ZVONIMIR MRŠIĆ

HUFFINGTON POST OBJAVIO SAVJETE HRVATSKOG DIREKTORA Pet lekcija koje sam naučio otkad sam zasjeo na čelo tvrtke

Predsjednik Uprave Podravke govorio je o lekcijama koje je naučio tijekom programa restrukturiranja tvrtke
 Boris Kovačev / CROPIX

Predsjednik Uprave Podravke Zvonimir Mršić napisao je za vrlo utjecajni američki portal Huffington Post pet lekcija koje je naučio tijekom programa restrukturiranja koprivničke tvrtke, na čijem se čelu nalazi od 2012. godine.

1. Ne treba se plašiti posrnulog tržišta

Svaki vođa kompanije suočava se s usponima i padovima. Teška vremena nikad nisu zabavna, ali mogu predstavljati priliku za preispitivanje samih temelja vaše tvrtke.

Kad se Podravka našla u ekonomskim poteškoćama prije nekoliko godina, naš je odgovor bio u rezanju troškova i refokusiranju na naše glavne segmente poslovanja. Ambiciozan program restrukturiranja i predanost izgradnji moderne kompanije omogućili su rast uz smanjenje operativnih troškova i jačanje inovacija i konkurentnosti u temeljnim segmentima.

Godine 2012. započeli smo temeljito restrukturiranje tijekom kojega je uprava, u koordinaciji sa sindikatima, donijela bolnu odluku o smanjenju broja zaposlenih za više od 20 posto. Sve je to dovelo do uštede od oko 10 milijuna eura godišnje i u jačanju zarade za više od 20 posto. Stoga je kompanija uspješno prebrodila nedavnu financijsku krizu i sada je u dobroj poziciji da iskoristi očekivani globalni ekonomski oporavak u sljedećem razdoblju.

2. Upoznajte svoje prednosti i mane

Svaka kompanija ima specifične prednosti i nedostatke. Ključno je shvatiti koje su to prednosti i mane, čak i ako je na njih jako teško kratkoročno utjecati.

Pod mojim vodstvom Podravka je značajno smanjila katalog proizvoda. Razlog je bio jednostavan - imali smo previše onih koji nam nisu donosili profit. Rješavajući se neprofitabilnih i fokusirajući se na one proizvode koji ostvaruju zadovoljavajuće rezultate, došli smo u poziciju da povećamo svoj profit. Godine 2014. kompanija je zabilježila 39-postotni rast profita, usprkos stagnaciji prodajnih prihoda nakon smanjenja proizvodnog portfelja. Pozitivni trendovi u profitabilnosti nastavljaju se i u 2015.

3. Ne oklijevajte s hrabrim potezima, kada ste za njih spremni

Nijedna kompanija ne može na duge staze ostvarivati rast bez riskantnih poteza, čak i kada je riječ o najvažnijim stvarima. I u vrijeme intenzivnog restrukturiranja Podravka je imala jasnu viziju - čim se pojavi povoljna prilika pokušat će prikupiti kapital. Dugo smo sanjali o širenju na centralno-istočnu Europu, ali smo zazirali od toga zbog lošeg tajminga i sveobuhvatnog unutarnjeg restrukturiranja, no to je bilo sve do nedavno.

Trenutno smo u postupku velike regionalne akvizicije u prehrambenom sektoru. U travnju je Podravka potpisala ugovor težak 33 milijuna eura o preuzimanju 51,6 posto udjela u vodećem slovenskom proizvođaču hrane Žitu. Preuzimanjem Žita, Podravka je konsolidirala svoj položaj na slovenskom tržištu i pripremila se za dodatnu ekspanziju na centralno-istočnu Europu. Akvizicija Žita donijet će nam 600 milijuna eura dodatnih prihoda godišnje, a slovensko će tržište biti drugo najveće na kojem je Podravka prisutna.

Kako bi dali dodatnu podršku našim ambicijama, dioničari Podravke odobrili su povećanje temeljnog kapitala do iznosa od 68 milijuna eura. Također, kompanija će reinvestirati 15 milijuna eura svoje zarade iz 2014., a sve s ciljem održavanja stabilnosti i dodatnog jačanja kako bismo se mogli proširiti na nova tržišta.

Dakle, budite spremni riskirati, ali samo kada situacija to dozvoljava i ako ste prije toga obavili sve što treba. Budite strpljivi i čekajte priliku koja je vrijedna riskiranja.

4. Ostanite vjerni vlastitim korijenima

Svaka je kompanija - od najmanje do multinacionalnih korporacija - dio neke zajednice. Kompanije ne postoje izvan zajednica iz kojih su potekle i u kojima djeluju.

Ta je spoznaja za Podravku bila ključ uspjeha. Zadržali smo snažne veze s našom lokalnom zajednicom i našim radnicima. Rezultat je da kod nas radi i po nekoliko generacija istih obitelji. S jedne strane to stvara snažan osjećaj lojalnosti radnika prema Podravci, a s druge strane stvara osjećaj odgovornosti nas kao kompanije da se odužimo našoj zajednici. Primjerice, trenutno smo zaposlenicima naše grupe ponudili pravo prvokupa 18 posto nove emisije dionica u sklopu programa radničkog dioničarstva.

5. Stavite karte na novu generaciju

Ne budu li privlačile svježu krv i najbolje će kompanije zaostati. Ulaganje u dovođenje novih generacija u sve dijelove kompanije ključ je održivog rasta na duge staze. Podravka snažno vjeruje u to i dokazala je da je to u stanju provoditi. Primjerice, naša kompanija upravo osniva inkubator u Koprivnici kako bi mladim ljudima omogućila da dođu sa svježim idejama i da započnu nove projekte. Također, podržali smo osnivanje lokalnog sveučilišta u Koprivnici i surađujemo s drugim sveučilištima na istraživanjima i razvoju, na što smo jako ponosni.

Dana 22. svibnja Podravka i Sveučilište u Zagrebu potpisali su sporazum o suradnji u obuci stručnjaka i na području razvoja i istraživanja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 03:17