ZAGREB - Hrvatski menadžeri teško se nose s krizom, a izlazak iz recesije, umjesto u osvajanju novih tržišta, i dalje vide samo u otpuštanjima i rezanju plaća.
Rezovi europskih tvrtki
Pokazuje to međunarodno istraživanje konzultantske kuće Roland Berger o restrukturiranju tvrtki. Naš prosječan menadžer, upozoravaju u R. Bergeru, oskudnog je znanja, ima nedovoljne kontakte u svijetu i teško se snalazi u složenim situacijama.
Mane hrvatskih menadžera jedan su od razloga zbog kojeg većina na restrukturiranje kompanije i dalje gleda gotovo isključivo kroz prizmu daljnjega otpuštanja.
I dosadašnje mjere hrvatskih kompanija u borbi protiv recesije u fokusu su imale rezanje troškova zaposlenih, a slične su mjere provele i europske kompanije, no brže i radikalnije od hrvatskih. Čak 37 posto europskih kompanija broj zaposlenih smanjilo je za deset posto, a u Hrvatskoj je to učinilo upola manje tvrtki, i to zbog bojazni da bi daljnja otpuštanja dodatno usporila gospodarski oporavak.
Nezadovoljni zaposlenici
Većina hrvatskih menadžera odlučila se za blažu varijantu kresanja troškova, poput smanjenja plaća. Time su sačuvali zaposlenost, ali su dobili nezadovoljne i demotivirane radnike, a s otpuštanjima će, za razliku od zapadnoeuropskih kolega, morati nastaviti i u sljedećem razdoblju.
Drugi veliki problem hrvatskog menadžmenta je nedostatak vizije. Naime, dok njihovi europski kolege politiku oporavka vide u izlascima na nova tržišta, naši menadžeri izlaz i dalje traže gotovo isključivo u rezanju troškova zaposlenih, a samo ih 38 posto izlaz iz krize vidi u osvajanjima novih tržišta.
Najgore tek dolazi
Velik problem u R. Bergeru vide i u činjenici da hrvatski menadžeri ne planiraju likvidnost, to jest plaćanja i naplatu potraživanja, što je na zapadu normalan posao.
Zbog svega toga, Hrvatska će i sporije izaći iz recesije. Štoviše, većina hrvatskih menadžera vjeruje da, dok Europa i svijet polako izlaze iz krize, u Hrvatskoj najgore tek slijedi. Gotovo svi ispitanici u Hrvatskoj očekuju nastavak rasta nezaposlenosti, a velika većina i daljnji pad osobne potrošnje, pad prodaje i investicija te problems nelikvidnošću.
Da su hrvatski menadžeri nedorasli krizi slaže se i Esad Čolaković, glavni menadžer Crome.
- Mi smo svi kao generacija priučeni. Nemamo specifičnih znanja i vještina, a ni uvjeti poslovanja ne idu nam na ruku - upozorava Čolaković.
Idite na istok, ne samo u regiju
- Restrukturiranje ne znači otpuštanje, to nije pravi put. Hrvatske tvrtke moraju izaći na strana tržišta, ali ne u BiH i Srbiju, nego na tržišta Rumunjske, Turske, Ukrajine, Rusije i srednje Azije - poručuje Vladimir Preveden, direktor zagrebačkog ureda R. Bergera. Dodaje da će od gospodarskog oporavka najviše profitirati Azija, u čemu europske kompanije gledaju svoju priliku.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....