jer ne plaćaju nikakve dažbine - puno niža, ali najčešće i kvaliteta rada. Često takvi ugrađuju i neadekvatne dijelove za vozila i tako dovode u pitanje sigurnost sudionika u prometu.

U crnim kronikama sve su češće vijesti o nelegalnim postrojenjima za proizvodnju eurodizela iz plavog dizela. U Splitu su, u ožujku ove godine, djelatnici carinske uprave u jednom plasteniku na periferiji pronašli više plastičnih i metalnih spremnika s 8640 litara energenata. Na toj ilegalnoj benzinskoj crpki gorivom su se snabdijevali "taksisti" koji voze na crno, a takvih je zbog turističkog rasta i pojave globalnog igrača na tržištu prijevoza poput Ubera - sve više.

Na sjeverozapadu Hrvatske, policija i carinici sankcionirali su trojac koji je u posao proizvodnje goriva na crno uložio nevjerojatih 11 milijuna kuna. Radilo se o nabavci postrojenja, filtera, dva milijuna litara lož-ulja...

- Ničemu se nije čuditi. Sve je to otišlo toliko daleko da su na jednoj strani oni koji posluju u sustavu, bez obzira čime se bavili, a na drugoj oni izvan njega kojih je toliko da već čine posebnu "gospodarsku granu". Mene, recimo, ljuti što je kruh, koji se kao važna namirnica kupuje svaki dan, najskuplji na tržištu, jer u nas ima pekara koji kamione i kamione brašna nabavljaju bez nadzora - kazala je Jasenka Perić.

Posrednik u prometu nekretninama Ervin Poljaković smatra da se problem krije u prenormiranosti i visokim davanjima koje odmah, nakon pokretanja privatnog posla - čekaju poduzetnika.

- Od nas posrednika se traži da imamo prostor s najmanje dvije prostorije, da smo zaposleni na puno radno vrijeme, a sve to košta. Ja sam imamo sreće da sam odmah u početku imao par dobrih poslova s kojima sam uspio brzo stati na noge, ali mnogi drugi nemaju ta iskustva. I onda vam se ljudi odluče raditi na crno, izvan sustava, a kako ih taj sustav svojim nametima ne bi dotukao.

Država je trebala omogućiti poduzetnicima početnicima u posredovanju u prometu nekretninama, da startaju uz paušalne poreze, i tako bi, kao kod privatnih iznajmljivača, sve držala pod kontrolom i vremenom postepeno povećavala stopu poreza na jednu realnu mjeru. Vjerujte da u tom slučaju nitko ne bi ugasio agenciju za nekretnine i nastavio poslovati na crno, kao što to neće uraditi ni iznajmljivači ako država vremenom poveća davanja za tu branšu - kaže Poljaković.

Visoki su porezi generatori rada na crno u Hrvatskoj. Poreze treba smanjiti, ali ih bolje ubirati.

- I u samom sustavu stvari ne štimaju. Dobar dio agencija još nije ušao u sustav PDV-a, a posluju deset - petnaest godina i jasno je da će takvi biti jeftiniji od nas koji plaćamo PDV, a njihova provizija u posredovanju nekretninama - niža. Takvi otvaraju po nekoliko firmi i izbjegavaju svoje obveze prema državi, pa su u konačnici - iako ne rade potpuno na crno - također nelojalna konkurencija licenciranim agentima - istaknuo je Poljaković.

Fiskalizacija je, složili su se sudionici skupa, natjerala poduzetnike da posluju transparentnije, kupce usluga i roba da traže račune, pa sive ekonomije u sektorima poput trgovine i ugostiteljstva, u smislu rada na crno - nema ni približno u onoj mjeri kao kod autostruke i posrednika za nekretnine.

- Ali su problem tvrtke do 300 tisuća kuna prometa koje realno imaju puno veći promet, i takvim poslovanjem izbjegavaju ući u sustav PDV-a. Smiješno je da kafići na najboljim lokacijama nisu u sustavu PDV-a, a oni 300 tisuća kuna prometa imaju u nekoliko dana poslovanja - kazao je Nedjeljko Zec za Slobodnu Dalmaciju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 02:33