HŽ U 21. STOLJEĆU

Hrvatske željeznice četiri godine nisu uvele razglas u vlakove, direktor će sad platiti 25.000 kn

Dio vlakova nema čak ni vlakopratno osoblje koje bi putnicima pružalo informacije umjesto automatiziranih poruka

Ilustracija

 Marko Todorov/Cropix

Direktor HŽ Putničkog prijevoza Željko Ukić mora platiti 25 tisuća kuna kazne Hrvatskoj regulatornoj agenciji za elektroničke komunikacije jer tvrtka još uvijek nije uspjela osigurati da u svim vlakovima putnicima pruža najosnovnije informacije, kao što su najave službenih stanica, informacije o kašnjenjima, o putničkim vezama, uslugama u vlaku i brojne druge.

Ukratko, kazna je izrečena jer putnici u 21. stoljeću ne samo da ne dobivaju informacije putem razglasa, već dio vlakova nema čak niti vlakopratno osoblje koje bi trebalo pružati informacije umjesto automatiziranih poruka, a inspektori u svojem rješenju upozoravaju i na činjenicu da je tvrtka tek tijekom posljednjeg inspekcijskog nadzora "djelomično osvijestila" potrebu pružanja svih informacija putnicima kako to zahtijevaju propisi, posebno onih potrebnih za osiguravanje zaštite i sigurnosti.

Riječ je o slučaju koji se rasteže godinama i datira još u 2018. godinu, kad su željeznički inspektori napravili nadzor nad kolodvorima od Zadra do Drniša, predviđenima za prihvat i otpremu putnika. Otkrili su kako HŽ Putnički prijevoz prilično ležerno shvaća zaštitu prava potrošača i putnika.

Bez voznog reda

Recimo, na kolodvorima ne objavljuje vozne redove, na brojnim mjestima neispravno putnike informira o mogućnosti podnošenja reklamacije i prigovora, a otkriveno je i da putnicima na kolodvorima na kojima ne postoji mogućnost kupovine karata ne pruža nikakve informacije o tome gdje je kartu uopće moguće kupiti ili gdje se, primjerice, nalazi najbliži automat.

Na pojedinim kolodvorima zatečene su, pak, obavijesti kako za kupovinu karte treba pripremiti sitan novac te kako ih uopće nije moguće kupiti 15 minuta prije polaska vlaka - inspekcija zaključuje da za to ne postoji nikakva zakonska osnova.

Osim toga, inspekcija je spornim držala i činjenicu da HŽ Putnički prijevoz nema uspostavljen sustav pružanja informacija putnicima tijekom putovanja, dakle u vlakovima, što je standard u većini europskih zemalja, u vezi čega se državna tvrtka očitovala još u ožujku 2020. godine. Iz njihovog očitovanja vidljivo je da HŽ PP nema novca za ugradnju razglasa u vlakove u kojima nema takvog tehničkog rješenja. Ta bi investicija koštala oko 250 tisuća kuna po garnituri vlaka, odnosno 21 milijun kuna za 83 garniture.

Za ugradnju razglasa u lokomotive i putničke vlakove potrebno je još 9 milijuna kuna, čime se iznos investicije diže na 30 milijuna te bi ona, prema hodogramu tvrtke, mogla biti gotova tek kroz sedam godina, dakle do 2026., stoji u njihovom tadašnjem očitovanju.

Uklanjanje nedostataka

Uglavnom, iz raznih nadzora i rješenja vidljivo je kako HŽ PP nikako nije uspio ispuniti svoje obveze koje ima prema zaštiti potrošača, što je kulminiralo izricanjem kazne prema odgovornoj osobi. Jutarnji list kontaktirao je HŽ Putnički prijevoz i zamolio komentar posljednje inspekcijske odluke, a posebno nas je interesiralo hoće li direktor društva Željko Ukić protiv rješenja pokrenuti upravni spor, što mu ostaje kao jedina mogućnost jer nema pravo na žalbu.

Odgovor na to pitanje, nažalost, nismo dobili, ali nam potvrđuju kako direktor Ukić nije prvi koji je platio kaznu - naime, 2017. godine tadašnjem direktoru tvrtke također je izrečena kazna u iznosu od 25 tisuća kuna, ali nije pojašnjeno za koji slučaj te kako je on završio."Ukupno 33 posto vozila opremljeno je razglasom putem kojeg putnici dobivaju informacije. HŽPP kontinuirano uklanja nedostatke na koje upozorava regulatorna agencija", poručuju iz kompanije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 05:33