USRED SEZONE POŽARA

Golemi problemi s našim kanaderima, pobuna u ZTC-u, svi se nadaju da će poznata menadžerica uvesti red!

Nova članica Uprave se prije nekoliko dana preko LinkedIna na imenovanju praktički zahvalila Anušiću, iako formalno-pravno on s tim nema veze...

Dajana Mrčela

 Vlado Kos/Cropix

Zračne protupožarne snage i vatrogasci 1. kolovoza ostali su bez još jednog kanadera, i sada raspolažu s njih četiri, doznaje Jutarnji. Riječ je o protupožarnom avionu registarske oznake 844, kojem su istekli letački resursi i trenutačno je parkiran u zračnoj bazi u Zadru te vatrogascima neće biti na raspolaganju do kraja ove protupožarne sezone. Prema dostupnim informacijama, na kanaderu 844 potrebno je napraviti veliki servis, a to bi moglo potrajati do početka sljedeće godine. Još od prošle godine avion s registracijom 866 nalazi se u hangaru Zrakoplovno-tehničkog centra u Velikoj Gorici i njegov popravak očekuje se tek sljedeće godine.

Tako su usred protupožarne sezone protupožarne snage ostale na četiri kanadera i šest Air Tractora. Prema dostupnim informacijama, smanjenje broja protupožarnih aviona u vrijeme kada priobaljem haraju veliki požari nije jedini problem. Naime, dodatni ogromni problem je nedostatak letačkih posada za kanadere. U protupožarnu sezonu vatrogasci su ušli s pet kanadera i sedam posada, a trebalo bi ih deset, po dvije na jedan avion.

Kako neslužbeno doznajemo, jedna letačka posada dnevno smije letjeti dvaput po tri i pol sata s jednim satom odmora. To u praksi znači da posada koja, primjerice, u osam sati ujutro krene na gašenje požara, nakon 16 sati tog dana ne smije više na intervenciju. Taj nedostatak posada posebno je bio uočljiv prilikom više velikih požara koji su proteklih dana praktički istodobno izbili na obali. Iako su tada još imale pet kanadera, protuzračne snage su u popodnevnim satima mogle koristiti samo njih tri, ili u najboljem slučaju četiri, upravo zbog nedostatka letačkih posada.

Istodobno dok se vatrogasci bore s manjim brojem aviona i nedostatkom posada, u Zrakoplovno-tehničkom centru u Velikoj Gorici, koji je jedini u državi osposobljen za remont protupožarnih aviona, vrije veliko nezadovoljstvo radnika, koje bi moglo eskalirati odlaskom velikog broja kvalificiranih mehaničara.

Naime, u travnju je u ZTC-u potpisan novi Kolektivni ugovor kojim je dogovorena veća osnovica plaće te povećanje ostalih davanja. Kolektivnim ugovorom određeno je da Uprava tvrtke, u suglasnosti sa Sindikatom, u roku od 45 dana donese novi Pravilnik o plaćama, kako bi se radnicima mogle isplatiti veće plaće dogovorene Kolektivnim ugovorom. Rok je istekao 30. svibnja, ali Pravilnik nije donesen. Na prijedlog Sindikata, poslodavcu je potom dan novi rok 21. lipnja, ali Pravilnik ni dotad nije donesen. Pritom problem nije u nedostatku sredstava, jer novca ima, nakon što je ministar obrane Ivan Anušić donio odluku o povećanju cijene sata rada na vojnim i protupožarnim letjelicama. On sam je nakon toga kazao da su time stvoreni uvjeti za podizanje plaća i ostalih materijalnih prava radnika.

Prema dostupnim informacijama, problem je u raspodjeli novca za plaće. Sindikat je odbio prijedlog Uprave prema kojem bi zaposleni u administraciji imali veće koeficijente od diplomiranog inženjera zrakoplovstva ili direktora tehničkog sektora. S druge strane, Sindikat je dao dva prijedloga koja daju veće koeficijente mehaničarima i tehničarima, ali je to Upravi neprihvatljivo.

Predstavnici Sindikata predali su nedavno i treći prijedlog i traže nastavak pregovora, ali odgovor nisu dobili, a predsjednik Uprave Ivica Vidović otišao je na godišnji odmor. Kako su mehaničari i tehničari već dva mjeseca zakinuti za povećanje plaće u rasponu od 10 do 30 posto, prijete odlaskom, i to samo dva mjeseca prije početka priprema za sljedeću protupožarnu sezonu.

Usred cijelog tog rašomona, ZTC je odlukom Centra za restrukturiranje i prodaju dobio novu članicu Uprave Dajanu Mrčelu. Ona je u ZTC došla s mjesta članice Uprave Zvijezde, gdje je provela 11 mjeseci. Prije toga je skoro 30 godina radila u osječkoj Saponiji, gdje je prošla sve razine, od pripravnice, direktorice marketinga, pa sve do pozicije predsjednice Uprave. Kako saznajemo, ona bi u Upravi ZTC-a trebala biti zadužena za poslove vezane uz financije.

Mrčela se prije nekoliko dana preko LinkedIn profila na imenovanju praktički zahvalila ministru obrane, iako on formalno-pravno s tim nema nikakve veze, a MORH je samo poslovni partner ZTC-a. "Ova pozicija nije samo posao, već čast i prilika da svojom stručnošću i iskustvom pridonesem jačanju naše domovine liderstvom i poslovnom izvrsnosti u sklopu tima ministra obrane Ivana Anušića", napisala je Mrčela.

Ona je prva žena imenovana u Upravu ZTC-a od postojanja te tvrtke, ali što je važnije, i uspješna menadžerica od koje se očekuje konačno uvođenje reda u tu državnu kompaniju.

Reagiranje MORH-a

Netočna je informacija koju navodi novinar kako su „… 1. kolovoza zračne snage ostale bez još jednog kanadera, kako sada raspolažu s njih četiri…da su avionu oznake 844 istekli resursi i da stoji parkiran u zračnoj bazi...“

Točno je da zračne snage raspolažu s ukupno pet protupožarnih aviona Canadair CL-415 i šest aviona Air Tractor AT-802.

U ovom trenutku svih pet aviona Canadair i šest aviona Air Tractor su u letnom stanju i gotovo svakodnevno sudjeluju u protupožarnim aktivnostima odnosno angažirani su na gašenju brojnih požara koji su posljednjih dana zahvatili jug Hrvatske te na protupožarnim izviđanjima diljem priobalja.

Uz to, jedan avion Canadair iz sastava Protupožarnih namjenski organiziranih snaga s dvije posade bio je od 16. do 21. srpnja i u Republici Sjevernoj Makedoniji radi pružanja humanitarne pomoći u gašenju požara.

Pritom ističemo kako Hrvatsko ratno zrakoplovstvo redovito i planski upućuje zrakoplove na održavanje i provedbu propisanih preventivnih i korektivnih tehničkih pregleda te u tom smislu možemo istaknuti da je redovan remont aviona oznake 844 kojeg novinar problematizira, planiran u rujnu, odnosno po završetku glavnog napora ovogodišnje protupožarne sezone.

Isto tako, ističemo da Hrvatsko ratno zrakoplovstvo raspolaže s dovoljnim brojem posada, letačkog i tehničkog osoblja za zadaće gašenje požara tako da objavljena informacija o nedostatku letačkih posada, kako novinar navodi u tekstu - nije točna. Njihova spremnost kao i vještine pilota tijekom protupožarne sezone potvrđene su tijekom gašenja požara, kao što smo već naveli, ne samo u Hrvatskoj nego i u Republiku Sjevernoj Makedoniji.

Međutim, obzirom da su informacije o brojnom stanju osoblja te ispravnosti i operativnom rasporedu tehnike klasificirane sukladno propisima o zaštiti tajnosti podataka, nismo u mogućnosti iznositi više detalja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 12:32