Vjerovali ili ne, prva kazna za prebrzu vožnju kod nas je napisana još 1901., a vozač je bio Ferdinand Budicki, bogati trgovac koji je samo mjesec ranije u Zagreb dovezao prvi automobil. Dakle, iako su ulicama metropole vladale kočije, a konji su pokretali čak i tramvaje, jedinom vozaču motornog vozila u gradu pošlo je za rukom zaraditi kaznu. I to u rekordnom roku. Sudeći prema tom podatku, koji se kao zanimljivost i danas može vidjeti u Muzeju policije, domaćim je vozačima jurnjava zbilja u krvi, a teža noga na papučici gasa gotovo genetska deformacija. I tako od pamtivijeka...
Tim više čudi iznenadan, gotovo nestvaran porast prometnih prekršaja, posebno najtežih prekoračenja brzine - statistika Ministarstva unutarnjih poslova, naime, otkriva kako je u prvih osam mjeseci 2011. broj vozača spremnih u naseljenom mjestu prekoračiti dopuštenu brzinu iznad 50 km/h porastao za čak 37,5 posto u odnosu na isto razdoblje lani, jednaka prekoračenja brzine izvan naseljenog mjesta doživjela su bujanje od 36,1 posto, dok je onih koji su u naseljenom mjestu vozili 30 do 50 km/h brže od dopuštenog više za 34,9 posto.
Sasvim jasno, ovi podaci nipošto ne pokazuju da su domaći vozači iznenada podivljali i postali sumanuti prekršitelji. Jednostavno, voze se kao i inače, uglavnom prebrzo, a promjena je što ta navika postaje sve opasnija po njihov kućni proračun. Razlog? Policija nikad u povijesti nije revnije pisala kazne, posebno za prekršaje ocijenjene najrizičnijima u prometu.
Zapravo, nastavi li policija pisati kazne za prometne prekršaje kao dosad, u proračun će se na to ime sliti više nego rekordne 2008., kada su vozači državnu blagajnu darovali sa čak 326 milijuna kuna. U prvih osam mjeseci 2011. prekršitelji su samo zbog prekoračenja brzine dobili uplatnice na paprenih 107,5 milijuna kuna, a pošto su ti prekršaji činili trećinu od ukupnog broja (u spomenutom razdoblju zabilježeno je 491.766 prometnih prekršaja) sasvim je jasno da se proračun iz džepova vozača puni uspješnije nego ikad prije.
Usprkos tome, sasvim je sigurno da se Tomislav Karamarko, prvi čovjek Ministarstva unutarnjih poslova, neće hvaliti tim uspjehom, poput primjerice ministra turizma Damira Bajsa, koji na sva zvona širi priču o nikad boljoj i uspješnijoj turističkoj sezoni i javno trlja dlanove zbog dobre zarade.
Da je riječ o pravoj hajki na vozače ne pokazuje samo porast prebrzih u policijskoj evidenciji. Za 6,4 posto povećan je i broj vozača uhvaćenih kako mobiteliraju u vožnji, zbog nekorištenja sigurnosnog pojasa kažnjeno je 3,2 posto više vozača, a drastično se više kažnjava i neustupanje prednosti pješacima - takvih je prekršitelja u prvih osam mjeseci 2011. bilo čak 30,8 posto više nego u istom razdoblju lani.
Više pročitajte u tiskanom izdanju Autokluba (broj 652.)!
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....