NE MOŽE SE DO CJENIKA

GONG: Otvara se prostor za manipulacije jer javna televizija ne mora objaviti cijene promidžbe

Novi Zakon o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe propisao je znatno smanjene iznose donacija i ukupne promidžbe kandidata na izborima
 Goran Mehkek/CROPIX

ZAGREB - Izbori se dobivaju s dvije trećine novca ispod stola, svojedobno je, prema iskazu bivšeg rizničara HDZ-a Mladena Barišića, izjavio bivši premijer Ivo Sanader.

Donacije preko SMS-a

A da se u kampanjama vrti mnogo više novca nego što neke stranke prijavljuju, govori i podatak s prošlih parlamentarnih izbora 2007. kada je HDZ službeno prijavio da je potrošio oko 24 milijuna kuna. No, prema podacima GONG-a i Transparency Internationala HDZ je toliko potrošio samo na oglašavanje, dok je cijela kampanja stajala vrtoglavih 50 milijuna kuna. Takvoj praksi, čini se, došao je kraj, jer će se izborna kampanja prvi put odvijati po novim pravilima koja bi trebala uvesti više reda u financiranje stranaka i stroži nadzor.

Novi Zakon o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe propisao je znatno smanjene iznose donacija i ukupne promidžbe kandidata na izborima, i to na svim razinama. Prema novom Zakonu, sve donacije morat će se uplaćivati na poseban račun, a zabranjene su donacije iz anonimnih izvora, te one za koje se sa sigurnošću ne može utvrditi donator kao što su, primjerice, donacije putem SMS poruka ili telefonskih govornih automata.

Popusti i minutaže

Dragan Zelić iz GONG-a upozorava kako, prema novom Zakonu o HRT-u, javna televizija ne mora objaviti cjenik oglašavanja tijekom izborne promidžbe, čime se sprečava transparentnost i otvara prostor za manipulacije. Uz to, sprečava se neovisan nadzor nad troškovima.

- Zakonom je potrebno uvesti obvezu svim medijima i agencijama koje se bave posredništvom u prodaji medijskog prostora da objave cjenike oglašavanja tijekom izborne kampanje , iznose koje su primili od stranaka i kandidata za oglašavanje, minutaže oglasa svake pojedine stranke, kandidata i liste te popuste koje su im odobrili - kaže Zelić. I Josip Leko iz SDP-a smatra da bi televizije morale dati na uvid cjenik, koliki je popust i koliko je minuta promidžbenog programa.

Novi limiti

8,000.000

kuna izbori za predsjednika RH

1,500.000

kuna po izbornoj jedinici na izborima za zastupnike u Saboru

16,500.000

kuna maksimalan iznos koji može utrošiti svaka stranka za izbore za zastupnike u Sabor

500.000

kuna izbori za gradonačelnika Zagreba

Limiti za donacije

prije:

90.000

kuna fizičke osobe

1,000.000

kuna pravne osobe

sada:

30.000

kuna fizičke osobe - jednoj stranci, listi ili kandidatu

200.000

kuna pravne osobe (za stranke i kandidate za predsjednika)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. studeni 2024 00:37