SAMO ZA JUTARNJI

EKSKLUZIVNO Kineski premijer Li Keqiang prvi put otkriva: Evo zašto nam je Hrvatska tako važna

Li Keqiang, koji će sutra u Beogradu primiti 16 premijera istočne Europe, otkriva što očekuje od tog susreta
 AFP

Premijer Li Keqiang (59) pripada generaciji kineskih političara koji su preuzeli vlast sredinom 2013. Diplomirao je na Pravnom fakultetu te doktorirao ekonomske znanosti na sveučilištu u Pekingu, gdje je za studija bio vođa komunističke omladine, a nakon toga i član najužeg vodstva komunističke omladine Kine. Pripada prvoj generaciji studentskih vođa koja se probila do samog državnog vrha. Po završetku školovanja Li Keqiang je u dobi od 43 godine izabran za guvernera provincije Henan pa je tako postao najmlađi šef neke regije u Kini. Tu siromašnu provinciju gospodarski je preporodio, osjetno je podigao BDP, učinio atraktivnom za investicije i došao na glas kao partijski dužnosnik koji je otvoren za promjene, nove ideje i reforme. Potom je postao guverner i partijski šef provincije Liaon, a 2007. izabran je za člana Politbiroa KP Kine. Odmah potom, 2008. godine, imenovan je zamjenikom premijera i bio je zadužen za gospodarski razvoj, financije, makroekonomsko vođenje, upravljanje cijenama… Od ožujka 2013. predsjednik je vlade, a te godine na Forbesovoj listi najmoćnijih ljudi svijeta bio je na 14. mjestu.

Premijer Li Keqiang sudjelovat će od 16. prosinca na sastanku šefova vlada država srednje i istočne Europe i Kine poznatim pod nazivom “16 plus 1” ili “Kina plus CEEC” u Beogradu. To je treći susret vodećih ljudi 17 država na kojem se očekuje potpisivanje cijelog niza ugovora o gospodarskoj i investicijskoj suradnji, a na kojemu neće biti premijer Zoran Milanović koji je otkazao posjet Beogradu zbog skandala koje je izazvao četnički vojvoda Vojislav Šešelj nakon što je odlukom suda u Haagu pušten iz zatvora. Prije dolaska u Beograd premijer Li Keqiang dao je intervju najvažnijim medijskim kućama država inicijative “16 plus 1”.

Jeste li zadovoljni gospodarskom suradnjom Hrvatske i Kine?

- Hrvatska je važan gospodarski i trgovinski partner Kine u srednjoj i istočnoj Europi. Od uspostave diplomatskih odnosa prije više od 20 godina, naša suradnja je ostvarila značajan napredak. Moramo vidjeti kako unaprijediti kinesko-hrvatsku gospodarsku i trgovinsku suradnju, koja je sada još ograničenih dometa, te kako što bolje iskorististiti sve potencijale. Hrvatska ima jasne geografske prednosti, posebno zbog prometne važnosti i povezanosti. Naše dvije strane imaju puno toga za napraviti po pitanju suradnje u lukama, transportu i logistici.

Mogu li luka Rijeka, željezničke pruge i autoceste u Hrvatskoj biti uključene u kinesku inicijativu Gospodarskog pojasa Puta svile?

- Pozdravljamo konstruktivnu ulogu Hrvatske u uspostavi Gospodarskog pojasa Puta svile. Hrvatska je poznata kao ‘biser Jadrana’, dok je Kina velika zemlja s velikim turističkim potencijalom. Stoga bi turizam mogao postati novo područje koje će osigurati rast i razvoj naše bilateralne suradnje. Hrvatska je također uspješna zemlja u inovacijama, pridonijela je napretku ljudske civilizacije s izumima kao što su kravata i penkala. Veliki hrvatski fizičar Nikola Tesla također je napravio brojne izume i inovacije za svog života. Mi smo spremni, kako bismo još više unaprijedili naše odnose, u sljedećoj godini, kada ćemo obilježiti 10. godišnjicu našeg partnerstva, istražiti nove modele kooperacije i novih ideja te raditi na ostvarivanju još učinkovitijeg partnerstva.

Kako će se, s obzirom na razlike među 16 država Srednje i Istočne Europe, osigurati održivost suradnje Kine s tim zemljama?

- Zahvaljujući zajedničkim naporima, u samo tri godine, uspostavljena je platforma koja je osigurala tijesnu suradnju Kine i zemalja Srednje i Istočne Europe. Građani Kine i 16 europskih zemalja polažu velike nade u međusobnu suradnju koja se na brojnim područjima učinkovito i brzo razvija. Najveći izazov s kojim se suradnja inicijative “16 plus 1” može suočiti potencijalni je jaz između očekivanja i stvarnih rezultata te suradnje.

Sada države srednje i istočne Europe, unatoč brojnim različitostima uvjetovanim povijesnim, kulturnim i ostalim specifičnostima, dijele nešto zajedničko, a to je suradnja s Kinom. Sve članice skupine “16 plus 1” imaju snažnu, zajedničku želju za poticanjem suradnje na razvoju infrastrukture, uključujući autoceste, željeznice, luke, elektrane, turizam, poljoprivredu i kulturu. Svi se nadaju privući što više investicija te povećati izvoz. Kina je golema država, s velikim tržištem i teritorijem, tako da čak unutar zemlje, od regije do regije, postoje i različita godišnja doba.

Brojna područja u Kini imaju svoje vlastite razvojne mogućnosti i različite potrebe za suradnjom. Sve to otvara mogućnosti za naše zajedničko, uzajamno korisno partnerstvo. Želim istaknuti da se svaka država može usredotočiti na vlastite specifične prioritete i to zahvaljujući mehanizmima inicijative “16 plus 1”. Države mogu birati projekte prema vlastitim kriterijima i realizirati ih na način kako one žele, tempom i intenzitetom koji njima odgovara. Međutim, nedostatak koordinacije mogao bi umanjiti ukupni učinak i kvalitetu suradnje.

Kako postići to da sve strane imaju koristi od tog partnerstva?

- Usredotočili smo se na unapređenje suradnje na različitim područjima, uzimajući u obzir brojne mogućnosti razvoja i praktične potrebe zemalja srednje i istočne Europe. Svrha je u potpunosti iskoristiti zemljopisne i gospodarske prednosti svih tih država. Zajednička tijela za određena područja mogu ubrzati i povećati suradnju te međusobnu razmjenu jer mogu osigurati jednostavan pristup informacijama i komunikaciji te postići bolju raspodjelu resursa. I tako ostvariti još bolje rezultate. Mogli bismo uspostaviti “B-B” model poslovne suradnje koji će unaprijediti partnerstvo Kine i država CEEC-a i tako omogućiti svim zemljama da imaju što veće koristi od te inicijative. I tako će se najbrže postignuti zajednički cilj, a to je još brži i uspješniji razvoj.

Takva ideja dobila je široku potporu zemalja srednje i istočne Europe. Kako bi se u potpunosti iskoristila kreativnost i entuzijazam svih strana, nećemo tražiti uniformiranost u radu zajedničkih tijela. Umjesto toga, zemlje se ohrabruju da iskoriste svoje vlastite prednosti. Takav pristup već se uvelike isplatio. U posljednjih godinu dana uspostavljeni su različiti organizacijski oblici za unapređenje suradnje u turizmu, poljoprivredi, visokom obrazovanju. Tijekom sastanka u Beogradu osnovat ćemo “Poslovno udruženje za suradnju Kine sa zemljama CEEC”, a bit će uspostavljene i platforme za razvoj infrastrukture i energetike te u skorijoj budućnosti i poseban “think thank”.

Udruženje za turističku promidžbu u koji su uključene agencije i tvrtke zemalja “16 plus 1” postala je glavni dizajner i važan igrač u 2015., godini koja treba unaprijediti turističku suradnju i promociju Kine i zemalja CEEC-a. Udruženje guvernera provincija i regija igra sve veću ulogu na lokalnoj razini suradnje.

Od kolike su važnosti redoviti godišnji sastanci predsjednika vlada inicijative ‘16 plus 1’?

- Oni su najvažniji motor i najpouzdanija podrška razvoju suradnje Kine i 16 država srednje i istočne Europe. Dokument od 12 točaka “Mjere za promicanje prijateljske suradnje sa zemljama srednje i istočne Europe”, koji je usvojen u Varšavi, te “Smjernice” koje su prihvaćene Bukureštu i koje uključuju 50 inicijativa, od suradnje u financijama, trgovini, zelenoj i čistoj energiji do povezivanja ljudi na lokalnim razinama i značajnim investicijama, podržale su i prihvatile sve strane. Otvorena je i posebna kreditna linija od deset milijardi dolara za fond Kina plus zemlje CEEC-a.

Investicijskom suradnjom želimo ponuditi učinkovita rješenja za financiranje tvrtki iz srednje i istočne Europe. Broj velikih projekata, kao što su termoelektrana Stanari u Bosni i Hercegovini, most “Mihajlo Pupin” u Beogradu, autocesta Bar - Boljare u Crnoj Gori te željeznička pruga Budimpešta - Beograd, zasigurno će potaknuti lokalni razvoj i biti na dobrobit lokalnog stanovništva.

Očekuje se da će prvi put trgovina između Kine i srednje i istočne Europe u ovoj godini premašiti iznos od 60 milijardi američkih dolara.

‘Naša ulaganja nose dobit cijeloj regiji’

Preliminarne statistike pokazuju da gotovo tisuću tvrtki iz srednje i istočne Europe posluje u Kini. Prošlog kolovoza na sastanku 15 kineskih pokrajina, autonomnih regija i općina koje čine dvije trećine nacionalnog bogatstva s lokalnim čelnicima 16 država europskih država, sklopljen je cijeli niz važnih i velikih poslova. Tri provincije Hebei, Zhejiang i Fujian potpisale su sporazume o suradnji s lokalnim strukturama u državama CEEC-a u vrijednosti od dvije milijarde dolara. Tako je i na lokalnoj razini okrenuta nova stranicama u odnosima inicijative “16 plus 1”. Kako bi povezala kopno i more, Kina je spremna financirati gradnju željezničke pruge Beograd - Budimpešta te modernizaciju grčke luke Pirej, što će donijeti izravne koristi populaciji od 32 milijuna ljudi koji žive na površini od 340.000 četvornih kilometara. Takav model još će više povezati Kinu i države srednje i istočne Europe te produbiti njihovu suradnju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. studeni 2024 02:51