Europski parlament je prije desetak dana izglasao prvo čitanje uredbe koja bi trebala uvesti potpuno nova pravila političkog oglašavanja, a vrlo je izvjesno da bi se ona mogla primjenjivati već u kampanji za izbore europarlamentaraca u svibnju 2024.
- Smisao je transformacija načina vođenja kampanji, da se osvjesti kako su kampanje sve više online, a još uvijek ne postoje svuda dovoljno visoki standardi o tome kako se to područje treba urediti, posebno u odnosu na transparentnost - kaže HDZ-ov europarlamentarac Karlo Ressler.
Destabilizacija
- Cilj ove regulative podrazumijeva uspostavljanje strogih obveza transparentnosti za pružatelje usluge političkog oglašavanja te uvođenje usklađenih pravila unutar EU-a o korištenju tehnika tzv. targetinga i političkih oglasa koji koriste osobne podatke - ističe SDP-ov Tonino Picula, koji se od 2014. godine bavi temom korištenja lažnih vijesti i propagande u službi destabilizacije članica i ustanova EU.
- Naime, već je tada bilo jasno kako su nakon Velike recesije 2008. godine geopolitički rivali Europske unije, poimence Rusija i Kina ulagali velik novac u farme trolova, koji su proizvodili i distribuirali lažne vijesti s ciljem stvaranja nepovjerenja u institucije i demokratske procese u članicama. I bili su godinama iznimno uspješni u tome, dok EU nije prepoznala opasnost i počela onemogućavati distribuciju takvih lažnih članaka. Krajnje je vrijeme da se političko oglašavanje jasno označi - nastavlja Picula.
Na pitanje o čemu se točno radi u novoj uredbi, Ressler odgovara da bi se zabranilo mikrotargetiranje koje uključuje osobne podatke birača. Navodi kako su samo tri faktora koja bi se mogla koristiti dva ili tri mjeseca prije izbora, a tiču se lokacije, jezika i informacije o tome glasa li osoba prvi put na izborima.
Ressler navodi kako je zapravo cilj povećanje transparentnost i uspostrava europskog repozitorija za političko oglašavanje, koji bi imao pregled svega što se online politički oglašavalo, a usto bi se i definiralo političko oglašavanje.
Jasne oznake
- To treba regulirati kako se ne bi mogle pojavljivati informacije koje se čine kao da su neutralne, ali su zapravo politički sponzorirane - rekao je Ressler, pojašnjavajući da bi se moralo jasno označiti da je neki sadržaj politički sponzoriran i biti jasno vidljivo tko taj sadržaj plaća.
Stvaranje online europskog repozitorija za sve političke oglase je, ističe i Picula, prioritet nove regulative. On bi sadržavao kopije oglasa i detaljne informacije o identitetu sponzora, iznosu potrošenom na kampanju, kao i metriku angažmana.
- Iako smo se u S&D-u već izborili za zabranu korištenja osobnih podataka u oglašavanju općenito, za političko ciljanje javnosti morali smo prihvatiti neka kompromisna rješenja poput zabrane upotrebe osjetljivih podataka, lokacije, političkih preferenci, u skladu s INGE izvješćem, koji se bavi sprečavanjem stranog uplitanja u sve demokratske procese u EU, uključujući dezinformiranje - rekao je Picula i nastavio da, kako bi se olakšala identifikacija političkog oglašavanja, njegova politička grupacija S&D se založila za uvođenje objektivnih kriterija koje treba uzeti u obzir da bi se utvrdilo predstavlja li poruka zaista političko oglašavanje.
Sve informacije vezane uz politički oglas ili kampanju političkog oglašavanja zadržat će se 10 godina u repozitoriju.
- Također, politički oglasi morat će sadržavati svojstvene oznake i sadržavati opširne informacije. Detaljne obavijesti o transparentnosti morat će pružiti izdavači političkih oglasa. Dakako, uvest će i kazne za nepoštivanje ovih pravila - dodao je Picula i zaključio da će "ova regulativa pomoći u rješavanju problema sve sofisticiranijeg i intenzivnijeg uplitanja zlonamjernih stranih aktera u demokratske izborne procese širenjem dezinformacija".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....