Sutra bi u Zagreb trebala doći delegacija izraelskog Ministarstva obrane i, kako se očekuje, hrvatskom ministru obrane Damiru Krstičeviću službeno reći da Izrael nije u mogućnosti potpisati ugovor s Hrvatskom o prodaji 12 aviona F-16 Barak.
Prema ranijim najavama iz hrvatskog državnog vrha, u tom slučaju slijedi poništenje Vladine odluke o prihvaćanju izraelske ponude, a nakon toga je moguće nekoliko opcija.
Premijer Andrej Plenković najavljivao je da će se ići na poništenje natječaja, a šef MORH-ova povjerenstva za izbor borbenog aviona brigadir Davor Tretinjak rekao je da će se o tome još razgovarati i da će MORH Vladi predložiti plan B.
Problemi s cijenom
Nakon poništenja izbora Izraelaca moguće su tri opcije. Prva je da MORH pozove predstavnike švedskog SAAB-a, čija je ponuda za novi Gripen na natječaju bila druga rangirana, i otvori s njima pregovore. Ozbiljna prepreka dogovoru sa Šveđanima mogla bi biti cijena. SAAB je na natječaju za 12 novih aviona JAS 39 tražio 903 milijuna eura plus 30 milijuna za naoružanje i infrastrukturu, no isto tako slali su signale da su spremni dati povoljniju ponudu.
U slučaju poništenja natječaja Hrvatskoj je u vezi s daljnjim potezima otvoreno nekoliko mogućnosti. Jedna je varijanta raspisivanje novog natječaja i traženje ponuda. Druga je pak varijanta sklapanje strateškog partnerstva sa SAD-om radi nabave aviona. Prema dostupnim informacijama, u MORH-u su svjesni propasti posla s Izraelcima i razmišljaju s kojim bi prijedlogom u tom slučaju došli pred Amerikance.
Novi prijedlog
Prema neslužbenim informacijama, jedna od mogućih opcija je dogovor sa SAD-om o donaciji F-16 C/D Block 25 koji bi se nadogradili na standard Block 50/52 te bi se na njima obavio SLEP, odnosno produljio vremenski resurs na 12.000 sati. Riječ je o avionima koji su stari 30 godina i konzervirani su smješteni u Sjedinjenim Američkim Državama.
Prema procjenama, cijeli takav komplet, uključujući infrastrukturu i logistički paket, mogao bi stajati oko 600 milijuna dolara, dakle, oko 100 milijuna više od izraelske ponude.
Tu treba podsjetiti da je Rumunjska jako loše prošla kad je 2013. godine s Portugalom sklopila ugovor o nabavi 9 jednosjeda F-16 A i tri dvosjeda F-16B sa SAD-om.
Avioni su plaćeni 120 milijuna dolara, a remont, modernizacija, obuka i naoružanje, logistička potpora i adaptacija infrastrukture 508 milijuna dolara.
S druge strane, već nekoliko tjedana u javnosti se nagađa kako SAD nakon propasti dogovora s Izraelom za Hrvatsku ima spasonosni prijedlog.
Prema dostupnim informacijama, SAD je neka rješenja Hrvatskoj nudio već tijekom ovog natječaja, ali su ona odbijena pa ne bi bilo čudno da se ponovno nađu na stolu.
Grčka ponuda
Prema riječima naših sugovornika, predstavnici američkog veleposlanstva tijekom 2017. godine visokim dužnosnicima MORH-a predlagali su da F-16 Hrvatska odabere kao svoj budući borbeni avion, a naknadno bi odabrala zemlju partnera (SAD ili neku drugu) od koje bi potom kupila novi ili polovni avion.
U slučaju kupnje novog F-16, predstavnici veleposlanstva, prema navodima naših sugovornika, predlagali su da Hrvatska u prvoj fazi kupi 6 do 8 aviona, a kasnije još 4 do 6.
Druga varijanta koju je američka strana nudila je nadogradnja već korištenih F-16 C/D Block na razinu F-16V, koji je po karakteristikama vrlo sličan najnovijem F-16 Block 70/72.
Najveća prepreka tom prijedlogu je cijena. Procjenjuje se da bi takav aranžman Hrvatsku mogao stajati oko 800 milijuna dolara, a to je već cijena za koju bi se mogao kupiti novi Gripen. Na stolu bi se ponovo mogli naći i F-16 koje je na natječaju nudila Grčka, a SAD je tu ponudu zdušno podržavao.
Opcije nakon poništenja posla s Izraelom
1. Poziv švedskom SAAB-u
MORH na razgovor poziva drugorangiranog na natječaju i pokreće razgovore o ponudi za švedski Gripen
2. Poništenje natječaja
Poništava se natječaj i raspisuje novi, a MORH poziva ponuditelje da daju svoje ponude
3. Poništenje natječaja i suradnja sa SAD-om
Hrvatska izravno sa SAD-om dogovara nabavu aviona putem donacije ili kupnje, najvjerojatnije korištenog aviona koji se modernizira
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....