Mađarski istražni tim, čiji je dolazak najavio i načelnik Glavnog stožera admiral Robert Hranj, sasvim izvjesno imat će važnu, ako ne i presudnu ulogu u istrazi pada helikoptera mađarskih oružanih snaga Airbus H145 koji se u srijedu srušio u kanjonu Čikole oko 12 sati. Osim mađarskih, u istragu će biti uključeni američki istražitelji jer je jedan član posade letjelice bio američki državljanin.
"Ne možemo mi tu upirati prstom ni u koga. Pravilo je: ‘Vidi i izbjegni bilo kakvu prepreku‘. Ne možeš nikad na visinama manjim od 300 metara biti siguran da ništa nije u zraku", istaknuo je zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, brigadni general Michael Križanec na konferenciji za medije održanoj u zračnoj bazi u Zemuniku, iz koje su dva mađarska helikoptera i poletjela u srijedu u 10.05 i 10.16 sati, a helikopter koji se srušio bio je na povratku u bazu s vježbe i neposredno prije s njim je ostvarena komunikacija.
Istragu o nesreći vodi šibensko Županijsko državno odvjetništvo, koje je u četvrtak priopćilo da je županijska državna odvjetnica rukovodila 21. lipnja 2023., od 15.15 do 18.30, prvim dijelom očevida koji su obavili službenici Službe kriminalističke vojne policije povodom pada mađarskog vojnog helikoptera koji se oko podne istoga dana srušio na području između Drniša i Pakova Sela (kanjon rijeke Čikole). Očevid se nastavlja tijekom četvrtka, a pronađena tijela prevezena su u KBC Split radi pregleda i obdukcije.
Ključna nepoznanica
Dakle, formalnu nadležnost nad istragom imaju nadležna hrvatska pravosudna tijela koja će u tome usko surađivati i s mađarskim, američkim i NATO stručnjacima jer se vježba provodila u Međunarodnom središtu za obuku specijalnih zračnih snaga (MSAP TC) u vojarni Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) "Pukovnik Mirko Vukušić" u okviru obuke u planinskom letenju koja je dio programa obuke MSAP TC-a.
"Program je kreiran 2019. od strane četiriju zemalja, sponzoriran od strane NATO-a, SAD-a, a povremeno uključuje instruktore iz drugih saveznih država. Ova obuka dio je planskog ciklusa u obučavanju pilota i specijalnih snaga za različite zadaće. Istraga koja slijedi odvijat će se u skladu sa standardima NATO-a", istaknuo je admiral Robert Hranj, načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga.
Ključna je nepoznanica zašto je pilot na povratku u bazu u Zemuniku ušao u kanjon Čikole i riskirao da zapne za žice ziplinea ili dalekovoda koje su mu i bile ucrtane na karti.
Direktor Međunarodnog središta za obuku specijalnih zračnih snaga, Tomislav Pušnik, na konferenciji za novinare potvrdio je da su oba mađarska helikoptera na obuci bila u slično vrijeme.
Pušnik je istaknuo da je zadnji kontakt s posadom mađarskog helikoptera koji je nastradao bio neposredno prije nego što je jedan od helikoptera krenuo natrag.
"Nema informacija o tome što je uzrok nesreće, no ista se nije desila iz pilotažne zone, nego s povratka iz te zone na aerodrom", izjavio je.
Pušnik je dodao da MSAP TC ima karte na kojima su označeni svi dalekovodi i prepreke, među kojima su radioantene, vjetroelektrane, meteoantene.
"Oni su označeni, imamo te karte i svaka posada je dužna pripremiti se i voditi let u skladu s time", rekao je.
Na novinarsko pitanje je li i zipline, u koji se, prema neslužbenim informacijama, zapleo helikopter, bio upisan na karte, Pušnik je rekao da se taj zipline nalazi u kanalu, ne preciziravši dodatno.
"Koje god informacije mi imamo, mi ih unutra unesemo (...). Što se tiče ziplinea, on se nalazi tamo u kanalu, karta točno ima jedan dalekovod koji ide iznad toga i to je ucrtano", rekao je. Istaknuo je da taj tip helikoptera ima "flight data recorder", uređaj koji bilježi sve parametre letenja.
Iskusni vojnici
Ante Gugić, bivši šef SIS-a, prisjetio se kako je izgledala istraga kad je pao zrakoplov američkih oružanih snaga 3. travnja 1996. kod zračne luke u Čilipima na području brda Sveti Ivan kad je stradalo američko gospodarsko izaslanstvo s tadašnjim ministrom trgovine SAD-a Ronaldom Brownom i još 34 osobe koje se trebalo sastati s hrvatskim dužnosnicima.
- Gospodar cijele situacije vezano za istragu te nesreće bio je američki general, a ja sam u ime hrvatske obavještajne zajednice rukovodio očevidom na terenu, a bili su uključeni i stručnjaci MUP-ova Centra za forenzička istraživanja ‘Ivan Vučetić‘ na čelu sa Slavkom Marićem i oni su obavljali i vještačenja, a obdukciju je vodio prof. dr. Šimun Anđelinović iz splitskog KBC-a. Amerikanci su inzistirali da oni vode glavnu riječ u toj istrazi - prisjeća se Gugić.
U konkretnoj istrazi, kaže, s obzirom na to da se nesreća dogodila na hrvatskom teritoriju, sasvim je izvjesno da će glavnu ulogu imati hrvatska nadležna tijela i sve će se odvijati prema NATO standardima s obzirom na to da je riječ o međunarodnoj vojnoj vježbi, a i SAD će imati jednu od važnih uloga u toj istrazi. Iako je teško vjerovati da bi neki tehnički kvar mogao biti uzrok nesreće, u istragu će biti uključeni i predstavnici proizvođača helikoptera Eurocoptera.
Mađarski ministar obrane Kristóf Szalay-Bobrovniczky u Budimpešti je u srijedu izvijestio da su na putu u Hrvatsku general pukovnik Böröndi, mađarski načelnik Glavnog stožera, sa svojim istražiteljskim timom koji će u suradnji s Hrvatima utvrditi sve detalje ove nesreće.
"I ovaj put posadu su činili veoma iskusni vojnici u kombinaciji s vojnicima koji su tek stjecali iskustvo u vježbama na planinskom terenu. Dok istraga ne bude gotova, preostale letjelice iste konfiguracije neće se koristiti", dodao je mađarski ministar obrane.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....