ŠTO KAŽE STATISTIKA

Hrvatska je groblje za rabljene traktore iz EU: ‘Prosječno su stari gotovo 30 godina!‘

Prosječna starost traktora u Hrvata je 31,42 godine. Porasla je sa 23,27 godina, koliko je iznosila u 2007. godini
 Ilustracija/Vlado Kos/CROPIX

Možda vam je proteklih godina bilo dosta slušati statistike u kojima smo u poljoprivrednoj proizvodnji najčešće završavali na začelju europske liste, ali ni ove se nećete iznenaditi. Riječ je o godišnjem pregledu stanja na tržištu prodaje traktora koji svake godine na medijske oranice istovari Udruga prodavatelja poljoprivredne mehanizacije i opreme RH koju vrijedno godinama vodi potpredsjednik dipl.oec. Franjo Dominković.

Nažalost, njihovi novi podaci pokazuju kako je u 2020. godini još više povećan uvoz rabljenih traktora. Iako je bila godina pandemije, novoregistriranih je 4914 komada traktora što je za svega 381 traktor, odnosno 7,2%, manje nego u rekordnoj 2019. godini. Ali...

- U strukturi uvoza traktora i dalje prevladavaju rabljeni traktori. Od ukupnog broja prvi put registriranih traktora čak 3927 komada ili 79,9% odnosi se na one rabljene. Na jedan novi traktor registrirana su 3,98 rabljena traktora. Uneseni su iz EU, najviše iz Slovenije, i bez plaćenog PDV-a te ikakvih trošarina i ograničenja. Prosječno su stari gotovo 30 godina! A sve to uz potpore iz europskih fondova - kaže nam Franjo Domiković.

IMT traktori

Dodaje kako je čak 566 IMT traktora uvezeno u 2020. godini iako je tvornica u Beogradu likvidirana 2014. godine. Kao i naše naše tvornice Torpedo i Tomo Vinković, francuski Renault, rumunjski Univerzal ili poljski Ursus.

- Prema podacima Centra za vozila Hrvatske u RH je u 2020. godini ukupno registrirano 129.694 traktora, 4838 više nego u 2019. godini. Prosječna starost traktora u Hrvata je 31,42 godine. Porasla je sa 23,27 godina, koliko je iznosila u 2007. godini, kad smo imali 'vlastita kapitalna ulaganja i operativne programe' koji su se u vidu potpore mogli dobiti samo za nove traktore. I drugu novu mehanizaciju. Prosječna starost ukupno registriranih automobila u Hrvatskoj u 2020. godini (1.733.727 komada) iznosila je 14,18 godina. Traktori su 2,23 puta stariji nego automobili. Trgovci i analitičari tržišta automobila u Hrvatskoj tvrde da su naše ceste odlagalište tuđeg automobilskog otpada! Što su onda tek naše njive? - pita se Domiković.

Od ukupno lani registriranih 129.694 traktora CVH bilježi da ih je 119.315 komada, odnosno 92% starije od 10 godina. U Udruzi računaju da je prosjek starosti oko 40 godina a jako puno ima pedesetogodišnjaka i starijih. Ove prosjeke još ublažava povećani unos novih quadova, motorkotača s 4 kotača poput Belarusa koji se svrstavaju kod nas u traktore što je problem na koji ih Udruge upozoravaju godinama.

- Kod novih novoregistriranih traktora u 2020. godini i dalje se unose tehnološki najsuvremeniji traktori. Kao i druga mehanizacija i oprema. Nabavljaju se i bez EU poticaja. Jer je za poljoprivredu 2020. godina bila dobra. Unatoč pandemiji. Istina, zabilježen je pad prodaje za 16,6%. S 1183 nova traktora unesena u 2019. godini na 987 koliko ih je novoregistrirano u Hrvatskoj. U Sloveniji je zabilježen pad prodaje traktora za 17,3% pa smo se u 2020. godini po količini novoregistriranih traktora približili prodaji u Sloveniji koja je u istom razdoblju zabilježila brojku od 1116 prodanih komada. Ali tamo se obrađuje duplo manje hektara nego u nas - kaže Domiković.

Pad vodećih brandova

U strukturi prodaje novih traktora vodeći brendovi su zabilježili veći pad, ali su naša dva proizvođača traktora zabilježili značajniji porast broja prodanih novih traktora.

- Možemo li tvrditi da je tome doprinijela EU potpora za 'male poljoprivrednike' te da će broj novih traktora za ove kupce i naše proizvođače, na opće zadovoljstvo, rasti i kad se prestane poticati nabava rabljenih traktora? A unatoč koroni i najavi da novi natječaji za dodjelu bespovratnih sredstava iz Programa ruralnog razvoja RH neće omogućavati nabavu rabljenih traktora, na Odjelu za mehanizaciju Agronomskog fakulteta koji izdaje certifikate potrebne za dozvolu za unos rabljene mehanizacije je i dalje velik pritisak i brojnost kupaca rabljenih traktora - zaključuje Dominković.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. listopad 2024 23:32